Dag 17, Moseldalen🤩

I går kveld ble det litt sent, så i dag ble det litt langsov. Deilig det også innimellom. Vi hadde jo ikke noe vi skulle rekke, vi skulle bare ut å oppleve. Så det var deilig. Vi lagde oss god frokost med nystekte rundstykker og tok livet med ro. Vi kom oss av gårde ca kl 1030. Første stopp på ruta i dag var Koblenz, der Rhinen og Mosel elvene møtes.

Først et lite bilde på veien🤩

Da vi kom til Koblenz, så fant vi fort ut at vi var ikke alene der. Vi måtte lete en stund etter parkeringsplass, men fant til slutt med litt gåavstand unna.

Det var ganske mye å se på langs strandpromenaden der, så det gjorde ikke noe at det var et lite stykke å gå. På vei mot sentrum solgte de billetter til taubane som gikk opp til en festning på andre siden av Rhinen. Vi tenkte vi drar opp der, for det er sikkert kjempe fin utsikt utover Koblenz. Så billetter ble kjøpt og til og med for Freia skulle de ha 4 euro. Hun synes jo nesten ikke en gang.

Det var ganske overskyet i dag og det kom også en liten regnskur. Det var nesten deilig for det var også veldig varmt. Lummert.

Her i skummet så møtes disse elvene

Det var morsomt å se det når man har lest så mye om det på forhånd. Det var mye folk akkurat ute på spissen her.

Så kom vi oss omsider til denne taubanen. Da var det deilig å gå forbi køen som var der for å kjøpe billetter👍

Bare å hoppe på i fart

Fra taubanen så man spissen der elvene møtes veldig godt. Det var fin utsikt her vi kjørte over Rhinen.

Da vi kom opp på toppen hadde sola kommet frem. Det var kjempe varmt der oppe. Ikke så mye som en liten trekk en gang. Det var bygget en utsiktsplattforrm litt bortenfor denne taubanen. Regner med at det skulle være knallutsikt fra toppen der. Det er det mest bedrøvelig jeg har sett. Der hadde skogen grodd igjen alt som kanskje hadde vært en utsikt.

Nei, det var egentlig en skuffelse, men vi hadde jo fått veldig bra bilder fra taubanen når vi kjørte opp, så det var ikke så farlig😂

Det var geiter oppe på toppen her og det synes Freia var ganske interessant. Er ikke like sikker på at de geitene var så veldig interessert i Freia.

Vi gikk tilbake til taubanen og tok den ned igjen. Vi hadde ikke kjøpt billetter til å komme inn på festningen her oppe, det var ikke lov med hund der. Så da ble det sånn.

Når vi kom på landjorda igjen ruslet vi litt for å finne Altstadt. Eller gamlebyen, vi har jo blitt så tyske i språket etter så mange dager i Tyskland nå. Skoletysken fra 100 år siden dukker opp i noen gloser her og der😂😂

På veien til gamlebyen så ble det et lite is stopp. Var litt usikre på om vi ville med tanke på vepseangrepet i går. Vi tok sjansen.

Mmm min favoritt. Jordbær og mango

Her i Moseldalen får du ikke bare kjøpt vin på automat, jammen får du ikke kjøp is på automat også😂

Alle butikkene var jo stengt i dag siden det var søndag. Det var kanskje bare bra, for i et butikkvindu der var det mye som godt kunne bli med hjem. Jeg er litt opptatt av fine Disney saker, og jeg vet noen der hjemme som også er det, så kanskje like greit det var stengt.😂

Vi fant omsider gamlebyen i Koblenz, men vi ble ikke helt klok på den. Det var liksom ikke så stort område. Ikke som vi fant hvert fall.

