Pinsetur ved Mjøsa

Det har vært litt vanskelig å finne ut hvor turen skulle gå denne helgen. Det er sånn når man skal reise etter været og kanskje også finne et nytt sted å dra til. Været har jo vært veldig varierende siste uka, så da ble det bestemt på torsdag, at vi drar til Evjua Strandpark på Skreia.

Vi fikk jo ikke dratt før etter jobb, og det var vi ikke alene om å skulle heller. I tillegg hadde det vært trafikkuhell i Operatunnellen, så det var jo en kø uten sidestykke når vi kom oss av gårde kl 1630😩

Da vi endelig kom oss på andre siden av Oslo gikk resten av veien greit.

Det var bare så vidt vi var utenfor vårt eget fylke, men deilig noen ganger at vi ikke drar så langt.

Vi sjekket inn ved 20 tiden og fikk oss en grei plass. Det var ikke så veldig stort her. Hadde utsikt til Mjøsa til og med, selv om vi kom så sent. De beste plassene går jo som regel først.

Mat hadde vi jo ikke fått i oss siden lunsj noen av oss, så vi var ganske desperate etter å lage oss noe å spise når vi kom frem.

Skikkelig lettvint mat var greit når klokka hadde blitt så mye. Stekte oss kyllingvinger og det smakte veldig godt. I hvertfall når det var 9 timer siden vi spiste sist.

Det ble litt stress også å spise😂, for jeg er jo lidenskapelig opptatt av fine solnedganger. Jeg så jo ut av vinduet mitt at noe vakkert var i ferd med å skje og jeg måtte ut en liten tur midt i maten.

Når jeg kom ut så jeg at vi hadde litt tid før den gikk ned🤩.

Etter maten gikk vi oss en tur bort på Skibladner brygga. Der hadde vi god utsikt.

Det var en vakker solnedgang ved Mjøsa. Vi hadde ikke så mange andre planer for kvelden, men mens vi hadde kjørt hit og rigget oss til, så hadde det vært The Voice finale. Den måtte vi jo få med oss. Rigget oss til og fikk koblet opp TV2 Play. Heia Isak, men det hjalp ikke. Var god nr. 2 som vant da, etter mitt syn, Kira. Gratulerer.

Raskt etter det var slutt så kom natta sigende på.

Pinseaften

Dagen startet med litt langsov. Det var deilig da. Våknet egentlig til during utenfra. Det viste seg var en heisekran og her var det tydeligvis båtslipp i dag. Det var mange båter som ble satt på vannet i dag.

Det var jo også underholdning ved frokostbordet🤩

Etter en deilig frokost var planen i dag å dra for å se på Feiring gamle jernverk fra 1806. Vi kjørte langt inn på skogen. Der var det bomvei (75kr) og grusvei. Vi hadde satt på GPS og man skulle kunne kjøre til en liten parkeringsplass og gå derfra.

Veien inn til den parkeringsplassen var ikke helt snøfri. Vi kjørte over et par steder med snø, men kom så til et stykke det var veldig mye snø. Da var det bare å rygge tilbake og finne et sted å parkere.

Det var ikke så ille da, det resulterte i 1 km lenger å gå enn det ville vært fra parkeringsplassen.

Det var fint å gå veien innover. Etter hvert så dukket parkeringsplassen hvor vi skulle parkert opp. Herfra gikk det en sti til jernverket. Det stod at det skulle ta 15 min å gå.

Stien var helt grei å gå, men det var litt vått noen steder. Tror kanskje ikke det var så veldig lenge siden snøen har gått.

Vi var helt alene på turen vår. Så ikke et menneske i det hele tatt. Egentlig litt deilig.

Tok ikke tiden på hvor lang tid det gikk før vi var fremme ved jernverket. Det gikk bortover og nedover hele veien, og plutselig dukket det opp av intet. Midt i skogen.

Feiring jernverk er et av de best bevarte jernverksområder i Norge fra tiden etter den industrielle revolusjonen. Sammen med Eidsvoll bygdetun og Okkupasjonsmuseet utgjør jernverket Eidsvoll museum.

Etter å ha sett oss ferdig og tatt livet litt med ro i sola skulle vi gå videre til det som heter Carsten Ankers lysthus. Det skulle ikke ligge så langt unna. Carsten Anker var han som anla jernverket i 1798.

Vi fulgte merket sti og det gikk oppover og oppover og oppover. Plutselig dukket det opp og da var vi på toppen. Det lå der helt alene med fantastisk utsikt over Mjøsa.

Det var skikkelig fin utsikt over Mjøsa her i fra. Det ble naturlig nok noen bilder. Vi hadde ikke lyst å gå herfra heller, så vi fant oss etterhvert en stein. Der satt vi og bare hadde det fint.

Etter å ha kost oss i sola en stund begynte vi på tilbakeveien. Det er rart med det, men veien tilbake virker mye kortere enn turen til😂

Det var en koselig tur i skogen.

Vi hadde vært ute i mange timer, så vi dro etterhvert tilbake til campingen. Litt å se på langs veien er det alltid.

Det var meldt regn på kvelden og det hadde allerede begynt å skye over og blåse kraftig. Da vi kom hjem så blåste det så heftig at vi tok ned markisen og ryddet vekk bord og stoler. Alle andre her på campingen gjorde også det.

Jeg hadde laget rabarbra grøt før vi dro hjemmefra som vi hadde med oss. Det smakte godt nå.

