Endelig sesongstart og påsketur

Etter en veldig lang høst og vinter kunne vi endelig gjøre i stand vår lille campingvogn for en ny sesong. Det har vi ventet lenge på. Sesongstart har brukt å være påske, men vi var litt usikre i år fordi den snøen forsvant jo aldri. Heldigvis hadde det smeltet en del den siste tiden, så da bestilte vi oss plass på Hafsten Resort i Uddevalla i påsken. Endelig var dagen for at vi kunne dra av sted kommet😁

Da var vi klare for avreise. Vi skulle reise sammen med våre reisevenner Heidi og Rune. Vi skulle møtes på Torp handelssted rett ved campingen. Kl 0900 var vi klare til avreise. Været var ikke all verden å skryte av, men det stoppet ikke oss.

Når vi kom på E6 så var det faktisk ganske mye trafikk allerede. Sikkert mange som skulle til Sverige for å handle. Så fort vi kom på andre siden av fjorden så var også snøen borte. Skulle ikke langt før det var vårfølelse.🤩

Det var også flere som var klare for sesongstart. Vi så flere bobiler og campingvogner langs veien. Har ikke sett noe av det før påske.

Vi så på GPS at det var veldig kø over den nye brua ved Svenskegrensen. Vi kjørte derfor av og tok gamleveien. Det tror jeg var ganske lurt for vi så det stod helt stille på nybrua.

Så gikk det strake veien ned til Torp Kjøpsentrum for å proviantere litt. Der var det mange andre som også skulle det, men ikke så mange som jeg tror det var i Strømstad.

Det ble handlet litt mat også da. Vi kunne ikke sjekke inn før kl 1400, så det var bare å drøye tiden litt. Gutta satt og ventet i vogna vår, mens Heidi og jeg gikk en tur inn på kjøpesenteret igjen.

Da vi kunne dra for å sjekke inn, var det ikke så langt å kjøre. Det viste seg å være en kjempe stor campingplass. Vi fant ikke plassene våre med en gang, men til slutt så fant vi dem helt utenfor allfarvei. Vi har utsyn mot sjøen da, men langt fra alt annet. Ja, ja, det går nok bra likevel. Vi skal nok kose oss.

Sånn, da var vi godt installert og det var så koselig å være på tur igjen. Klokka hadde gått fort på ettermiddagen og vi fant ut at vi måtte lage oss noe mat. Hadde ikke spist noe før i dag, så det var på tide. 🐣👍

Sesongens første camping middag. Ikke noe avansert eller spennende, men smakte godt.

Freia var også veldig glad for å være på tur igjen. Hun storkoser seg.

Etter mat skulle vi gå oss en runde på campingen for å gjøre oss kjent. Den er som sagt ganske stor.

Her var det også pyntet til påske.🐣🐥

Det er ganske fint her. Foreløpig er det ikke fullt, men det skal visst bli det i løpet av påsken.

Kvelden har gått med til å orientere oss om hva vi skal finne på i morgen. Det er ikke all verden å gjøre i området her, men vi finner nok på noe. Kvelden ble avsluttet med en kveldstur i området.

SKJÆRTORSDAG

Våknet til skyet, men oppholdsvær. Det var første natt i vogna på et halvt år, så det må på en måte soves inn og bli vant til det igjen. Natta var sånn passe grei.😌

Tidlig våken som alltid. Jeg stod opp og gikk en morgentur med Freia. Møtte ingen andre ute kl 0700.

Veldig fint område å gå tur. Rett inn i skogen og ned til sjøen. Ute var det 4 varmegrader og litt vind, så det var ikke så veldig godt å være ute.

Det ble deilig og lang frokost. Så godt og ikke måtte forte seg. Vi hadde diskutert litt i går om hva vi skulle finne på i dag. Det skal begynne å regne i løpet av dagen, så noe måtte vi få til før det. Valget falt på å dra til Mollosund.

Det var en bitteliten by helt ute ved Kattegat. Her skulle det ligge en gammel Mølle. Vi dro av gårde etter vi var ferdige med morgenens gjøremål. Det skulle være ca 5 mil ut dit og det tok sin tid på veldig dårlige veier.

