Dag 17, MoseldalenđŸ€©

I gÄr kveld ble det litt sent, sÄ i dag ble det litt langsov. Deilig det ogsÄ innimellom. Vi hadde jo ikke noe vi skulle rekke, vi skulle bare ut Ä oppleve. SÄ det var deilig. Vi lagde oss god frokost med nystekte rundstykker og tok livet med ro. Vi kom oss av gÄrde ca kl 1030. FÞrste stopp pÄ ruta i dag var Koblenz, der Rhinen og Mosel elvene mÞtes.

FĂžrst et lite bilde pĂ„ veienđŸ€©

Da vi kom til Koblenz, sÄ fant vi fort ut at vi var ikke alene der. Vi mÄtte lete en stund etter parkeringsplass, men fant til slutt med litt gÄavstand unna.

Det var ganske mye Ä se pÄ langs strandpromenaden der, sÄ det gjorde ikke noe at det var et lite stykke Ä gÄ. PÄ vei mot sentrum solgte de billetter til taubane som gikk opp til en festning pÄ andre siden av Rhinen. Vi tenkte vi drar opp der, for det er sikkert kjempe fin utsikt utover Koblenz. SÄ billetter ble kjÞpt og til og med for Freia skulle de ha 4 euro. Hun synes jo nesten ikke en gang.

Det var ganske overskyet i dag og det kom ogsÄ en liten regnskur. Det var nesten deilig for det var ogsÄ veldig varmt. Lummert.

Her i skummet sÄ mÞtes disse elvene

Det var morsomt Ä se det nÄr man har lest sÄ mye om det pÄ forhÄnd. Det var mye folk akkurat ute pÄ spissen her.

SĂ„ kom vi oss omsider til denne taubanen. Da var det deilig Ă„ gĂ„ forbi kĂžen som var der for Ă„ kjĂžpe billetter👍

Bare Ä hoppe pÄ i fart

Fra taubanen sÄ man spissen der elvene mÞtes veldig godt. Det var fin utsikt her vi kjÞrte over Rhinen.

Da vi kom opp pÄ toppen hadde sola kommet frem. Det var kjempe varmt der oppe. Ikke sÄ mye som en liten trekk en gang. Det var bygget en utsiktsplattforrm litt bortenfor denne taubanen. Regner med at det skulle vÊre knallutsikt fra toppen der. Det er det mest bedrÞvelig jeg har sett. Der hadde skogen grodd igjen alt som kanskje hadde vÊrt en utsikt.

Nei, det var egentlig en skuffelse, men vi hadde jo fĂ„tt veldig bra bilder fra taubanen nĂ„r vi kjĂžrte opp, sĂ„ det var ikke sĂ„ farlig😂

Det var geiter oppe pÄ toppen her og det synes Freia var ganske interessant. Er ikke like sikker pÄ at de geitene var sÄ veldig interessert i Freia.

Vi gikk tilbake til taubanen og tok den ned igjen. Vi hadde ikke kjÞpt billetter til Ä komme inn pÄ festningen her oppe, det var ikke lov med hund der. SÄ da ble det sÄnn.

NĂ„r vi kom pĂ„ landjorda igjen ruslet vi litt for Ă„ finne Altstadt. Eller gamlebyen, vi har jo blitt sĂ„ tyske i sprĂ„ket etter sĂ„ mange dager i Tyskland nĂ„. Skoletysken fra 100 Ă„r siden dukker opp i noen gloser her og der😂😂

PÄ veien til gamlebyen sÄ ble det et lite is stopp. Var litt usikre pÄ om vi ville med tanke pÄ vepseangrepet i gÄr. Vi tok sjansen.

Mmm min favoritt. JordbĂŠr og mango

Her i Moseldalen fĂ„r du ikke bare kjĂžpt vin pĂ„ automat, jammen fĂ„r du ikke kjĂžp is pĂ„ automat ogsĂ„đŸ˜‚

Alle butikkene var jo stengt i dag siden det var sĂžndag. Det var kanskje bare bra, for i et butikkvindu der var det mye som godt kunne bli med hjem. Jeg er litt opptatt av fine Disney saker, og jeg vet noen der hjemme som ogsĂ„ er det, sĂ„ kanskje like greit det var stengt.😂

Vi fant omsider gamlebyen i Koblenz, men vi ble ikke helt klok pÄ den. Det var liksom ikke sÄ stort omrÄde. Ikke som vi fant hvert fall.

