Helge tur til Innerdalen, Norges vakreste dal

Denne helgen hadde vi planlagt tur, men tidlig i uka visste vi ikke hvor. Det er så vanskelig med vær. På onsdagen fant vi ut at det skulle være fint vær i Innerdalen i Møre og Romsdal. Det var langtur di lux, men vi var der i 2019 og da var hele dalen full av tåke. Ingen fjelltopper var synlig. Så vi bestemte oss for å dra dit nå. Samtidig fikk vi prøvd nye bilen på langtur.😍

Klar for tur

Vi kom oss av gårde kl 1630 etter jobb. Det er egentlig litt for sent når vi skal så langt, men vi tar det som det kommer. Vi havnet midt i den værste trafikken gjennom Oslo og klokka var nærmere 1830 når vi kom til Kløfta, og her løste det seg opp.

Vi fant ut at vi måtte spise på veien, for tanken var å kjøre så langt som vi orket i dag. Egentlig måtte vi satse på å komme så langt opp på kartet som mulig. Vi stoppet på Mc Donalds på Brummendal. Så gikk det strake veien nordover etter det.

Det hadde allerede begynt å bli mørkt når vi kjørte over Mjøsbrua. 🤩

Hoppbakkene i Lillehammer lyste fint opp i lia. Nå var det ikke noe særlig med trafikk så det var fint å kjøre. Vi hadde et stopp på Otta, det har vi nesten alltid når vi er på tur oppover her. Da ble det bensin og litt mathandling før vi kjørte videre.

Her på Otta var det råneparty på parkeringsplassen. 4 biler som stod der og spilte høy musikk og jentene danset.💃💃💃

Vi fant ut etter hvert at vi skulle prøve å komme oss til Dovre fjell. Her vet vi om et sted som man kan fricampe, men var litt spente når vi kom så seint. Kunne jo hende det ikke var plass der. 😱

Det stod mange bobiler og campingvogner der når vi kom kl 2330. Mørkt var det også så det var vanskelig å se ordentlig. Vi fant oss en liten plass som vi fikk lirket oss inn på og var fornøyd med det. Tydelig at sesongen for fricamping ikke er over enda.😂

Så her parkerte vi i måneskinn midt på Dovrefjell sammen med 6-7 andre campere.🤩

Natta ble ikke noe god. Jeg hadde kjent noe i halsen på fredagen. Følte meg ikke noe dårlig når jeg dro. Våknet midt på natta at jeg hadde frostrier og bare lå å rista. 😔Tror jeg holdt på fryse i hjel🥶. Måtte vekke Frank så han kunne sette på varmen. Jeg orket ikke tanken på å krype ut av dyna.

Fikk tatt tablett og satt på meg ullsokker og fikk etter hvert varmen når varmen kom. Følte meg skikkelig dårlig.🤒🤧😷

Vi våknet til en vakker morgen med kjempe fint vær. Jeg var ikke veldig bra, men ble bedre når jeg tok Ibux. Vi snakket om vi skulle dra hjem igjen, hvis jeg ble kjempe dårlig, men jeg ville prøve.

Koser seg

Vi lagde oss god frokost. Bestemte oss for å la lille trille stå igjen på Dovrefjell og så skulle vi kjøre de siste 16 milene til Innerdalen. Det var ikke bare vi som lot vogna stå igjen så vi, så da tenkte vi ikke så mye på det. Vi skulle jo samme vei tilbake, så da kunne vi sove der i natt også.🤩

Kroppen kjentes sånn passe, men det er under hva en tablett gjør. Det skulle ta ca 1,5 time å kjøre fra Dovre til Innerdalen. 16 mil.

Hei hvor det går og milene suste av gårde. Vi stoppet på apoteket i Sunndalsøra. Jeg ville kjøpe meg en corona test. Jeg jobber med to som er hjemme med corona nå, men jeg har også vært sammen med barnebarn som har vært forkjøla. For sikkerhet skyld tenkte jeg. 🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Vi kom til parkeringen ved innsteget til turen vi skulle gå ca 1130. Det var ganske fullt på plassen der, men det var en plass igjen. Vi skulle gå til Renndølsetra og Innerdal turisthytte.

Vi har som sagt gått denne turen før og visste hva som ventet oss. 😅 Det begynner med ca 2 km bratt opp. Turen går på grusvei, så det er greit å gå, men det er bratt, veldig bratt. Med formen min så gikk det veeeeeeldig sakte. Vi kom oss opp uten problem.👍

Når vi kom på toppen så var det fantastisk utsikt. Fjellet her som er så spesielt er fjellet som ble brukt i Blåfjell julekalender. Plutselig dukket det opp der borte i det fjerne.

