Dag 10, i Utah beach, Omaha beach og D-day sine fotspor.

I dag sov vi ganske lenge til oss å være, men det var vel et behov. Jeg lagde eggmuffins med bacon til frokost, noe jeg aldri har gjort før, og det ble kjempe godt. Det blir det nok flere ganger. 👍🏻

Etter frokost dro vi ut på oppdagelses ferd. Været var faktisk ikke så ille. Det har blitt sånn at været må nevnes spesielt hver dag, fordi jeg synes det er så spesielt. Særlig med tanke på hvor vi er. 🧐

Første stedet vi skulle besøke var Pointe Du Hoc. Dette stedet ligger midt i mellom Utah beach og Omaha beach. Her foregikk det kraftig bombing 6 juni 1944. Det er et stort område med bunkerere og skyttergraver. Noen rester står igjen fra krigen.💗

Da vi kom hit fant vi fort ut at Freia var ikke velkommen. Frank gikk seg en runde først, så gikk jeg etterpå. Det var sånn vi måtte gjøre det.😃

Det var en runde man gikk og fikk sett det som var igjen her. Når det var min tur til å gå, så var det mørke skyer og yr i lufta, så jeg gikk superfort og knipset nesten bilder i fart.

Det var ganske interessant å gå rundt her når man tenker på alt det grusomme som har skjedd akkurat her.

Da vi hadde vært hver vår runde her så dro vi videre. Vi hadde lagt opp en liten runde over hva vi ville se i dag. Ute hadde det så vidt begynt å regne, men foreløpig var det ikke så ille enda. 🌧️

Dette var minnested for Amerikanere som kom ned med fallskjerm.🪂

Langs veien var det mange memorial av denne typen. Det ble stopp på noen av dem, men ikke alle. da hadde vi holdt på enda. 😂

Ikke alt vi kjørte forbi dreide seg om krigen, men måtte bli med på bilde like vel. En madonna med barnet var vel dette.👍🏻

Etter hvert kom vi oss til Utah beach.

Mens vi var her kom regnet for fullt igjen. Er det mulig, begynner faktisk å bli litt lei. 😡

Så var det bare å løpe til bilen for ikke å bli alt for våt. Nå bestemte vi oss for at vi hadde sett nok her, så vi begynte på veien hjemover.

Vi kjørte mye på franske landeveier av ulik standard😂

Det regnet ganske kraftig også så det var ikke noe gøy å gå ute.

Vi stoppet på veien og spiste lunsj på Mc Donalds. Enkelt og greit. Freia fikk hamburger som hun elsker.🤩

Vi kjørte hjem og tok en «time out». Det kom byge på byge, så vi fikk ta det litt med ro og se om det lettet utover ettermiddagen.☺️

Sola prøvde seg innimellom bygene og yr.no sa overskyet resten av kvelden. Vi bestemte oss for å dra en tur ut igjen. Hadde fortsatt noe vi hadde lyst å se.🤩

Samme kirken som ble bombet under krigen, men er nå bygget opp igjen.

Bildet viser at tanksen kjører gjennom denne samme byen.

Det var ikke alltid like enkelt å finne veien til disse bunkerene som lå utenfor alfarvei. Vi prøver å finne veien til WN62 ( et område med flere skytterstillinger for kanon og maskingevær.) Her var det de hardeste og blodigste kampene foregikk. 😱

Minnesmerket står oppå alle bunkerene som ligger nede i bakken her. Dette er på Omaha beach.

Det lå veldig fint til oppe i åsen over Omaha beach, men når vi var her så var det så isende kaldt. Det blåste iskald nordavind og det var ikke noe sommertemperatur å snakke om.

Vet ikke om det har vært noe spesielt i dag, men vi har sett jagerfly fly i formasjon langs beachen og det har vært flere helikoptre som har kjørt frem og tilbake også.✈️

Vi måtte jo ta turen ned for å kjenne på vannet. Kan ikke ha vært her uten å dyppe tærne i. På veien ned på stranda møtte vi på noen fine dyr.🐄

I dag hadde jeg ikke badet. Synes det var ganske kaldt faktisk.😅

Vind var det hverfall.😂

Da vi var ferdig her hadde vi en siste ting på lista vår. Vi måtte jo se Omaha beach memorial. Det lå litt nærmere hjem. Den stranda er 8 km lang.

Da gikk turen hjemover. Jeg hadde sett et kjempe fint hus/slott, vet ikke hva det er. Jeg hadde så lyst på bilde av det, så vi måtte stoppe langs veien. Har kjørt forbi det mange ganger.

Har aldri sett folk der, men nå var det folk utenfor der. Da ble det bare et sånn på siden bilde😎😅

Rett oppi gata lå det også et museum som vi aldri rakk å besøke. Vi har sett så mye annet, så det gjør ikke så mye.

Det hadde vært en dag med mye historisk innput. Klokka ble nesten 2000 innen vi var hjemme igjen. Alle matbutikker er stengt her på søndager, så det ble ingen middag. Nå hadde vi jo spist burger tidligere på dagen, så det var ikke synd på oss. 😂

Bakte muffins til kvelds. Kveldskos er lov på ferie. 👍🏻

I morgen går ferden videre. Ikke lang etappe da heller, bare 11 mil å kjøre. Her har vi litt mere usikkerhet mtp. Camping. Jeg har aldri fått noen bekreftelse, selv om jeg har bedt om det flere ganger. Så vet ikke helt hvor vi sover i morgen. Målet er Mont-Saint Michel.

Vi har også vært inne på tanken (kanskje bare på tull), men drite i alt vi har bestilt av camping fremover og kjøre til middelhavet for å få litt følelse av sommer, men vi holder oss nok til planen.😂😎👍🏻

Vi har hatt en fin dag i dag med mange opplevelser tross all slags vær.☀️🌧️

Én kommentar til “Dag 10, i Utah beach, Omaha beach og D-day sine fotspor.”

1. Sender dere noen 🌞🌞🌞herfra 🥰regner på Nøtterøy også. Kos dere videre, mange flotte bilder.