Helgetur til Lunde i Telemark

Denne helgen var det planlagt at vi skulle ha med vårt eldste barnebarn på tur. Målet var å ikke dra så veldig langt, og at det var sånn noen lunde bra vær. Det måtte også være et sted som det var litt å finne på. Etter hvert som helgen nærmet seg, bestilte vi plass på Lunde kanalcamping. Her har vi vært flere ganger og vet at det er et fint sted. Også for barn..👍

Det var ikke så fint vær den dagen vi skulle dra. Det var en tåke som aldri gikk bort. (Eller sandsky fra Sahara som vi leste om i avisen). Kom oss av gårde ganske sent og havnet midt i den værste trafikken gjennom Drammen. 😝 Det tok veldig lang tid gjennom Drammen. Vi hadde en liten tissestopp rett før Notodden ellers gikk det strake veien så fort vi kom ut av Drammen.

Veien fra Notodden og over til Bø er jo noe for seg selv. Den går i smale, svingete veier og gjennom skog. Det er fint over der da, og vi rakk å få med oss sola gå ned på vei ned mot Bø.😍

Vi kom ganske sent frem, tror klokka var nærmere 2030. Rigget oss til på plassen vi hadde bestilt og det ble veldig lettvint mat når vi kommer så sent.😁Maten må jo også passe til vår lille gjest på 3,5 år og da var stekte grillpølser tingen.

Det fungerte kjempe fint å varme grillpølser i panna. 👍

Kunne ikke legge oss med en gang heller, så det ble tid til litt kveldskos før natta kom. Det blir sånn når vi skal sove i samme rom alle sammen. Brage må være opp litt lengre enn han pleier og vi må legge oss litt tidligere enn vi pleier. 😂

Gutta boys leker litt med biler før det blir natta.

Lørdagen lover yr.no ganske fint og varmt vær, men det var ikke det vi våknet til. Tåka lå tett over det hele. Temperaturen var ikke så ille. Jeg var først oppe og gikk en morgentur med Freia. Det var så stille og fint. Helt blikkstille vann og ikke en lyd ute.

Vi lagde oss god frokost og koste oss lenge ved frokostbordet. Hadde det veldig koselig. ❤️

Etter frokost så gikk vi oss en runde på campingen. Den er veldig stor og det er mye å se på der. Så her var det bare å gå på utforskning. Brage hadde med seg sykkel, så han syklet hele runden. 🚲🚲

Vi hadde med oss noen rester fra frokosten og matet endene. Det bor mange ender på området her.🦆🦆🦆🦆🦆

Hinderløype er det her også.

Noen tror dem er barn igjen.😂😂

Ikke pikene på broen, men gutta på broen.💙

Det var mye rart å se på og med bestefar som er en historieforteller uten like, så er det spennende. 😅

Her ser de på Muddern, en gammel dampdrevet muddermaskin på lekter, som er en av Norges eldste anleggsmaskin.😁

Brage er en uredd liten gutt og i klatrestativet gikk det raskt for seg.

Her på lekeplassen ligger det lafteutstyr, så det er bare å bygge det man vil. Her manglet det ikke på fantasien, så bestefar og Brage bygde seg en kiosk. Mommo handlet med gresspenger.💸

Konsentrert byggherre.🥰

To blide kjøpmenn.🤩🤩

Det var en helt nydelig dag selv om sola uteble. Det var helt stille på vannet og ikke noe vind. Fint å være ute. Vi ventet egentlig litt på at slusebåtene Victoria og Henrik Ibsen skulle komme. De møtes utenfor campingplassen. Da var det greit å få nøye innføring i hvordan slusene virker av bestefar. 😄

Det var enda en liten stund til de båtene skulle komme. Vi fant ut av vi skulle gå tilbake til campingvogna litt i mens. Vi kunne ikke gå rett hjem da, for vi måtte jo lage en runde av turen vi var ute på.😂

Lastebiler eller trailere er alltid stas og se på. Her var det jo ganske mange av dem også.

Så gikk vi tilbake og det var det godt å kose seg med en liten is. Skal man på tur med Brage så er det lurt med en is eller 5 i fryseren. 🍦🍦

Mommo hadde fryseren full av mini is.

