Fantastisk tur til fuglefjellet Runde i Møre og Romsdal

Denne helgen hadde vi fulgt med på værmeldingen og sett at det skulle være fint vær på Runde. Vi har vært der før, men ikke sett lundefuglen, så det var egentlig målet med hele turen. Det er ganske langt å kjøre for å komme dit, så vi ordnet oss fri på fredagen og dro avgårde torsdag etter jobb.

Kom oss av gårde kl 1715. Det var heldigvis ikke noe kø gjennom Oslo, og heller ikke når vi kom ut av Oslo. Vi hadde jo ikke spist siden lunsj, og fant ut at hvis vi skulle kjøre til seine kvelden så var det lurt med litt mat. Stoppet på Mc Donalds på Nebbenes og spiste. De gangene vi spiser på Mc Donalds må vi alltid bestille en plain hamburger til Freia. Hun elsker de hamburgerene🤣

Vi hadde ikke tid til så lang rast, så vi kom oss raskt av gårde etter vi hadde spist. Det var lite trafikk oppover E6, så milene rullet av gårde.

Det knipses litt bilder når man sitter i passasjersetet og ikke har så mye annet å sysle med,😂

Vi hadde en vag plan om å komme oss så langt som mulig før vi stoppet for natten. Det måtte bli fricamping.

Vi visste at over Strynefjell er det mange steder å stå. Vi hadde bensinstopp på Otta som vi alltid har. Her var vi når klokka var ca 2200.

Deretter gikk det videre oppover Ottadalen, forbi Lom og Skjåk. Da vi kjørte gjennom Skjåk så var klokka sånn ca 2330. Det var tussmørke og vi hadde heldigvis ikke så stor fart. Gjennom Skjåk er det mange fartsdumper så derfor gikk det i sakte fart.

Plutselig, ut fra intet, kom den store elgen løpende rett foran bilen. Alt gikk så fort, men vi bremset på 4 stive hjul, og det kjenner man med campingvogn bak. Vi var 10 cm fra å kjøre på den elgen. Jeg var helt skjelven i kroppen og alt skjedde så fort. Det satt et lite støkk i oss og vi var sjeleglad for at det gikk bra. Det var NÆRE på😱

Vi viste om et sted som vi hadde tenkt å campe, og det var heldigvis ikke så langt dit. Problemet med å komme til sånne typiske steder man kan campe langs veien er at det er fullt, men heldigvis var det en liten plass igjen så vi kunne stå der. Da vi kom inn i campingvogna lå alt av puter og duk helt foran. Inni skapene var helt bakerst. Her hadde det gått hardt for seg under oppbremsing for den elgen.😱

Fin plass rett før Grotli høyfjellshotell. Her sov vi godt sammen med 5 andre bobiler.

Fredagen var det bare å komme i gang, for vi hadde enda noen mil å kjøre.

Så etter en god frokost gikk veien videre over Strynefjellet. Her var det fortsatt snø i fjellsiden, men det var skikkelig varmt. Ble et stopp over der for litt bilder.

Videre gikk veien ned forbi Stryn og det var jo så mye vakkert å se. Jeg knipset i vilden sky. Det er en stund siden vi har vært på Vestlandet, men det er virkelig noe med de høye fjellene og den vakre naturen som er der. Så vakkert. ❤️

Jeg synes det er så fint med rapsåker og trodde dette var det når jeg så det på avstand. Nei, det var det ikke, men løvetann i bøtter og spann. Det var jo fint det også🤩

Vi kjørte vestover og vestover. Det er langt, men det er jo så mye vakker natur å se på, så det gjør liksom ingen ting. Været gjør jo sitt det også.

På Runde finnes det bare en campingplass. På den campingen går det ikke å forhåndsbestille, det er bare drop in. Det ligger jo ganske isolert så det er litt kjedelig å kjøre helt ut der for å få vite at det ikke er ledige plasser.

Da klokka var 1100 så hadde vi en time igjen til vi var fremme på Runde. Jeg ringte til Goksøyr camping og spurte om det var fullt. Det var så å si fullt, men siden jeg sa vi hadde liten vogn og ikke skulle slå opp noe fortelt så skulle det kanskje gå🤞🏻Så vi avtalte at vi kunne komme.

