Helgetur til Halden, med innslag av Fredrikstad og Hvaler

Også denne helgen ville vi ikke reise så langt. Vi har en liten feil på draget på campingvogna vår som skal skiftes, ikke farlig å kjøre med, men litt ubehagelig. Så da ble det tur til Halden. Der har vi vært før og «gjort» Halden, men vi hadde litt andre planer denne gangen. Lite trafikk selv om det var fint vær og mange som sikkert skulle på tur.

Vi hadde bestemt oss for å bo på Fredriksten camping i Halden. Der kan man ikke bestille plass, bare drop-in. Det er en ganske stor campingplass, så vi hadde trua. Vi sjekket inn til over kl 1800 og fikk oss en fin plass.❤️

Kan ikke klage på denne utsikten. Vi rigget oss til og så ble det middag. Det ble Nachos i dag. Enkelt å lage i omina ovnene og kom raskt på bordet.🤩

Etter middag var det ut for å gå en kveldstur. Vi hadde musikk til middagen (utenfra), så vi måtte nesten ta oss en tur og se hvor det kom fra. Det var i retning festningen, så vi tok oss en tur. 👍

Da vi kom nærmere så vi at det var fryktelig mange trailere som var samlet der. Det var trailer treff. Fikk vite etter hvert at det var 55 trailere som var samlet der. 😱😅

Her var det liv. Vi gikk opp på festningen og fikk fin utsikt over dem. Vi var litt for tidlig ute for solnedgangen over Halden, men den har vi jo sett før. Vi bare gikk oss en kort runde fordi det er så fint her.❤️

Halden i solnedgang.

Plutselig dukket det opp to spøkelser der også😂

Etter å ha kikket oss litt rundt så gikk vi tilbake.

Masse ledig plasser på campingen. Vi har som sagt vært her før og liker denne plassen veldig godt. Den har et helt greit servicehus og de sanitærfasilitetene er også helt greie.

Grunnen til at vi liker oss her er nok plasseringen. Det er så mye å gå rundt å se på. Så er det også skikkelig fint her.

Kvelden kom raskt for både tobeinte og firbeinte. Det var koselig å ha med Freia på tur igjen.❤️❤️❤️

Lørdagen våknet vi til delvis skyet vær og litt vind. Det var jo meldt, men det skulle bli litt bedre utover dagen.

Freia og jeg var ute på morgen tur. Da møtte vi på andre dyr i skogen som var tidlig oppe også.

Freia synes det var kjempe spennende. Vi gikk videre opp til den lille festningen som ligger bak oss. Fin liten rusletur på morgenen.

Vi spiste god frokost før vi la ut på nye eventyr. Dagens plan var å dra til gamlebyen i Fredrikstad og så en liten tur ut til Hvaler. Der hadde ingen av oss vært før.

Vi fant oss parkering i gamlebyen og trasket i vei. Her viste det seg at det var bruktmarked på torget i gamlebyen, så det var masse folk over alt. Vi ruslet rundt og knipset litt bilder her og der. Det ble ingen shopping.🤪

Sitter pent å venter mens «mor» løper rundt å knipser bilder.

Gamlebyen i Fredrikstad var et koselig sted å bare rusle rundt i sakte tempo og nyte. Koselige brosteinsgater og gamle hus.

Fredrikstad sitt eldste hus. Var like fint i dag som den gang da.

Det måtte bli en is også. Godt å sitte ned å nyte og se på folk. Det er også underholdning.☀️

Vi trasket gjennom gamlebyen på kryss og tvers og da vi syntes vi hadde sett nok, dro vi videre utover mot Hvaler. Det er et sted jeg bare har hørt om i mange år, men aldri vært der. Har ingen referanser på hvor vi skal dra, men satte på GPS til Skjærhalden. Det er vel kanskje så langt ut man kommer med bil.

Etter hvert som vi kom lenger og lenger ut åpnet det seg et skikkelig kystlandskap. Vakkert synes jeg. 🤩

Da vi kom frem til Skjærhalden så skjønte vi fort at dette var et sted hvor det var mye folk. Det var omtrent umulig å finne parkeringsplass, men var heldig til slutt etter å ha ventet litt og lett litt.