Ja, ja, dette var jo ikke all verden. Fikk knipset noen bilder før vi dro videre for å se hva denne byen hadde å by på.

Det var et fyr her ute i havgapet. Vi tok oss en tur dit, men fy som det blåste. 💨💨💨

Vi konkluderte med at dette var sikkert et kjempe fint sted om sommeren. I dag var det helt dødt. De eneste folkene vi så var noen Tyskere i en bobil som også kjørte rundt å kikket seg om.

Etter nesten å ha blåst bort av vinden så takket vi for oss her ute ved kysten. Det var ikke så mye mer å finne på akkurat her, men Heidi hadde søkt opp stedet vi var på og hva det var kjent for. Det var Mølla, fyret og en dødens portal. Så da måtte vi ta bilde av den også før vi dro videre.

Nesten litt nifst.😱

Deretter gikk turen til Torp handelssted igjen for litt shopping.

Frank fikk seg nye sko og var glad for det. Så ble det litt supplement på matbutikken.

Ble ikke med hjem, men den så jo veldig god ut.❤️

Regnet nærmet seg så det var bare å komme seg hjem etter hvert. Vi kjøpte med oss litt lunsj som vi spiste hjemme.

Spareribs med baguett. Enkel og grei lunsj.👍

Litt slapp av tid og bare kose seg må det jo også settes av litt tid til når man har påskeferie. Etter hvert kom Heidi og Rune over en tur og vi satt og hygget oss. Plutselig, der kom regnet , og ganske mye også faktisk. Vi hadde sett på værradaren at det skulle komme en del , for så å gi seg senere på kvelden. 🌧

Skulle nesten tro vi ikke gjør noe annet enn å spise😂 Nå hadde det gått noen timer så Heidi og Rune gikk tilbake til seg selv for å lage middag. Jeg hadde med meg hjemmelaget lapskaus fra fryseren, så det var kjapt å varme.

Etter litt småsysler som oppvask og tur med Freia kom Heidi og Rune tilbake. Bare kosa oss med samvær og latter.

Denne var faktisk kjempegod. Smakte Donaldbrus😂

Det ble også et par runder med Yatzy i løpet av kvelden . Frank vant første runde👍

Så kom kvelden, og det ble kveldstur før natta kom🐣

LANGFREDAG

Tidlig oppe som vanlig. Morgentur med Freia, det hadde sluttet å regne, men gråvær og litt vind.

Lagde deilig påskefrokost. Husket fra i fjor at jeg prøvde meg på noen eggmuffins med bacon. Hadde kjøpt med ingredienser til å prøve. Spent på om det blir like bra👍

I hver form er det ett egg, litt løk, litt bacon i biter, litt matfløte, litt revet ost, og salt/pepper.

Etter frokost pakket vi sammen og gjorde oss klare for å dra ut på tur. Været i dag skulle være litt av og på, det fikk vi også merke. Første stopp i dag var Uddevalla sentrum. Fant lett parkeringsplass, for vi undret oss på hvor alle menneskene var. Helt dødt.🤔

Her i byen skulle det være en strandpromenade som gikk fra sentrum og ut til sjøen. Vi fant ikke den sånn helt med det samme. Vi ruslet litt rundt i byen og fant ut at våren var kommet nærmere her enn hjemme.💐

Uddevalla var ikke så veldig stor, i hvert fall var det ikke så mye å se på rett ved sentrum. Vi ruslet litt rundt torget og knipset litt bilder. Vi ville egentlig finne den strandpromenaden som gikk nede ved vannet.