Runde i sikte. Det er en liten øy, men det er broforbindelse. Vi kom frem litt over 1200 og traff på en stresset, men skikkelig hyggelig mann som driver Goksøyr camping. Det var kaos der med mange som stod i kø for å prøve å få plass. Tror vi fikk den siste plassen den dagen, jeg er glad vi ringte. Det var masse folk der, hadde egentlig ikke trodd det. Det er jo ikke ferietid enda.

Plassen vi fikk var ikke stor, men det gjorde ingen ting. Jeg tror det var den fineste plassen på den campingen. Her tror jeg vi hadde flaks.

På dette døgnet som vi var her, tror jeg det var bare vi og en bobil til som var Norsk. Resten var folk fra Tyskland, Nederland, Frankrike, Italia og Belgia. Det var spesielt.

Jeg må si litt om denne campingplassen. Den har sikkert vært her siden tidenes morgen, men for en beliggenhet. Her var det sol fra morgen til kveld og den ligger helt nede ved Norskehavet. Han som driver her er verdens hyggeligste mann og yter service av ytterste klasse. Sanitær er helt brukenes og det er rent, men kanskje en oppdatering hadde vært fint.

Men likevel, jeg anbefaler denne plassen til alle som har lyst på en vakker naturopplevelse på et vakkert sted👍 Hvis du får plass da, for det var det ikke gitt at vi gjorde. Populært sted.

Det var godt å komme frem. Ca 62 mil var det hit. Det var rimelig fin utsikt fra sofaen på denne plassen.

Disse lundefuglene kommer ikke inn til land før på kvelden. Vi fikk beskjed om at det skjedde fra 1900 tiden og utover. Derfor benyttet vi tiden fra vi kom til å slappe litt av etter mye kjøring. Så gikk vi en liten tur i nærområdet.

Det var ganske tett i tett med bobiler (for det meste) og noen vogner her. Det gjorde liksom ikke noe. Det var ganske digg å ha den lille hjørneplassen.

Det var et yrende fugleliv her og det kalles jo fugleøya, så det var kanskje ikke så rart.

Disse var det mange av og de kvitret en lyd jeg aldri har hørt før. Vet ikke hva slags fugl det var.

Denne campingen hadde ganske mange plasser. Det var fine plasser helt nede ved vannet som dette i 2 plan. Så var det plasser på gressplen og noen stod på rekke og rad .All ledig plass var brukt til camping. 😅

Da klokka nærmet seg 1600 fant vi ut at vi skulle pakke sekken og gå opp til der man kan se lundefuglen. Det var sikkert mange som var kommet for akkurat det samme, så det ville nok bli en del folk.

Veien opp er en eneste lang oppover bakke. Mest bratt helt i starten. Når man kommer opp så er det bare vakkert.

Man skal heller ikke så langt opp i bakken før det blir en fantastisk utsikt.

Når man kommer på toppen så er det mange forskjellige slags ruter man kan gå. Vi har vært her før og da gikk vi en større runde. Denne gang hadde vi bare et mål, så da gikk vi direkte dit.

Det er kjempe fine stier å gå. De fleste steder er det steinbelagt eller så er det treplanker å gå på.

Freia elsker å være med på tur. Koser seg veldig.

Da vi kom frem til der fugletittingen er, så var det allerede kommet mange. Der stod de på første rad med kamera og store linser😀 Skjønte jo det at det blir det best bilder med👍

Så var det bare å sitte å vente, vente og vente…………….

Mens vi satt der så kom det faktisk 3 havørner svevende forbi. Det var fantastisk å se med det blåtte øye, men umulig å ta bilde av med mobilkamera.

Frank fikk seg etter hvert en plass på første linje. Han hadde også med seg kamera, ikke med sånn skikkelig zoom men bedre enn mobil. Så da gikk timene da, jeg satt i skyggen med Freia og Frank var fuglefotograf😍😂

Etter 4 timers venting og fotografering var vi ganske fornøyd med å være der. Vi har sett mange som har flydd forbi, men det går så himla fort, så nesten umulig å ta bilde av hvis du ikke har utstyret i orden. Det var det mange andre som hadde😂

Her var det også sauebeite, noe Freia synes var veldig interessant.

