Spontan helgetur til Lunde i Telemark

Long time, no see. 2 helger uten å være på tur gjør at trangen til å dra er ganske stor. Vi har fulgt med på været hele uka på flere mulig reisemål. Det har vært nedslående værmeldinger så vi fant ingen steder å dra. Fredag på vei hjem fra jobb, så bråbestemte jeg meg for at vi drar til Lunde kanalcamping i Telemark. Der skulle det ikke regne før lørdag kveld, så pytt pytt. Vogna er jo tett.😂

Jeg bestilte plass når jeg kom hjem og vi pakket det lille vi skulle ha med oss og dro av gårde ved 1700 tiden.

Vi har vært her før, men akkurat nå var lysten så stor å dra på tur. Da kunne vi jo dra på et sted vi vet det er fint🤩 Det er en kjempe fin campingplass. Det var lite trafikk og vi kom frem kl 1940. Fikk oss en plass midt i klynga. Vi orket ikke begynne med noe middag når vi kom frem, så vi gikk bort på Lunde Slusekro og bestilte oss take away pizza.

Det var ganske fint vær, men det blåste litt.

Etter maten så skjedde det ikke så mye resten av kvelden. Det var mange turer ut med Freia for hun hadde masse lyder i magen. Ville bare ut å spise gress. Stakkars lille vennen.

Vi så sola gikk ned og det ble natta etter hvert.

Lørdag våknet vi til sol fra nesten klar himmel. Det hadde vært en natt med avbrutt søvn. Freia og jeg var ute å gikk tur en gang i natt når alle andre på plassen sov. Vet ikke hva klokka var, men det var fortsatt nattehimmel.

Vi spiste frokost og bestemte oss for å ta en tur til Gvarv.

Freia var i fin form igjen i dag. Vi fikk også frokost besøk, det var jo koselig 🤩

Vi har vært flere ganger i Gvarv, men det var sånn passe avstand i dag. Vi har vært der i blomstringen (Gvarv er jo fruktbygda i Telemark), men nå var det grønt og frodig. Vi kjørte over åsen føltes det som, for det var grus vei hele veien.

Det er så vakkert her synes jeg. Grønne jorder og gårder så langt du kan se. Koselig. Freia var overlykkelig for hun fikk løpe løs her og kosa seg kjempe mye.

All frukt og moreller så ut til å være i rute.

Vi har som sagt vært i Gvarv flere ganger og vi har sett skilt til «Bygdetun!» langs veien. Har ikke sjekket det ut før, men bestemte oss for å gjøre det i dag. Evju bygdetun het det. Kjempe koselig sted med gamle bygninger og masse historie.

Det er et bygdetun som ble ryddet allerede i jernalderen ca 1200 tallet. Det var en av de første gårdene i gamle Grenland. Husene er fra 17 og 1800 tallet.

Her var det også frittgående høner på tunet. Så koselig sted å gå rundt å kikke😍

Kaniner hadde de også.

Stedet brukes i dag til undervisning i kulturarv, her er det folkedans på tunet og stedet leies også ut til bryllup og festlige anledninger.

Freia venter tålmodig på at pappa hilser på kaninene😍

Her på Evju bygdetun står også den lille hytta som Myllarguten bodde i med familien sin. Myllarguten var en spillemann fra 1800 tallet. Hytta er flyttet hit og stod ikke her når han bodde i den.

Dette var så et vakkert sted at det ble mange bilder her. Det var skikkelig sommerfølelse på landet🤩

Etter vi var ferdige her så reise vi tilbake til campingen. Vi har sett det før, men det er noe med når disse kanalbåtene møtes utenfor Lunde camping. Det skjer litt over kl 1300 så vi ville tilbake for å se det. Vi kjørte samme vei tilbake, grusveien over åsen😂

Måtte stoppe for å hilse på disse fine kuene😀

Tilbake på campingen så rakk vi det med god margin. Gikk oss en liten tur først. Det er jo så fint turområde rundt campingen. Ypperlig for oss hundefolk🤩

Etter «møtet» gikk vi bort til Lunde sluser. Masse folk som tar turen med båtene oppover og nedover. Så hver gang det kommer en båt er det yrende folkeliv på brygga.

Freia er med på det meste og koser seg med det. Skikkelig stas og sitte på armen til pappa og følge med. 😍

Vi hadde med jordbær fra Aaby gård som ikke hadde tålt å ligge over helgen hjemme. Og is ii fryseren, så vi gikk tilbake til campingen og tok en liten pause.

Lov å kose seg litt på tur. Det smakte fortreffelig og Freia synes også det var greit med en liten rast. Hun har vært matvrak i dag, siden hun ikke spiste noe i går. Her går maten ned på høykant i flere omganger.

Vi hadde registrert at det var noe som het «Vognmannen» som skulle skje denne helgen i Lunde. Det viste seg å være et treff for veteran lastebiler. De hadde stilt seg opp rett på andre siden av veien for campingen. Vi måtte jo gå å ta en titt. Det var mye artig å se der.

Vet ikke helt hva det er med oss og lastebiler. Det er ikke mange helgene siden vi dumpet rett opp i lastebiltreff. Nå var det veteran lastebiltreff. Morsomt å gå rundt å kikke på disse gamle bilene. Mange av de var veldig fine.

Freia syntes vi kunne slappe litt av nå. Det ble jo aldri tid til noe soving jo.

Bare å benytte tiden man kan til å slappe av. Lille vennen.

Vi lagde oss middag og slappet litt av vi også. Hadde vært på farten i hele dag.

Nachos er camping mat. Enkelt og raskt å lage i Omnia ovnen.

Kl 2000 hørte vi det begynte å spille høy ABBA musikk. Vi hadde sett plakater at det skulle være ABBA show ved Lunde sluser kl 2000. Vi hørte musikken godt fra campingen, men måtte jo gå oss en tur bort for å se. Vi hadde ikke kjøpt billetter, men vi kunne stå utenfor å høre.

Det var fin musikk, men vi gikk oss en kveldstur etter å ha hørt litt på. Kvelden koste vi oss i vogna og ventet egentlig på regnet som skulle komme. Det var litt tvilsomme skyer, men det kom ikke noe regn foruten noen få enkle dråper.

Regnet kom natt til søndag. Det regnet av og på hele natten, men søndag morgen våknet vi faktist til sol. ☀️

Søndag er alltid kjedelig, da er det som regel bare å pakke sammen og reise hjem. Vi hadde frokost besøk i dag også.🤩

Koselig det.😍

Etter frokost var det bare å pakke sammen og reise hjem. På veien så møtte vi regnet og det var tildels kraftige regnbyger hele veien.

Vår spontantur ble veldig fin og vi har kost oss masse hele helgen. Alltid fint å dra på tur.

Én kommentar til “Spontan helgetur til Lunde i Telemark”