Ved første øyekast så var det et veldig koselig sted. Det var masse folk her, og jeg kan bare tenke meg hvordan det er her når sommerferien setter inn.😅

Førstereisgutten 😀

Jeg visste at Lisa Aisato hadde galleri her. Jeg synes hun lager veldig fine bilder og har selv 2 stk. hjemme. Jeg tror jeg sa til Frank at det blir dyrt å dra dit, for jeg visste jo at vi kom til å gå innom der. I alle fall bare for å se. 🤣😂

Vi endte jo opp her, men det vi ikke visste var at det var en eller annen tilstelning her. Kanskje var det åpning eller en eller annen anledning. Det var bobler i glass og det hadde vært musikk der. Lisa Aisato selv var der og signerte bøker og malerier som folk kjøpte. Så stas. 😍

Kjekt med liten hund. Hun fikk også være med på galleri. Bare å sitte på armen til pappe det, mens mamma bruker penger.😂😂

Denne måtte jeg ha med hjem. Livet beskrevet i de vakre bildene og fin tekst til. Så ble den også signert og det var jo kjempe hyggelig.😍

Vi tok oss ikke «råd» til å kjøpe stort maleri nå, men et lite digital trykk er også fint. Dette bildet har jeg sett på lenge og har hatt lyst på. Synes det er så koselig. ❤️

Så ble det litt snikfotografering også mens hun signerer.

Penger brukt, ikke noe problem. Så måtte vi se oss litt omkring i Skjærhalden også da, når vi først var her. Det gikk an å klatre opp på en liten knaus, da fikk vi et lite overblikk.

Vi hadde bare funnet en parkering hvor det var lov å stå i en time. En time går veldig fort, i hvert fall når man er på galleri. Så etter en time her, begynte vi på veien tilbake. Vi får heller komme tilbake igjen.😀

På veien tilbake kjørte vi forbi noen severdigheter langs veien. Vi var jo på tur, så vi stoppet.

Vi så det fra veien, så vi kjørte ned for å se på det. Der lå det faktisk rester av et skipsvrak.

Når vi skulle på denne helgeturen så sjekket jeg ut campingplasser på Hvaler. Det krydde ikke av det akkurat, så her lå også Hvaler camping. Vi måtte sjekke ut den til en evt. annen gang, men det var ikke så mye å snakke om. Stusselig greier.

Vi kjørte videre og kom til en severdighet til langs veien. Denne gangen var det steinringer fra jernalderen. Steinringer er et gravfelt hvor de la de døde i midten av slike ringer. Det var 100 m å gå fra der vi parkerte gjennom koselig skog med fuglekvitter.

Her tok vi en liten «time out» og Freia fikk løpe litt løs og koste seg veldig. Spesielt sted, og rart å tenke på alt som skjedde her for lenge, lenge siden.😱

Deretter gikk turen tilbake til campingen i Halden. Stoppet bare på Svinesundporten for litt supplement til middagen. Her møtte vi på denne.

Fine Halden festning som ruver over byen. Bak den ligger campingen.

Når vi kom hjem så hadde vi vært på farten i mange timer. Da var det godt med litt mat og det ble indisk i dag.

Har jo ikke ro i rompa, så etter middag fant vi ut at vi skulle gå å se der som Carl den 12 ble drept. Først gikk vi opp til den delen av festningen som ligger bak oss. Her er det laget sti så man kan gå rundt.

Deretter tok vi turen mot der han Carl 12 ble skutt. Det var ikke så langt unna Fredriksten festningen. Men det sies at det var en kanon fra denne festningen som vi her er på som traff han i hodet.

Trailer treffet varte gjennom hele helgen så her var det festing på historiske steder.

Her var det også en liten del av festningen på toppen av en haug. Den måtte også besøkes.

Det var fin utsikt her oppe fra da. 🤩

Sola var i ferd med å skulle gå ned, så vi gikk bort på festningen for å se den gå ned over Halden.

Fine Freia ventet også på solnedgangen, men det var over en time til den skulle gå ned og det gadd vi ikke vente på.

Vi fikk se på den vakre himmelen på vei tilbake.😍

Det hadde vært en aktiv dag for store og små i dag. Freia synes det var helt greit å slappe av litt på sofaen. Nok gåing for i dag.

Søndag morgen våknet vi til skyfri himmel og. deilig vær. Kjedelig å skulle reise hjem da. Vi spiste deilig frokost og deretter var det bare å rigge ned og pakke sammen. Satte nesa hjemover litt over kl 1100. Det var ikke så veldig langt å kjøre og det var jo deilig.

Vi har nok en gang hatt en super helg på tur. Sett og opplevd masse og sitter igjen med mange gode minner. Dette lever vi på hele uka. Håper det ikke blir lenge til neste tur.