Endene kom også på besøk. Vi bodde rett ved andedammen.🦆🦆🦆🦆

Klokka nærmet seg tid for slusebåtene som skulle komme, så da var det bare å komme seg av gårde igjen. De tuter når de møter hverandre.

Så måtte vi forte oss bort til Lunde sluser. Her skulle vi se på den som skulle gå gjennom slusa. Det var spennende.

Det er så spennende når bestefar forteller. Det var 1000 spørsmål og Brage var veldig interessert. Neste år skal vi komme tilbake og kjøre med båten avtalte vi. Det hadde Brage veldig lyst til. 🤩

En annen morsom ting som skjedde på turen vår i helgen var at vi møtte på kjentfolk. Hvor stor sjans er det for det og møtes på campingplass? Vi møtte på min fetter Geir og Mona som vi ikke har sett på mange, mange år. Det var så koselig. De var nye campere med bobil i år, så det var også gøy å høre om. Så det ble tid til litt skravling og mimring. Veldig hyggelig.🥰

Brage fikk verdens største soft-is. Smakte godt, men den ble delt med mommo. Enda så klarte vi ikke spise den opp før den smeltet. 😂😂😂

Etter slusebesøket så ruslet vi hjemover igjen. Nå hadde vi vært ute i mange timer, så det skulle bli godt å komme litt inn i varmen. Det var ikke kaldt ute, men det var så rått i gresset så beina var våte og man ble litt uggen.

De gutta her skulle ikke inn med en gang da. Vi fant ut at vi skulle lage kanelboller, så da begynte jeg med det. Det varte ikke lenge før gutta kom inn da.

Koste oss med nystekte kanelboller og tok det med ro en liten stund. Så er det sånn da, at jeg hadde lyst til å dra til Gvarv, som kaller seg fruktbygda. Jeg hadde lyst til å ta bilder av epletrær med deilige røde epler. Ja kall meg kanskje rar, men det er fine motiv da. Så da dro hele gjengen til Gvarv. 🍎🍎🍎🍎🍎

På veien kjørte vi forbi et gårdsutsalg av epler, cider, syltetøy og alt mulig rart. Måtte jo stoppe og se hva dette var.

Det ble med en eplesider og solbærsaft hjem. 🤩

Vår reisevenninne Heidi hadde vært i Gvarv forrige helg og tatt noen fine bilder av epletrærne der. Jeg hadde fått tips av henne hvor det var. Gutta ventet i bilen mens jeg var ute å tok bilder av epler. De så veldig gode ut, så det var jo fristende å gå på slang, men sånt gjør vi ikke. 😁👍

Så kjørte vi hjem igjen etter vår lille utflukt. Det hadde allerede blitt langt på dag. Vi hadde vært så opptatt i hele dag at kanelbollene ble til middagstid og middagen ble til kveldsmat tid. 😂😂😂😂

Gutta gikk seg en tur mens jeg lagde middag.

Det ble deilig pasta og kjøttdeig grateng. Smakte godt synes vi alle 3.

Kvelden kom og vi roet litt ned med tv-titting. Det hadde vært full aktivitet i hele dag, så det var godt å kose seg litt med bestefar før vi skulle sove.

Søndag våknet vi opp til sol og etter hvert klar himmel. Er det ikke typisk når vi skal reise hjem. Jeg fikk med meg soloppgang på min morgentur med Freia. Vakkert.☀️☀️☀️☀️☀️

Vi spiste en lang og god frokost før vi begynte å pakke sammen for å reise hjem. Det er alltid kjedelig.😌

Så var det liksom bare å pakke sammen da. Brage gikk for å se på endene mens vi gjorde all den kjedelige jobben.

Vi gjorde alt klart for å dra, men gikk opp til Geir og Mona for å si ha det. Fikk en liten sniktitt på bobilen deres også. Det var veldig hyggelig å møte på tjukke slekta som man ikke har sett på mange år.😂👍

Veien hjem er alltid kjedelig. Brage så litt på film, men så ble øynene veldig tunge og falt igjen. Han sov helt til vi kom hjem.🥰🥰🥰

Vi har hatt den koseligste tur med vår gode godgutt. Vi har kost oss masse alle sammen. Nå blir det noen uker uten tur pga. av andre ting som skal skje. Håper vi rekker et par turer til før det blir for kaldt å dra på tur. 🥰

2 kommentarer til «Helgetur til Lunde i Telemark»