Etter en fin tur gikk vi ned igjen og lagde oss middag. Godt å slappe litt av også. Det viste seg jo raskt her at det kom til å bli en fin solnedgang. Vet faktisk ikke om jeg noen gang har sett sola gå ned i havet. Det har alltid vært et fjell, eller en knaus, eller sky som den har gått bak. Her traff den rett i havet.

Den kom snikende bak fjellet.

Det var et vakkert skue og man kom seg jo sent i seng. Her gikk ikke sola ned før kl 23.30😂

Himmelen var jo helt fantastisk til langt på natt.

Endelig kunne vi legge oss tenkte Freia. Det hadde vært en lang dag. Hun elsker å være på tur og spesielt på campingtur, for da for hun lov å sove i senga🤩

Lørdag var det avreisedag fra Runde. Vi hadde jo en lang vei å kjøre, så planen var bare å dra avgårde og se hva vi gjorde på veien.

Det var mange på campingen som skulle dra i dag, så det ble ledige plasser etter hvert. Frank kom i snakk med en engelsk hyggelig kar da han var for å tømme vann. De fant virkelig tonen. Han hadde fått plassen siden av oss (han kom i dag når vi skulle dra). Bob het han. Han og kona var på 3 mnd. Rundreise i Norge i bobil. Veldig hyggelig og pratsom.

Mens Frank pratet med han så var det allerede kommet noen som skulle ha vår plass. De hadde vært å prøvd å få plass dagen før, men da var det fullt. Nå hadde de overnattet langs veien litt bortenfor, og kom tidlig for å prøve å få plass nå. Jeg ble stående å prate med disse hyggelige folkene, så vi somla veldig med å dra. Måtte jo reklamere litt for tureventyret.no😀

Takk for nå Runde. Dette er brua over til Runde.

Runde. Utrolig vakker øy der helt ute i havgapet.

Vi hadde stilt inn GPS på Hjelle i Stryn kommune. Vi har sett en fjellgård oppe i fjellene der flere ganger vi har kjørt her. Jeg googlet dette stedet i fjor tror jeg, og fant ut at man kunne gå dit. Det var planen på vei hjem. Dit skulle det ta 1,5 time å kjøre.

Det skulle være samme vei som vi kom, men plutselig så vi så mange fine steder som vi ikke hadde sett før. Det gikk litt tid før vi oppdaget at vi hadde kjørt feil, så det endte med at vi fullførte feilen. Kjørte 1 time omvei, pytt pytt, det var mye fint å se på langs den veien😂

For å komme til Runde så må du også gjennom verdens nest dypeste undervannstunnell. Den var den dypeste i verden helt til Ryfylketunnellen kom.

Langs veien er det en Paddehistorie. De har laget vei under veien så paddene kan komme seg uskadd ut i dammen sin. Her er det også en diger padde. Måtte ta en stopp her.

Prøvde, men det ble ingen prins😂 Jeg har jo allerede min prins, så det var ikke så farlig🤣

Vi måtte kjøre litt lenger innover veien her for å snu, og der var det så vakkert at vi måtte jo ta litt bilder også.

Nå var vi endelig på rett vei og det gikk strake veien til Hjelle. Hjelle er jo et bitte lite sted med veldig smale veier. Vi har vært her før, og visste at langs veien før man kommer inn til Hjelle, så går det an å sette fra seg vogna. Vi har gjort det før.

Så kjørte vi til Glomnes parkeringsplass. Det var starten for turen til Segestad. Det skulle være ca 3 km å gå. Først på rett gårdsvei og siden klatre 300 høydemeter. Det var bratt og varmt.

Startet med friskt mot.

Det gikk oppover og oppover og denne brede fine stien endte i en vanlig sti som snirklet seg oppover fjellsiden. Etter hvert fikk vi kjempe fin utsikt på veien opp. Det hjalp litt.

Det gikk ganske greit, men det var nesten varmen som var værst. Når vi parkerte bilen viste temp 27 grader. Phu.

Ganske rød i toppen😂

Ca halvveis opp finner du dette stedet som kalles for utsikten. Fantastisk fin utsikt, men vi hadde ikke tid å sitte her nå😂 Her var det bare å traske på.

Så fikk vi endelig øye på gården, men herfra var det enda noen bratte kliv før vi var oppe😅, men det var vakkert her.