Denne butikken lĂ„ ogsĂ„ i det vi tror var gamlebyen, eller gĂ„gata😂

SĂ„ fant vi ut at vi var ferdige i Koblenz, og gikk til bilen. Vi hadde sett oss ut noen steder vi ville dra Ă„ se nĂŠrmere pĂ„, sĂ„ bar det ut pĂ„ veien og nye eventyr😍

Vi kjĂžrte fĂžrst til byen Alken i Moseldalen. Det var en kjempe liten by med veldig trange gater. Google map er jo fin pĂ„ den mĂ„ten at det er foto der som det er noe Ă„ se. Jeg hadde funnet en veldig fin gammel port i den byen, som ikke annet var et fint bildemotiv😂

Vi kjĂžrte gjennom her og innimellom disse trange gatene. SĂ„ ingen andre som gjorde det😂

PÄ toppen over denne byen sÄ lÄ det ogsÄ en fantastisk borg eller slott. Vet ikke hva det er, men kjempe fint. MÄtte jo ta turen oppom der ogsÄ. Det ble heller ikke noen tur inn der, for det var ikke lov med hund.

Thurant castle

Det var ogsÄ en fantastisk utsikt der oppe fra. Blir bilder av sÄnt vet jeg.

Venter pÄ pappa

Vi sĂ„ et skilt til noe som het Burg Eltz. Vi stilte inn GPS og dro for Ă„ se hva det var. Det lĂ„ et lite stykke utenfor Moseldalen, men pĂ„ kartet sĂ„ det veldig fint ut, sĂ„ vi ville ta turen. Var ikke mer enn 18 km ca. SĂ„ da bar det ut pĂ„ landsbygdađŸ€©

Da vi kom frem til stedet visste vi at det var et stykke Ă„ gĂ„ til selve borgen, men ikke hvor langt. Det var parkering der som kostet 4 euro, sĂ„ vi spurte hvor langt det var Ă„ gĂ„. 1000 m nedover fikk vi til svar😅 Okay, det skulle vi vel klare, men vi skiftet fra Havaianas til joggesko.

Det var en fin skogsvei Ä gÄ pÄ, og det var ikke bratt nedover. Det gikk under skyggefulle trÊr, sÄ det var helt greit Ä gÄ. 1,3 km som det var en vei.

Det var litt rart Ä gÄ der fordi vi ikke visste helt hvor langt det var, og hva vi ville fÄ se. Det var ikke noe antydning pÄ veien. Vi kunne ikke se det fÞr vi kom helt frem og runnet en sving. Det var en merkelig opplevelse.

For et underverk som mÞtte oss nÄr vi runnet den svingen. Digert slott midt ute i skogen. Det var skikkelig fint. VI har lest om det i ettertid og det har visst vÊrt pÄ 500 seddelen da det var tyske mark.

Dette mĂžtte oss da vi rundet den svingen
Freia hadde heller ikke lov Ă„ komme inn her.

Etter at vi hadde sittet og nytt synet av dette vakre stedet sÄ var det Ä rusle de 1,3 km i svak oppoverbakke tilbake.

Det gikk helt fint Ă„ gĂ„ tilbake, men det var sĂ„ lummert og 33 grader, sĂ„ det var ikke et plagg som var tĂžrt nĂ„r vi kom tilbake til bilen. Da var det godt med litt airconditionđŸ€©

Veien tilbake gikk mye raskere for vi fant en annen vei. Vips, sÄ var vi tilbake i Moseldalen. Da ble det litt bilder her og der.

Ser ut som det faller bakover

Det var ikke alle smale gater vi kom oss gjennom. Her mĂ„tte vi rygge😂

SĂ„ var klokka blitt til kveld og vi hadde vĂŠrt pĂ„ farten i mange timer. Vi bestemte oss for Ă„ kjĂžre tilbake til lille trille. Det gĂ„r faktisk an Ă„ slappe av litt ogsĂ„đŸ˜. SelvfĂžlgelig mĂ„tte Frank stoppe i grĂžfta for jeg sĂ„ noe jeg mĂ„tte ta bilde av, ja sĂ„nn gĂ„r no dagan.😂

SÄ bar det tilbake til lille trille. Vi hadde fÄtt nye naboer mens vi var borte, ellers var alt som fÞr. Vi hadde jo ikke planlagt noe middag, sÄ vi tenkte vi skulle bare spise noe enkelt pÄ Bistroen her pÄ campingen. Vi gikk bort dit, men der var det dÞdt som i graven. Kanskje det var for tidlig? Klokka var jo over 19, men ingen Ä se.

Det var 300 m Ă„ gĂ„ bort til den byen vi er ved. Der var det pizza restaurant. Vi ruslet bort og skulle sette oss ned. Da ser jeg pĂ„ bordet at det surrer masse veps. Der kan ikke jeg sitte Ă„ spise mat. SĂ„ da ble det takeaway da, pizza og 2 Ăžl til han far. Det var koselig det ogsĂ„đŸ˜

Du kan leie hytte her ogsĂ„ hvis du vilđŸ€Ș

Vi har hatt en helt fantastisk dag. Kost oss og sett mye vakkert. I morgen skal vi dra videre. Vet bare sÄnn ca hvor vi skal. MÄ finne litt ut av det i kveld. I Tyskland er det noe som heter Bindeverksrute. Det er byer med hus som har mye bindeverk. Kanskje vi finner noen av disse.