Denne butikken lå også i det vi tror var gamlebyen, eller gågata😂

Så fant vi ut at vi var ferdige i Koblenz, og gikk til bilen. Vi hadde sett oss ut noen steder vi ville dra å se nærmere på, så bar det ut på veien og nye eventyr😍

Vi kjørte først til byen Alken i Moseldalen. Det var en kjempe liten by med veldig trange gater. Google map er jo fin på den måten at det er foto der som det er noe å se. Jeg hadde funnet en veldig fin gammel port i den byen, som ikke annet var et fint bildemotiv😂

Vi kjørte gjennom her og innimellom disse trange gatene. Så ingen andre som gjorde det😂

På toppen over denne byen så lå det også en fantastisk borg eller slott. Vet ikke hva det er, men kjempe fint. Måtte jo ta turen oppom der også. Det ble heller ikke noen tur inn der, for det var ikke lov med hund.

Thurant castle

Det var også en fantastisk utsikt der oppe fra. Blir bilder av sånt vet jeg.

Venter på pappa

Vi så et skilt til noe som het Burg Eltz. Vi stilte inn GPS og dro for å se hva det var. Det lå et lite stykke utenfor Moseldalen, men på kartet så det veldig fint ut, så vi ville ta turen. Var ikke mer enn 18 km ca. Så da bar det ut på landsbygda🤩

Da vi kom frem til stedet visste vi at det var et stykke å gå til selve borgen, men ikke hvor langt. Det var parkering der som kostet 4 euro, så vi spurte hvor langt det var å gå. 1000 m nedover fikk vi til svar😅 Okay, det skulle vi vel klare, men vi skiftet fra Havaianas til joggesko.

Det var en fin skogsvei å gå på, og det var ikke bratt nedover. Det gikk under skyggefulle trær, så det var helt greit å gå. 1,3 km som det var en vei.

Det var litt rart å gå der fordi vi ikke visste helt hvor langt det var, og hva vi ville få se. Det var ikke noe antydning på veien. Vi kunne ikke se det før vi kom helt frem og runnet en sving. Det var en merkelig opplevelse.

For et underverk som møtte oss når vi runnet den svingen. Digert slott midt ute i skogen. Det var skikkelig fint. VI har lest om det i ettertid og det har visst vært på 500 seddelen da det var tyske mark.

Dette møtte oss da vi rundet den svingen
Freia hadde heller ikke lov å komme inn her.

Etter at vi hadde sittet og nytt synet av dette vakre stedet så var det å rusle de 1,3 km i svak oppoverbakke tilbake.

Det gikk helt fint å gå tilbake, men det var så lummert og 33 grader, så det var ikke et plagg som var tørt når vi kom tilbake til bilen. Da var det godt med litt aircondition🤩

Veien tilbake gikk mye raskere for vi fant en annen vei. Vips, så var vi tilbake i Moseldalen. Da ble det litt bilder her og der.

Ser ut som det faller bakover

Det var ikke alle smale gater vi kom oss gjennom. Her måtte vi rygge😂

Så var klokka blitt til kveld og vi hadde vært på farten i mange timer. Vi bestemte oss for å kjøre tilbake til lille trille. Det går faktisk an å slappe av litt også😍. Selvfølgelig måtte Frank stoppe i grøfta for jeg så noe jeg måtte ta bilde av, ja sånn går no dagan.😂

Så bar det tilbake til lille trille. Vi hadde fått nye naboer mens vi var borte, ellers var alt som før. Vi hadde jo ikke planlagt noe middag, så vi tenkte vi skulle bare spise noe enkelt på Bistroen her på campingen. Vi gikk bort dit, men der var det dødt som i graven. Kanskje det var for tidlig? Klokka var jo over 19, men ingen å se.

Det var 300 m å gå bort til den byen vi er ved. Der var det pizza restaurant. Vi ruslet bort og skulle sette oss ned. Da ser jeg på bordet at det surrer masse veps. Der kan ikke jeg sitte å spise mat. Så da ble det takeaway da, pizza og 2 øl til han far. Det var koselig det også😍

Du kan leie hytte her også hvis du vil🤪

Vi har hatt en helt fantastisk dag. Kost oss og sett mye vakkert. I morgen skal vi dra videre. Vet bare sånn ca hvor vi skal. Må finne litt ut av det i kveld. I Tyskland er det noe som heter Bindeverksrute. Det er byer med hus som har mye bindeverk. Kanskje vi finner noen av disse.