Denne stolen var alt for liten for en hvil🤣

Det er bare juks og fanteri🤣 man er ikke opp ved det huset heller. Enda er det en bratt bakke man må komme seg opp.

Det var så vakkert når man kom opp der. Blomstereng, blå himmel, snø på fjelltoppene og bare så bildevakkert. Man glemte litt at man var sliten da.

Segestad er en gård fra ca 1908 og var i bruk frem til 1961. Gården er åpen og man får et innblikk hvordan fjellbønder levde for noen generasjoner siden. På gården finnes det informasjonstavler om livet her i gamle dager.

Det var veldig interessant å gå inne der å se hvordan det så ut. Utenfor var det også utrolig vakkert. Her ble det naturlig nok mange bilder😂

Vakker utsikt fra låven.

Vi var her jo litt sent på ettermiddagen, så vi møtte 3 forskjellige puljer med folk som gikk ned når vi var på vei opp. Når vi kom opp var det ingen her, så vi hadde hele stedet for oss selv. Vi koste oss her oppe sikkert over en time. Det var så deilig og bare sitte å ta livet med ro litt😂

Innover dalen her gikk det flere turer man kunne gå. Sikkert veldig fint, men følte ikke vi hadde tid til det. Vi er jo tross alt bare på en liten helgetur😅

Etter hvert så måtte vi begynne å tenke på returen. Det ville sikkert bli litt tungt for låra. Det er jo nesten tyngre å gå ned. Først ble det litt blomster bilder. For her var det mye.

Turen ned gikk ganske greit. Ble litt skjelven i lårene etter hvert, men kom oss vel ned. På veien var det en avstikker til Glomnesfossen. Vi måtte jo ta turen innom. Vi hadde hørt den hele veien og den var ganske stor.

Lite viste vi at vi kom til å bli klissvåte av å se på den. Det var veldig til sprut, men den var fin.

Det ble en våt, men vakker opplevelse😍

Vel nede kjørte vi tilbake og hektet på vogna. Nå var det store spørsmålet hvor skulle vi sove i natt? Klokka hadde blitt 1830, og vi ville egentlig komme oss litt på vei så ikke det ble så veldig mange mil å kjøre i morgen.

Vi konkluderte med at vi kjører opp på Strynefjell og finner oss en plass vi kan stå der i natt. Det er jo så fint vær og det er så vakkert oppe på fjellet. Så det ble planen.

Vi fant oss en kjempe fin plass. Det stod en tysk bobil her allerede når vi parkerte. Det er en rasteplass og det stod et skilt om camping. De anmodet om å ikke campe, men det var ikke forbudt. Vi var litt kjeltringer og ble stående i natt😱

Vi lagde oss middag og det ble tidlig kveld. Vi har et stykke å kjøre i morgen, så vi kan ikke ligge å dra oss så veldig lenge😂

Etter en god natt søvn så var det frokost og begynne på hjemveien. Freia var ikke lysten på å dra noe sted. Hun elsker å være i vogna.

Første stopp var i Lom. Man kjører ikke forbi bakeriet i Lom uten og ta en bitte liten stopp😍

Vi hadde jo nettopp spist frokost, så godsakene fikk bli med til vi skulle ta en liten rast.

Neste stopp ble i Otta og påfyll av bensin. Freia og jeg gikk en liten tur langs elva,

Milene rullet unna og det var lite trafikk. Vi stoppet på Fevang igjen for å kose oss med godsakene fra Lom bakeri. Det smakte fortreffelig🤩

Her på Fevang har de jo en mammut statue. Eller hodet til en mammut. Har vært her før og tatt bilde av den, men det skader vel ikke med et til😂

Fra Fevang kjørte vi rett hjem. Vi var hjemme kl 18. Vi kan vel bare konkludere med at vi har hatt en en helt utrolig fin tur. Opplevd og sett og gjort så mye som vi elsker å gjøre. Vi har kjørt 130 mil denne helgen, men det gjør ingen ting. Vi har bare kost oss.

Nå blir det hvert fall to helger som vi skal være hjemme. Det skjer hyggelige ting her også. Så håper vi det ikke blir så veldig lenge til vi er på veien igjen. Der trives vi veldig godt.

3 kommentarer til «Fantastisk tur til fuglefjellet Runde i Møre og Romsdal»