Helgetur til Austbygde i Telemark

Denne helgen reiste vi dit det var meldt fint vær. Nå var jo det meldt fint over nesten hele sør Norge, men vi hadde ikke lyst å reise så langt, og akkurat her hadde vi ikke vært før. Kom oss av gårde litt etter kl 1600 og kjørte rett ut i kø.😝

Det gikk kjempe tregt gjennom hele Drammen og vi brukte veldig lang tid på denne strekningen. Det var også kø gjennom Kongsberg, så vi følte vi aldri kom oss ordentlig av gårde. Det tok fryktelig lang tid.

Ble tid til å ta litt bilder på veien. Drammenselva var veldig stor og gangstien var helt borte,

Da vi kom til Kongsberg så var lågen også veldig stor. Her var det mye vann i fossen.

Ikke nok med det at det var kø, når vi kom til krysset der vi skulle svinge inn til høyre mot Austbygde, så gikk det ikke så veldig fort der heller. Makan til dårlig vei, i hvert fall med campingvogn på slep, Det var så humpete og dårlig vei. Angret et øyeblikk eller to at vi ikke kjørte om Rjukan. Ikke var det så mye å se på langs veien heller, men det dukket opp en gammel bru.😂

Vi var fremme ved 1930 tiden, så det tok sin tid. Vi hadde fått anbefalt plass av våre reisevenner som har vært her før. Så da jeg bestilte reserverte jeg den plassen hvis mulig. Når vi sjekket inn så hadde ønsket vårt blitt innvilget. Dette var plass på nederste rekke før teltplassene og vannet. Så i utgangspunktet så ville det sikkert være en fin plass. Problemet var bare at det stod en stor bobil på teltplassen, så noen utsikt ble det ikke. Det var ikke så ille da, vi skulle jo ikke sitte der å se ut av vinduet.

Campingen lå fint til i enden av Tinnsjøen. Ikke visste jeg at Tinnsjøen er Europas 3. dypeste innsjø.👍

Ingen av oss hadde spist siden lunsj, så middag var høyt prioritert når vi hadde installert oss. Lagde oss deilig lasagne og koste oss inne resten av kvelden som var igjen,.

Før kvelden kom helt, så ble det en liten kveldstur på campingen i mørket. Måtte orientere oss litt.

Honning kunne man også få kjøpt her fra lokale bier,🐝🐝🐝

Lørdagen våknet vi til strålende sol, Freia og jeg gikk oss en liten morgentur før frokost.

Tid for frokost. Det er nesten den beste tiden på dagen når vi er på tur. Da koser vi oss veldig og bare nyter så lenge vi vil.

Beste tiden på døgnet❤️

Vi hadde ikke noen sånne voldsomme planer for dagen, men hadde sett oss ut en tur som vi ville gå. Det var ikke så langt å kjøre fra campingen, Ikke var den så veldig lang heller, og det passet fint hvis vi skulle finne på noe mer i dag.

Måtte ta en printscreen av informasjonen som lå på campingen sine sider. Kunne ikke risikere at vi gikk oss bort. 😂

Det var grei sti å gå, ,men voldsomt grisete og sølete. Det ble bedre når vi kom opp i høyden. Det var ganske bratt oppover.

Vi kom til et utsiktspunkt etter hvert. Det var ikke merket sti dit, men i følge beskrivelsen skulle vi gå dit. Det var veldig fin utsikt der, men det var ikke på toppen av fjellet vi gikk på.

Fine Gaustatoppen i bakgrunnen.🤩

Freia koste seg veldig på tur. Deilig med tur i skogen.❤️

Vi fortsatte opp til toppen av fjellet selv om rutebeskrivelsen ikke sier noe om utsikt derfra, Det var ikke så langt, men veldig bratt. Det var riktig, fra toppen var det ikke noe utsikt

Da vi gikk ned til stien igjen var det ikke langt å gå før det var merket sti ut til utsiktspunkt. Det var ikke langt å gå, og der var det virkelig veldig fint.

Det var nesten den samme. utsikten vi hadde sett på det første stedet, men her så vi så mye mer.

Her var vi bare en kort stopp, men dette var et sted folk hadde med matpakke og tok en lang og god rast. Veldig fint sted. 😁👍

Denne turen gikk som en rundtur, så vi fortsatte på runden og tilbake til bilen. Det var fin sti og ikke så bratt som der vi hadde kommet opp.

Da vi kom tilbake til bilen var ikke klokka så mye. Vi kunne jo ikke dra tilbake til campingen riktig enda, Vi fikk den plutselige ideen om å dra til Gaustatoppen. Det er jo ikke lenge siden vi var der sist, ( i fjor tror jeg), men det var jo fint vær og ikke var det noe vind heller. Vi kunne ta toget i fjellet og dra opp for å kjøpe vaffel. Det hørtes ut som en smart ide. Ikke var det så langt å kjøre heller.

Vi fikk parkering rett ved døra og kom med toget med en gang. Det var ikke noe kø å snakke om. På toppen var det kjempe mye folk, men det er jo god plass der oppe så det var plass til alle. Det var mange som kom oppover fjellet og var flinke å gå, og det var mange som kom med toget.

Man må jo faktisk gå opp her da, hvis man vil ha vaffel. 😂😂

Vi fant oss en fin plass i sola og Frank gikk for å kjøpe vaffel. Ikke visste jeg da som satt ute å ventet, at det skulle ta så langt tid. Det var tidenes lengste vaffelkø. Jeg tror jeg satt der ute å ventet en time, eller kanskje lenger.

De stakkars gutta som servet vaffeljernet, 8 stik, hadde nok å gjøre.😱

Vi venter og venter og venter…………..

Så endelig, og det smakte godt. Med sånn utsikt så smakte den nesten litt bedre. 😂

Etter litt bilder og ha kost oss der oppe i høyden fant vi ut at vi skulle dra ned igjen, Det skulle mange andre også, så det var lang lang kø for å komme seg ned. Det var bare å stille seg i kø. Vi ventet kanskje en times tid før vi kom oss ned. 😱

Freia var sånn halvveis fornøyd med å kjøre tog etter å ha ventet så lenge.🥰

Vi hadde brukt totalt nesten 4 timer på utflukten vår til Gaustadtoppen og da hadde vi ikke gått opp engang. Det ble mye venting og tiden gikk. Vi kjørte tilbake til campingen.

Deilig å slappe litt av før man startet på middag.

Prøvde meg på noe jeg ikke har laget før. Kylling og pastagrateng. Utrolig hvor mye god mat man kan lage i omina ovn. På kvelden så koste vi oss med Stjernekamp på tv og bare nøyt det å være på tur.👍

Søndagen våknet vi til regn. Det var varslet, så det var ingen bombe. Vi spiste frokost og pakket bare sammen.

Vi kjørte veien om Rjukan hjem og det tok ikke så mye lenger tid. Mye mer campingvogn vennlig vei.

Toppen vi gikk på i går ringet rundt av tåke i dag.

Vi har hatt en kjempe fin tur akkurat i vår ånd. Sett og opplevd mye og bare kost oss.