Langhelg med inneklemt fredag

Endelig på tur igjen. Denne helgen var det 17 mai, med Kristihimmelfartsdag på torsdag og inneklemt fredag. Da måtte det bli tur og denne gang gikk turen til Ørebro i Sverige med våre reisevenner Heidi og Rune.

Heidi og Rune hadde dratt etter jobb 16 mai, men vi feiret 17. mai med barn og barnebarn først. Vogna var pakket og gjort klar, så vi satte av gårde når feiring var unnagjort. Det var Ørebro som stod for tur. Vi var der i Påsken, men bare på en snarvissitt. Nå var det meldt fint vær og vi ville reise tilbake hit.

Det var ingen trafikk når vi reiste. 34 mil hadde vi å kjøre, så det var bare å stå på.

Vi skulle bo på Gustavsvik camping som ligger veldig nære byen. Der var det innsjekking helt til kl 2300 i dag. Ventet sikkert mange nordmenn som skulle feire 17 mai først. Vi var fremme kl 2200. Da var det bare å rigge seg til før natta kom.

18 mai

I dag våknet vi til strålende vær. Planen i dag var en tur i de Svenske skoger. Først var det frokost.

Turen vi skulle gå lå et par mil utenfor byen. Det het Goljestigen og var en rundtur på ca 6 km. Fin sti og koselig tur.

Pikene på broen🤩

Det var en veldig fin tur med matpakke og greier. Noen innslag av interessante ting var det også på denne runden. Da vi kjørte opp hit kjørte vi forbi et lite koselig sted. Her måtte vi ta oss en stopp når vi kjørte tilbake. Tror det var en veldig gammel gård.

Etter mange opplevelser og bilder gikk ferden tilbake til campingen. Det var så fint vær ute så det var godt å sitte litt i solveggen også.

Her satt vi til sola gikk ned. Da ble det litt kjølig, så da ble det spilt monopol til langt på kveld. Heidi gikk av med seieren🏆

19 mai

Vi våknet til strålende vær også i dag. Da var planen og reise litt rundt på ting vi hadde sett oss ut på forhånd. Første vi gjorde var å dra til noe som het Kunst på Høg. Det var et område på toppen av en gammel slalom bakke (mulig den er i bruk fortsatt om vinteren). Her var det plassert ut kunst i alle mulige former.

Denne het faktisk «Tetris»

Det var jo fantastisk utsikt herfra også.

Mye rart som kalles kunst da😂

Noas ark var også representert her😂

Det var mye rar kunst å se på og det ble noen bilder også naturligvis. Det var like fint at det lå på en topp med 180 graders utsikt over den svenske landsbygda.

Her var det også varm røyk som kom opp fra bakken. Det luktet svovel, og områdene var avsperret.

Etter vi hadde tittet ferdig her dro vi ned til Ørebro sentrum. Når vi var her i påsken la vi jo merke til det som kalles Svampen. Et høyt tidligere vanntårn som ligger i enden av Ørebro.

Her går det å komme seg opp for å se på utsikten, og det ligger også en sky bar her hvis man ønsker å spise. Vi hadde andre planer for det, så vi kom bare for utsikten.

Ja, ja, vi brukte ikke så lang tid her. Det var ikke all verden. Nesten bra det ikke kostet noe for å ta heisen opp for å se på utsikten. Nå har vi vært her da😂

Når vi skulle lese oss opp litt på Ørebro før vi dro, så fant vi et sted som het Smultrongården. De annonserer «at her kan du slappe av med fuglekvitter på landet. Historiens vingeslag møter deg i huset fra tidlig 1700 tall» De har også en cafe på stedet hvor alt er hjemmelaget og det skiltes med Sveriges beste rekmacka🤩

Det var et veldig vakkert sted, og det var koselig å ta lunsjen i disse vakre omgivelsene.

Her var det også salg av klær og møbler direkte importert fra Frankrike. Det ble ingen shopping på oss, men vi koste oss veldig i fint vær på et vakkert sted.

Klokka hadde blitt langt utpå ettermiddagen innen vi fant ut at vi skulle vende nesa hjemover mot campingen. Det var fortsatt fint vær, så det fristet også med en time eller to i sola.

Blir jo fort litt rastløse, så vi måtte gå oss en tur på Gustavsvik camping. Den er kjempe stor.

Det var en fantastisk minigolf bane her, med alle de kjente bygningene i Ørebro. Vi hadde tenkt å ta en runde, men det var for sent😔

Da endte vi heller på restauranten på campingen. Det var noen timer siden vi hadde spist, så det passet godt med litt mat.

Alle mette og gode så ruslet vi tilbake hvert til vårt. Det hadde vært en aktiv dag ute i sola og det var godt å slappe litt av før natta kom ikke så alt for seint😴

Ikke vant vi på Eurojackpot heller🤪

20 mai

Våkner til nok en fantastisk dag med blå himmel og sol. Dagens plan var bussen inn til Ørebro og bare kose oss i byen hele dagen.

Bussen gikk rett utenfor campingplassen og inn til sentrum. Kjempe praktisk. Glade folk på tur.

Vi gikk av bussen ved slottet og det har vi jo «100» bilder av fra før, men det ble jo noen nå også😆

Denne gangen skulle vi ta oss en tur inn i slottet også. 100 kr. Pr kostet det å komme inn for å se på egen hånd.

Slottet har historie tilbake til år 1364 og flere konger har bodd og regjert her. Gustav Wasa var en av dem.

Her var det dekket for det kongelige herskap😂

Etter slottsbesøk, gikk vi til gamle Ørebro, Wadkøping. Det er en fiktiv by som har blitt til et friluftsmuseet. Det var et kjempe koselig sted hvor det var tatt vare på den gamle bebyggelsen. Vi ruslet nedover langs elva. Ca 600 m å gå.

Her var det skikkelig koselig å gå. Så vakkert.

Plutselig dukket Wadkøping opp. Så koselig det var her med mange gamle bygninger. Det var masse folk i det fine været.

Alle ville ha is.

Her inne fantes også butikken House of Taste. Der var det mye italienske varer og olivenoljer i lange baner. Det ble med et par ting herfra. Spennende å prøve🤩

Tilbake til sentrum og så var det tid for lunsj i sola. Og det ble jammen meg varmt.😅

Det ble tid til trasking i butikker også, men det ble ikke så mye shopping. Bare titting.

Etter en hel dag i Ørebro sentrum tok vi bussen tilbake. Vi hadde hatt en strålende dag i byen og når vi kom tilbake så bestilte vi oss en take away pizza og koste oss i solveggen.

Fikk besøk på matfatet også🐦

Vi hadde hatt en fantastisk tur sammen med gode venner. Kvelden ble ikke så sein, det hadde tatt på å være i sola hele dagen og kosa oss veldig.

21.mai

Søndagen var vi ganske tidlig oppe. Spiste god frokost og var klare til å reise hjem kl 1000. Litt «drittarbeid» må gjøres før vi kan reise🤣

Så var vi klare. Det er alltid kjedelig å reise hjem, men håper det ikke blir lenge til neste tur.

Heidi og Rune dro rett etter oss og tok oss igjen på veien.

Hjemme klokka 1500 og helgen var nesten over. Fantastisk tur med mange nye inntrykk🤩