Freia fikk løpe litt løs og koste seg kjempe mye. Dette elsker hun❤️

Da vi var ferdig her tok vi bilen og skulle prøve å finne den strandpromenaden ved sjøen. Kjørte feil flere ganger😂, men et av stedene vi kjørte feil måtte jeg likevel ut å ta bilde av noe annet🤩😂

Når vi endelig fant det rette stedet, da åpnet himmelen seg og det regnet ganske heftig. 🌧

Da var det bare å vente da til det sluttet å regne. Det var av og på regn i hele dag.🌧💨🌧💨

Da det sluttet å regne var det ut å gå seg en tur. Det var jo kjempefint laget med gangsti rundt fjellknausene fra byen og hele 9 km. Det var ikke aktuelt å gå alle de 9 km i dag, men noen meter kunne vi gå👍

Så hadde klokka blitt så mye ut på dagen at vi måtte tenke på å ta en liten tur til Smøgen. Egentlig ikke så veldig liten tur, det var 53 km å kjøre. Vi hadde bestilt bord på Gøstas fiskekrog i Smøgen. Her har Frank og jeg vært før for å spise rekmacka og blåskjell, og husket at det var veldig godt.🤩❤️

Da gikk jo turen over Uddevalla broen som jeg har utallige bilder av😂. Og vel fremme i Smøgen gikk det helt fint å finne parkeringsplass. Riktig nok ikke på den nærmeste, men det gikk helt fint.

Maten smakte fantastisk og det er et skikkelig koselig sted. Anbefales, men bestill bord.

Gode og mette i magen gikk veien egentlig hjemover til Uddevalla. Jeg måtte bare gå bort i enden av Smøgenbrygga for å ta bilde. Har vært der flere ganger, men det er nå rart med det. Heidi og Rune kjørte tilbake, og Frank gikk for å hente bilen. Jeg gikk i rask gange for å ta bilder.😂🤩👍

Kvelden gikk med til innekos.

PÅSKEAFTEN

Påskeaften våknet vi til oppholdsvær. Det skulle etter sigende ikke regne i dag. Planene for dagen var egentlig ikke så mange. Gjør som man vil planer. Vi dro på shopping etter frokost. Skulle handle middag for kvelden. Etter vi kom hjem hadde været endret seg til lettskyet. Vi fant ut at vi ville prøve oss på Hafstentoppen, en liten fjelltopp man kan gå til fra campingen.

På veien gikk vi forbi badeanlegget her på Campingen, det så jo ganske bra ut. Ikke noe bad på oss i dag da😂

Det var fin sti å gå på. Vi var litt spent på om det var vått oppover, men det gikk veldig fint. Deilig å være på tur i skogen uten snø igjen🤩

Det gikk jevnt oppover, men det var fint å gå. Noen steder var det ganske bratt, men her var det satt opp tau👍 Vi kom først opp til en åpning med utsikt og trodde først dette var toppen.

Det var ganske fint her også, men det kom folk som gikk forbi, så da skjønte vi at det måtte være litt lenger opp.

På toppen var det jo en helt fantastisk utsikt. Her hadde vi fin utsikt til Uddevallabroen også. Ble litt bilder på toppen og vi tok også en lite rast. Det var så deilig å sitte der og bare nyte. Ikke så mye vind og 11 varmegrader med en sol som kom frem av og til🥰

Kan ikke klage når man har det sånn her. Koser oss, både tobeinte og firbeinte.

Vi måtte jo på et tidspunkt bryte opp å gå ned igjen, selv om det var veldig deilig å sitte der oppe. Veien ned gikk fint, men spennende å gå ned der vi gikk opp med tau😂

Ser ikke så veldig bratt ut, men det var bratt og glatt. Fin stil da😂😂😂

Så var det noen sånne glatte fjell å forsere, men det gikk fint. Fin tur som ikke var mer en 5 km rundtur.

Da vi kom tilbake til vogna var Heidi og Rune kommet hjem fra sin utflukt. De hadde vært å sett på klosterruiner. Nå er det jo sånn at vi har ikke så veldig ro i kroppen, og sola hadde kommet frem, da måtte vi ut på tur sammen🤩👍☀️

Litt medbragt proviant.

