Dag 8, en dag med mye forskjellig vær og opplevelser

I dag våknet vi til litt klarere himmel enn vi har hatt tidligere. Det var ikke sol, men det var ikke så ille heller. Det hadde regnet store deler av natta. Vi spiste god frokost og Freia og jeg var på en fin morgentur før vi dro av sted.

Vi kom oss av gårde ved 1030 tiden. Første stoppested skulle være Veules-les Roses. Jeg hadde lest en side som het normandielovers.fr og her var det mange tips. Denne byen var nevnt under: De vakreste byene i Normandie. Da var det flaks for oss at den lå bare 4 mil fra her vi befinner oss. Det som denne byen er mest kjent for er at den har Frankrikes korteste elv. Den er 1149 m lang.

Her starter den. Kommer bare piplende vann ut av fjellet.

Vi fikk parkering med en gang vi kom, og da kom også regnet. Vi satt litt i bilen for å se om det var en byge som feide over her, men det varte og det rakk. Vi hadde jo regntøy, så vi trasket i vei.

Her kunne man følge en sti som fulgte elva helt ut i havet, men vi gikk litt her og der.

Denne byen var veldig liten og koselig. Mye dreide seg selvfølgelig om denne elva, så det ble noen bilder av den😍

Alle disse byene langs kysten her ligger mellom disse høye klippene med kalkstein. Så her nede ved sjøen så vi de veldig godt.

Det var jo vakkert her selv om det regnet. Her nede var også utløpet på den korte elva i denne byen.

Været kom og gikk litt mens vi var i denne byen. Etter vi hadde vært her nede ved sjøen, så kom det en regnbyge uten sidestykke og det er ikke fullt så hyggelig å gå rundt og knipse bilder og se seg om da🌧

Når regnet kom så gikk vi oppover mot bilen igjen, men det var jo noen steder man likevel måtte knipse litt bilder da. Rart med det.

Innen vi kom frem til bilen så hadde det sluttet å regne. Nå hadde vi neste by vi skulle besøke. Eller det var ikke en by men et sted hvor det var mange trapper å gå ned mellom fjellene. Dit var det ikke mer en et par kilometer å kjøre.

Det var Ingen sak å gå de trappene ned. Det var fryktelig mange av dem😂

Så var det bare å gå opp igjen😂 På toppen ble det en liten hvil før vi dro videre,

Dette var det vi hadde klart å finne ut på forhånd vi skulle gjøre i dag. Etter et kjapt søk på kartet besluttet vi å stoppe i neste by. Der var det sikkert noe interessant å se der også.

På veien kjørte vi forbi denne. Den så ut som den var fra krigens dager.

Byen vi kjørte til het Saint-Valery-en-Caux. Her kjørte vi ned til havna og parkerte. Det lå et minnesmerke fra krigen på toppen av fjellet, så da var det nye trapper å gå. Vi har fått trim i dag.

I fjellsiden opp her lå det også en bunker fra krigen.

På toppen her oppe lå det også et minnesmerke for noen som har flydd New York – Paris i 1930.

På alle bilder er det «bad hairday». Det har jo vært vått hår under hette eller vind fra alle kanter🤣

Her i byen så kom sola frem og det var deilig å bare være her. Vi kjøpte oss en baguette og satte oss nede i byen og spiste.

Alle måtte få❤️

Vi gikk å satte oss litt på strandpromenaden, for det var så deilig og endelig kjenne sola. Gøy å sitte å kikke litt på folk også 😂

Det blåste litt her da😂

Da vi følte vi hadde sett og gjort denne byen fant vi ut at vi skulle dra å se på et slott vi hadde sett skilt til på veien. Vi kjørte av gårde og fant ut hvor vi skulle svinge inn. Vi fant også dette slottet men vi kom hit, og ikke lenger:

Det var nok et privat slott hvor noen bodde. Det var virkelig ikke synlig fra noe sted. Vi stoppet litt lenger ned for å se om vi kunne se det da. Ikke i det hele tatt.

Nei, de ville vel ikke ha besøk da tenker jeg. Vi kjørte heller hjemover og ned på kaia i Fecamp. Tok noen bilder først, og så dro vi for å handle litt mat.

Da vi skulle kjøre til butikken så fant vi ut at vi kjørte rett forbi Palace de Benedictine. Han gale mannen jeg er gift med vrenger bilen inn foran inngangen der og sier jeg skal hoppe ut å ta bilde. Det blir kult bilde med bilen foran der, sier han.

Jeg tror at jeg gjør det på ren refleks og jeg tror at vi gjør noe ulovlig. Egentlig ikke heller, for det er lov å kjøre forbi der og det er lov å ta bilde av det palasset, men kanskje ikke stoppe foran der. Det satt mange folk utenfor der og fikk med seg dette. Jeg synes det var så flaut, at jeg skjønner ikke at jeg turte det. 🤪 Jeg så ingen i øya mens det foregikk og vi kjørte av gårde ganske raskt. Ble kult bilde da😎

Alt for det rette bildet🥸

Vi handlet mat, reiste hjem og lagde middag. Det var tilløp til sol og litt fint vær innimellom skyene, så det ble litt bilder der også.

Koselig middagstid med fin utsikt. I dag ble det også dessert. Vi lagde brownie, som ble ganske god.

Siden sola var litt fremme måtte jeg passe på å tørke noen regnjakker. De hadde vært flittig brukt i dag også.

Det hadde vært en dag med mange opplevelser og vi har kost oss i all slags vær. Det er best når det er opphold da. I morgen reiser vi fra denne utsikten. Det er ikke så lang etappe, bare 17 mil. Neste stopp på Normandie kysten er Omaha beach.