Dag 9, og forflyttningsdag

I dag våknet vi også av at det regnet på taket, men det ga seg ganske fort. I dag skulle vi pakke sakene våre å dra videre på nye eventyr. Turen skulle gå til Omaha beach, 17 mil å kjøre. Vi var ganske effektive og klare til å dra kl 1000.👍🏻

Vi stilte inn GPS men tror ikke helt vi var oppmerksom på hvilken vei den valgte. Vi bare kjørte. Den tok oss ut på landevei etter landevei, og vi lurte litt på hvor langt det var til den motorveien. 😱

Knipset jo litt bilder underveis da, for det er jo mer å se på disse landeveiene. Det er bare at det tar så mye lengre tid som regel å kjøre her.

Etter hvert så kom vi oss til motorveien pga. egne valg. Ikke pga GPS. Skjønte jo egentlig nå hvorfor GPS ikke skulle ha oss på motorveien. Der var det en kjempe kø, pga bomveibetaling. 😅

Kom oss gjennom etter hvert. Det var broen over Seinen som tok så himla lang tid.

Vi kjørte også gjennom et fryktelig regnvær. Det begynner vi jo å bli vandt med, men dette var skikkelig. Så nesten ikke veien foran oss.

På baksiden av dette uværet var det faktisk ganske bra vær. Det holdt seg helt til vi kom frem til campingplassen vi skulle være på. Jeg hadde bestilt plass her for lenge siden, så jeg husket ikke noe spesielt om vi hadde fått utdelt noen plass.

Heldig for oss så hadde jeg bestilt plass med havsutsikt. Det er ikke hav da, bare den engelske kanal 😂

Her skal vi stå. Helt grei plass dette. 🤩👍🏻

Det var fortsatt ganske tidlig på ettermiddagen, så vi fant ut at vi skulle dra å besøke den Amerikanske krigskirkegården. Vi er jo på historisk grunn over alt her. Det var her D-day i 2 . Verdenskrig utartet seg.

Da vi kom til denne kirkegården så viste det seg at det ikke var lov til å gå med hund der. Det løste vi på den måten at jeg gikk meg en tur først, og Frank gikk etterpå. 👍🏻

Det er et litt alvorstynget sted og man går der med stor verdighet. Det var stor folkemengde inne der, men alle var stille.

Kirkegården ligger fint til med utsikt til Omaha beach hvor alle grusomhetene skjedde.😱

Det var et kjempe stort område. Det var laget minnesteder også inne på gravplassen.

Da jeg var ferdig med min runde her inne så gikk Frank inn. Freia satt rak i ryggen og speidet etter Frank helt til han kom tilbake. Hun må samle flokken.💗

Det nærmet seg middagstid og vi fant en butikk i nærheten hvor vi handlet litt supplement. Jeg har hatt med meg litt Toroposer og ris hjemmefra og det har vært kjekt. Så i dag besto middagen av Toro kyllinggryte og ris. 🤩

Etter middag slappet vi litt av. Frank hadde kjøpt seg bok, så han hadde fått seg noe å lese på.🤓

Freia spurte pent om vi kunne gå en kveldstur og selvfølgelig ville vi det. 🥰

Vi gikk oss en runde på campingen her først. Den er kjempe stor. Her er det restaurant, innendørs svømmebasseng og mange plasser.

Ligger du i telt her kan du bestille plass med eget kjøkken. Det var kjekt da.

Fra campingen er det også sti ned til Omaha beach. Vi tok oss en tur ned der også. Det er så mye historie og rester fra krigen her. Over alt ser man bunkere som ble brukt under krigen.

Vi kom rett ned på stranden og det ble en fin tur på historisk grunn. Det var litt rester av de kalkfjellen her også, men de var ikke så høye.

Denne brygga er bygget opp igjen etter krigen, men den som stod her før brukte de til å kjøre tanks og utstyr på.

Det skjedde mye rart nede på stranda her en lørdagskveld. Når vi kjørte forbi her tidligere på dagen så var det lavvann. Her måtte det høyvann til for å få denne båten på vannet.

Nede på stranda var det mange minnesmerker.

Jeg hadde ikke tenkt til å bade, men jeg måtte ned å kjenne på vannet. Det var faktisk ganske varmt, så jeg kunne ha badet.😎

Så ruslet vi den korte veien opp til plassen vår igjen. Det har blitt ganske fint vær utover kvelden, men det er en ganske kald vind. Ikke noe godt å sitte ute.

Jeg hadde ikke trodd det skulle bli sånn på Europatur. Nå har vi vært på tur 1 uke og enda har det ikke vært vær til å sitte ute. Stoler og bord ligger i bilen. 🧐

En annen ting jeg ikke trodde jeg skulle oppleve i 2023 i et opplyst land som Frankrike, er så dårlig internettutbygging det er. Her som vi er nå er det 3G dekkning som kommer og går, helt håpløst. Der vi har vært i 3 netter før her, der var det også helt elendig. Det er irriterende det. 😡

I morgen skal vi utforske Omaha beach og området rundt. Vi skal bare være her i 2 netter, så da får vi hive oss rundt.