Mandag 20 mai og vi er fortsatt i Hardanger

I dag var vi gang ganske tidlig og våknet til sol fra skyfri himmel. Fantastisk. Vi spiste frokost og kom oss av gårde sånn ca 1030.

Turen i dag skulle først gå til Bondhusvannet. Der har vi vært tidligere, men det er flere år siden. Det er et sted som er verdt å besøke flere ganger. Det var ikke så langt å kjøre, men først måtte vi gjennom den laaaange tunellen fra Odda og gjennom fjellet til andre siden. 11 km lang er den tunellen.

Ute på andre siden er det bare vakkert.

Så gikk veien videre innover Bondhusdalen. Det er en parkering fra der turen starter. Det koster 100 kr. pr dag å stå der og det er veldig stor parkeringsplass med plass til mange. Også til de med bobil og campingvogn faktisk.

Fra parkeringen er det 2,44 km (målt med applewatch). Det går i jevn stigning oppover på traktorvei/grusvei. Det er en lett tur og det er så mye fin natur og se på veien. Ble mange bilder på vei oppover også.

Det er mange valg av turer man kan gå innover her.

Blide og fornøyde på tur. Her fra helt i starten av turen.

Her kan du gå hvis du vil gå til Fonnabu.

Turen opp gikk kjempe fint. Det var litt varmt, men helt greit å gå. Det var mer folk her nå enn da vi var her sist, så tror det har blitt mere populært med tiden. Instavennlig sted.

Det er så vakkert her at jeg har nesten ikke ord. Anbefales å ta turen hit.

Det var så deilig å bare sitte her å nyte. Av med sokker og sko og lufte tærne litt også var deilig. Og for en utsikt da.

Sist gang vi var her så holdt vi oss bare i området i starten av vannet. Det er her de fleste stopper og tar bilder og oppholder seg. Det renner noen fosser ned fra fjellsiden så vi gikk litt bortover langs vannet for å se. Det var ikke noen helt klar idé om hvor langt vi skulle gå, men bare gikk.

Stien langs vannet er ganske enkel å gå. Det er mye steiner så man må se seg for hele tiden, men ikke noe tungt eller slitsomt.

Helt i andre enden av vannet ligger det en liten strand. Den er av rullestein.

Plutselig var vi borte ved den fossen som lå lengst unna. Den var ganske stor og her var det flere broer over fossen for å komme seg over.

Vi hadde tenkt å gå helt bort til denne stranda, men fra dette punktet som vi står på her, så var det så mye kliv og kleiv at vi gadd ikke rett og slett. Da fikk det nøye seg med et bilde.

Så da begynte vi på veien tilbake.

Måtte smake på dette klare vannet som rant i fossen. Det smakte super godt.

Når vi kom tilbake til der alle andre var, så fant vi oss et sted for å bare sitte å nyte litt. det var jammen godt å lufte beina litt også.

Vannet var iskaldt, men det var litt deilig likevel og duppe beina nedi og avkjøle dem.

Det er ikke så mye som er igjen av Bondhusbreen. Det er en liten arm ned fra Folgefonna som synes.

Vi hadde vært her i flere timer og tenkte kanskje det var på tide å begynne på nedover tur. Først måtte vi stå i kø for å ta bilder der som alle vil ta bilder.

Det er egentlig når man går tilbake man merker hvor mye oppover det er opp hit. Det merkes ikke sånn når man går opp.

På turen ned så ble det selvfølgelig noen bilder da også.

Noe morsomt må man jo finne på……

Vi hadde hatt en strålende tur til Bondhus vannet. Nå var planen vår å kjøre bort til Rosendal. Hadde ikke noen egentlig plan der. Baroniet i Rosendal hadde vi vært på før, men vi tenkte vel at vi kunne dra dit.

Veien bort til Rosendal var så lang virket det som. Det var veiarbeid store deler av veien. Vi hadde ikke spist siden frokost, så vi var litt sultne også. Tanken var å finne seg en pølse eller noe lignende, men det var ingen steder å få tak i det i Rosendal. Da ble vi så lei at vi tok bare noen bilder og begynte på hjemveien. Klokken nærmet seg middagstid.

På veien så ligger det også en fantastisk foss langs veien. Så det ble en stopp der også.

Så var vi tilbake i Odda igjen. Vi reiste hjem og satt oss litt i sola. Den var i ferd med å forsvinne bak de høye fjellene.

Middagen i dag har jeg aldri laget i Omnia ovnen før, så det ble litt spennende å prøve.

Brokkoli, gulrot, vårløk, krydder, fløte og laks. Kokte poteter siden av. Det ble helt fantastisk.

Resten av kvelden slappet vi av. Været skal være like fantastisk i morgen, så jeg da finner vi på noen nye eventyr. Elsker å være på tur.