Helgetur til vakre Telemark

Endelig på tur igjen. Nå var det ganske lenge siden vi kom hjem fra ferie, og det har ikke vært noen tur siden det🤪 Men det har blitt et nytt barnebarn, så det er jo en god grunn💙

Det var litt utfordrende å finne et sted vi ikke har vært før, og i tillegg være fint vær. Etter å ha fulgt med på været hele uka, så falt valget på Telemark. Fredag dro vi etter jobb og det var ikke så fint vær når vi dro, men i følge yr, skulle det bli helt fantastisk på lørdag.

Kom oss av gårde ved 1700 tiden. Det tok ikke så lang tid på veien før vi møtte på regnet🌧Det var 19 mil å kjøre, så det var bare å ta tiden til hjelp. Det var en del trafikk også.

Veien gikk gjennom den (ikke så nye nå lenger) lange tunnellen til Seljord. Når vi kom så langt var det ikke mye trafikk og det gikk egentlig ganske fort. Vi hadde bestilt oss plass på Groven camping i Åmot. Vi skulle utforske Rauland, men der var det ingen campingplasser som var så fristende å stå på.

Da vi kom frem til campingen i Åmot ble vi møtt av en kjempe koselig kar. Han hadde holdt av en plass til oss på bobilcampen, men vi måtte bare velge oss en annen plass hvis vi ville. Han sa at han hadde satt oss der, for der var det kveldssol, og det var jo hyggelig tenkt. Et stort område på campingen var denne helgen reservert for Norges veteran camping, så det var mange gamle biler og vogner på plassen her.🤩

Og vi valgte plassen blant bobil ligaen.

Det var en fin plass det, så det fungerte fint. Kvelden ble brukt til bare å slappe av og det er veldig godt i denne lille tralla. Det synes både tobeinte og firbeinte.❤️

Lørdag våknet vi til strålende sol fra en skyfri himmel. Vi lagde oss en god frokost og dro av gårde ut på eventyr. Vi hadde sett oss ut noen ting vi ville se og oppleve i Rauland. Det var 23 km fra campingen, så det tok ikke så lang tid å kjøre heller.

Første tur i dag skulle gå til Falkenuten. Det er en fin familievennlig tur som ikke er noe lang eller utfordrende å gå. Det var sherpatrapper nesten hele veien. Det var en liten parkeringsplass langs veien og selve turen var bare på 1,5 km i svakt oppover bakke.

Da var vi i gang. Deilig vær var det også. Vi startet kl 1100 ca og det var fortsatt litt kald vind, men det ble bedre utover dagen.

Mye tyttebær langs stien
Masse fin høstlyng i fjellet nå

Det var et helt magisk sted å gå. Det var så vakkert her, og med det fine været så kunne vi ikke vært mer heldig. Det var vakkert over alt hvor du så.

En liten rast i bakken er lov. Det var mange sånne fine steder man kunne sette seg å puste på ei stund. Og det var jo så enkelt å gå også med disse sherpatrappene i stien.

Vi hadde med litt godt i sekken så vi fant oss en lun plass å sitte. Her var det deilig å bare nyte utsikt og roen. På toppen så blåste det litt, men vi måtte jo opp der også. UTSIKTEN var uten sidestykke spør du meg.

Utsikt til Gaustadtoppen i det fjerne

Det ble jo noen bilder på toppen her før vi gikk ned igjen.

Vi somla ganske mye på toppen for vinden ble mindre og det var bare deilig å nyte øyeblikket. Det ble jo også noen bilder på vei ned. Dette var nok en ganske populær tur for etter hvert kom det fler og fler oppover.

Det var tatt høyde for møtende trafikk i de bratteste partiene.

Det hadde vært en fin tur. Vi tok turen videre til Rauland kirke. Den ligger helt nede ved sjøen Totak. Det er også laget til en fin strand langs vannet der, så vi måtte dra å ta en titt.

Møtte på denne fine utgaven her på veien

Jeg hadde også lest om en skulptur som het vidsyn. Den skulle befinne seg i Vierli og dit var det ikke så langt. Da satte vi GPS på dit og dro for å finne den. Der GPS tok oss og sa vi var fremme, der var det ikke noen skulptur. Vi parkerte og prøvde å finne ut av hvor den kunne være. Jo da, opp en slalombakke tok den oss. Ikke rett opp, men inn fra siden der vi hadde parkert, og det var i meget ulendt terreng.

Det var jo fantastisk utsikt her også. Litt vind i håret gjør ikke noe.😂

Så var det bare å gå ned slalombakken igjen. Det var ikke noe godt for beina, men fant en annen vei ned så det gikk bedre.

Det siste vi hadde planlagt i dag var å besøke Kråkeroe staulen, det er en seter med dyr og lokalmat. Det lå ikke så langt unna heller. Da vi kom dit så var porten nede og skiltet borte, så enten var den stengt for sesongen eller for dagen. Det var synd.

Klokka hadde blitt ettermiddag og vi hadde vært på farten siden kl 1000. Vi kjørte tilbake til Åmot og handlet litt og brukte resten av kvelden i lille trille.

Det var litt å se på veien også tilbake

Vi fant ut vi skulle prøve å lage Lasagne til middag i dag i Omnia ovnen. Jeg følger en gruppe på Facebook som skriver om oppskrifter i Omnia ovnen. Den slutter egentlig aldri og overraske. Det ble kjempe godt og det fungerte kjempe fint.

Etter middag gikk vi oss en runde på campingen. Den er ganske stor og det var ikke fult belegg her så sent på sommeren. Veldig fint her.

De hadde også to geiter her, men de var ikke så veldig selskapssyke.

Her kan du altså leie loftet på Norges eldste campinghytte. Det er jo litt morsomt. 700 år er voksen alder for en campinghytte, men det så ganske koselig ut.

Søndag våknet vi til ny dag med sol fra skyfri himmel. Det var hjemreisedag, noe som aldri er gøy. Vi spiste god frokost og var klare til avreise kl 1030. Det var lite trafikk på veien så det gikk strake veien.

Vel hjemme og vi kobler av lille trille fra vår kjære Toyota Avensis. Det var siste reis for den, for til uka skal vi etter sigende hente vår nye bil. Litt vemodig er det, men blir bra med ny bil også.🤩👍

Håper det ikke blir lenge til neste tur. Ikke neste helg, men kanskje helgen etter der. Vi får se om det er fint vær noe sted. ☀️