Ettermiddagen ble brukt til å sløve litt på sofaen. Det blåste så kraftig at hele vogna ristet. Det kom noen skikkelige tak. Det var mye mørke skyer, men det kom bare noen ytterst få regndråper.

I dag hadde vi ikke forventet noen solnedgang, men langt der borte så det ut som det begynte å sprekke opp i skyene.

Godt med litt enkel middag når man er på tur. Smakte godt. Mens vi spiste så jeg at det ble mer og mer klaring i skyene og sola kom etter hvert frem. Her måtte vi ut og ta litt bilder selvfølgelig. 😂

Kvelden ble avsluttet med en episode med «forræder» på tv før natta kom.😴

Første pinsedag

I dag våknet vi til at det blåste like mye som det gjorde i går kveld. Det var vel ikke meningen eller? Planene for dagen i dag var å gå til Hervenknappen. Våre reisevenner Heidi og Rune har gått denne turen for 1 år siden, men de gikk fra campingen og opp. Det hadde tatt 7 timer tur/retur og var visst nok veldig slitsomt.

Vi hadde lest oss til at man kunne kjøre opp på baksiden og gå derfra og opp. Så det var vår plan. Så etter en god frokost dro vi av sted.

Det er bomvei opp hit (60kr). Stor og fin parkeringsplass. Herfra var det flere turer å gå, men vårt mål var Hervenknappen.

Vi oppdaget raskt at det kunne ikke vært så lenge siden snøen hadde gått. Det var veldig blødt i stien og vi måtte gå utenom ganske mye. Flere steder lå det også snø i stien.

Den siste kneika opp til toppen var helt belagt med snø. Vi holdt på å gi opp, men kunne jo ikke det. Det fikk briste eller bære😂

Vi kom oss opp på toppen og for en utsikt som møtte oss der. I tillegg var vi helt alene her. Ikke et menneske å se. Vi koste oss i sola på toppen og knipset litt bilder før vi gikk ned igjen. Det blåste ganske kald vind på toppen her.

Vi lurte litt på hvordan vi skulle komme oss ned herfra. Det beste hadde vært akebrett😂. Det gikk ganske bra bare vi gikk forsiktig i snøen. Den var ganske råtten, og jeg tro gjennom en gang. Da hadde jeg snø til over kneet og foten min satt fast😅

Opp og ned her gikk vi.

Resten av turen nedover igjen gikk fint. Det var en enkel tur å gå og veldig fint terreng. Ikke noe slitsomt i det hele tatt. Anbefales.

Da vi kom ned så kjørte vi nedover igjen. Vi stoppet på et sted vi hadde sett på oppoverturen. Måtte undersøke hvor denne veien gikk. Ble jo et litt kult bilde også da😅

Vi kjørte så tilbake til campingen for vi hadde jo blitt våte på beina. Var godt med en liten hvil og tørke sko. Så ble det tid til en liten lunsjkos også❤️

Etter en liten rast og skoene hadde tørket litt hadde vi ikke mer ro enn at vi måtte gå oss en tur. Fra campingen her går det en strandsti som følger Mjøsa bortover. Så vi la ut på tur.

Veldig koselig sti å gå. Det luktet så sommer og syriner. Det var tett av dem bortover stien.

Potetjordet klar for å sette potet tror jeg. Så rette render det var laget.

Da vi kom et stykke bortover endte hele stien i bare vann. Det gikk ikke å gå der. På campingen sin nettside var det tegnet inn ruter man kunne gå i nærområdet. Det var også noe som het gårdsruta. Så da fortsatte vi bare på en sånn rute. Alt var tegnet inn i Google map, så det var lett å se hvor vi skulle gå.

Det var en rute som gikk fra gård til gård. Koselig det også, men det føltes jo nesten som man gikk på gårdsplassen til folk😅. Det var vel sikkert offentlig vei. Mye fint å se, det var det.

På denne gården dyrker de sikkert potetene som brukes til KIMS potetgull. Her stod hvertfall potetkassene🤩

Møtte på denne fine pusen på en av gårdene. Den var litt sjenert i begynnelsen, men veldig kosete etter hvert. Skikkelig søt liten pus.❤️

Det ble en ganske bra runde med mye fint å se på. Kjente det faktisk i beina at de hadde blitt brukt i dag. Så det var godt å komme «hjem»😂

Tanken var å grille i dag, men det var fortsatt ganske mye vind. Så har jo også restauranten som ligger i tilknytning til campingen her åpnet, så vi fant ut at vi tok middagen der i dag.

Det smakte fortreffelig. Kvelden forløp sille og rolig på sofaen. 😂

Det klarnet helt opp til kvelden, så det ble jo faktisk en solnedgang i kveld også. Nå var jeg bare ute å tok et bilde da, det er jo begrenset hvor mange bilder man trenger av samme solnedgang😂

Men vi hadde ganske fin utsikt til den fra vogna, så da ble det litt fler.

Andre pinsedag

Så var det hjemreisedag. Det er aldri gøy. Var til og med litt ukonsentrert når jeg lagde frokost i dag😱😂

Ja, sånn kan det gå. Jeg hadde heldigvis flere rundstykker, så det ble en god frokost til slutt.

Vi pakket raskt sammen og kom oss avgårde ganske tidlig. Tenkte det var greit hvis det skulle bli mye trafikk. Kl 1000 var vi på veien.

Det var ikke så langt å kjøre hjem denne gangen og noen ganger er det litt deilig også.

Vi har hatt en veldig fin tur. Totenvika slo an. Vakkert sted og mye å finne på. Evjua camping var også over all forventning. Ikke veldig stor, men koselig sted.