Dette ble en en ny favoritt🤩

Koser oss i sola, bare en liten rusletur fra der vi holder til🤩

Gutta ble sittende igjen, for Heidi og jeg gikk for å begynne på middagen. Vet ikke helt hva det uttrykket betyr, men trur de var glade😂😂😂😂

Jeg hadde lest et sted om noen som hadde laget lammesteik i Omnia ovnen. Det fikk vi lyst til å prøve, det var jo påskeaften. De hadde bitte små steiker i butikken, så kjøpte en på 600 gram. Så var det bare la det stå til å prøve😁🐣

Kjøpte også steketermometer som kan være her i vogna. Det gikk faktisk veldig bra😁

Smakte godt, men savnet min hjemmelagde saus som jeg bruker til lam😁 Stekte den ca 60 min og snudde den halvveis. Etter dette tror jeg Omnia kan brukes til det meste.

Kl 1830 skulle det tennes påskebål på stranda. Det var nesten et st.hans bål😂 Vi måtte nesten bort for å se på det, og det var flere som hadde tenkt den tanken. Masse folk.

Venter på at det hele skal starte🔥🔥🔥🔥

Det ble ganske stort bål etter hvert. Kvelden ble avsluttet hos oss med hyggeprat, quiz og Uno. Der var Rune best👍

Konsentrert👍🤔

FØRSTE PÅSKEDAG

Ble frokost i dag også, en time senere for i natt har vi flyttet klokken. I dag hadde vi ikke så veldige planer, de ble til etter som dagen gikk. Vi sveivet inn markise og tok inn teppe for i kveld skal det komme regn. Greit å ikke pakke ned vått utstyr når vi reiser hjem i morgen.

Så dro vi ut på eventyr. Heidi hadde funnet en liten kystperle av en by, Fiskebackskil. Så da dro vi dit, selv om ikke været var helt topp. Når vi kom frem så viste det seg at Heidi og Rune hadde vært der før, men det var midt på sommeren og det var nok litt finere enn nå😅

Veldig fin liten by med trange gågater.

Her kunne man ta ferge over sundet til Lysekil.

Lysekil i tåka.

Her i byen var det også en mølle. Den lå på en topp i byen og herfra var det ganske fin utsikt.

Etter å ha sett det vi ville her dro vi videre. Heidi og Rune skulle handle middag, mens vi dro til en klosterruin som de var på i går.

Det var fort gjort å se, deretter kjørte vi tilbake.

Det var blitt tidlig ettermiddag og det er godt å slappe litt av også. Jeg hadde tidligere i påsken kjøpt ferdigdeig til croissanter. Den prøvde jeg meg på å lage. Det skulle være med sjokolade i midten.

De ble faktisk ganske gode. Klarte å brenne de litt i bunnen, men sett bort i fra det var det godt😅👍

Ettermiddagen brukte vi til mere pakking, så det ikke blir så mye som må bæres ut i regnværet i morgen. Middag måtte vi også lage oss etter hvert og i dag ble det Nachos på menyen.

Jeg hadde glemt å kjøpe rømme og da var det kjekt at det var en liten butikk inne på campingplassen. Sendte Frank ut på oppdrag og han fikk tak i noe tilnærmet rømme👍

Det var en fantastisk himmel i kveld, så den måtte jo foreviges.

Jeg hadde kjøpt meg nye lys fra Uyuni som jeg helt hadde glemt. Fant dem her i skapet i vogna i går. Ble fint på kjøkkenbenken synes jeg🤩

Heidi og Rune kom på en liten snarvisitt. Alltid koselig. Det ble ikke så veldig sent. I morgen er det den kjedelige hjemreisedagen. Vi får trøste oss med at nå er sesongen i gang og vi kan glede oss til mange fine turer i helgene som kommer🤩👍❤️

ANDRE PÅSKEDAG

Våknet siste dagen til sol, men det var litt kaldere i lufta. I dag var det bare morgentur, frokost og pakke sammen😝 Vogna ble vasket og vi var klare allerede kl 0900 til å begynne på hjemveien.

Vi har hatt en fin påske og opplevd mye. Første del av påsken med gode venner i Hemsedal og siste del med gode venner på tur. Endelig er sesongen i gang igjen❤️ Gleder oss😍

3 kommentarer til «Endelig sesongstart og påsketur»