Det blir jo selvfølgelig noen bilder når det er så vakker natur. Sist vi var her så vi ikke disse fjellene så det ble jo helt nytt for oss. 🤩

Etter hvert dukket Renndølsætra opp også . Det er så vakkert her. Vi var litt redd for at den hadde stengt for vinteren, men sjekket før vi dro at den holder opp i helgen fortsatt. 😍👍

Det var masse folk på besøk her i dag. Været var upåklagelig, så det var kanskje ikke rart at så mange hadde tatt turen. Vi vet at her selger de deilige vafler med rømme fra setra og deilig solbærsyltetøy, så det var også planlagt med besøket her. 🤩😍

Vi fant oss et bord i sola og det var deilig å slå seg ned for å puste på ei stønn. Det gikk overraskende bra med meg, men det var vel grunnet tablettene. Utsikten fra bordet var sikkelig koselig med kuer som tok livet med ro og fantastisk utsikt.😍

Kan det bli mer bonderomantisk.❤️ Deilige nystekte vafler med nydelig utsikt. Smaken min hadde forsvunnet, men kjente smaken av syltetøyet.

Kuene som var her var veldig folkevante. Det var så koselig at de lå rundt oss og det var bare kos å klappe dem.

Etter vaffel og litt hvile så gikk vi videre inn mot Innerdal turisthytte. Den ligger bare 500 m lenger inn i dalen. Koselig bare å gå rundt her i Norges vakre natur.

Her er den gamle Innerdal turisthytte. Skikkelig fin i gammel stil. Det er også bygget en nyere her på samme stedet, men begge to er i drift.

Mange turmuligheter innover dalen her. Dette er jo en dal i tilknytning til Trollheimen. Mye fin natur.🤩

Høsten hadde begynt å gjøre sitt inntog i fjellet. Vakkert.🤩

Etter hvert så begynte vi å tenke på tilbakeveien. Vi hadde jo noen mil vi skulle kjøre tilbake til Dovrefjell. Var litt vanskelig å gå derfra. Det var et så vakkert sted, så først noen bilder til.

Veien tilbake gikk greit, det var jo mye nedover. Når det er sagt så er det ikke noe særlig å gå ned når bakkene er så bratte som de er her. Brukte en time opp og en time ned. Vi var begge enige om at det hadde vært en helt fantastisk tur.❤️

Tilbaketuren gikk ganske fort. Det er så rart for veien tilbake føles alltid at går mye raskere.

Det var opp til Oppdal og gjennom Drivdalen. Så var vi tilbake oppe på Dovrefjell.😅

Vakkert

Tilbake i Lille trille så ble det rett ut på sofaen. Var ganske sliten så var nok ikke helt i form. Tok coronatesten og den var heldigvis negativ. Da er det nok lille Brage som har smittet mommo. 😅

Etter å ha hentet seg inn litt og tatt påfyll med Ibux så ble det middag på oss. Smakte godt etter hele dagen på farten.

Her har Freia oversikten

Rakk akkurat hjem før sola gikk ned.

Da var det servert. Trenger ikke være så komplisert når vi er på tur. Gode og mette ble vi

Det ble ene vakker solnedgang på Dovrefjell.☀️

Kvelden kom etter hvert og det var godt å legge seg etter en lang og aktiv dag. Månen hadde kommet frem og det var et fantastisk måneskinn ute.🌕

Natta ble mye bedre enn forrige natt. Hadde fått skikkelig vondt i halsen nå da, men hadde fått sove godt. 😴😴

Våknet til nok en vakker dag. Sola skinte og det var nesten synd å skulle reise her fra. Spiste god frokost og gjorde oss klare til å dra. Vi hadde 40 mil å kjøre.😅

Fin ekvipasje dette også da synes jeg. Det var en drøm å kjøre denne bilen med vogn bak.🤩🚙

1050 var vi på vei sørover igjen. Det var lite trafikk og fint å kjøre. 🚙

Hadde noen stopp på veien så Freia fikk røre på seg og litt bensinstopp.

Et lite stopp langs Lågen.

Kjørte forbi broa som var rast ved Tretten. Det så dramatisk ut.

Siden det ikke ble noe stopp på Espa på vei oppover, så ble det et lite stopp på vei hjem.🤩

Det hadde vært en super tur tross sykdom. Var heldige med været og oppdaget på nytt hvor vakker land vi bor i. Har kjørt gjennom Gudbrandsdalen og det er en veldig vakker dal. Kan hende at sola hadde mye å si, men det er mange vakre steder i Gudbrandsdalen.

Én kommentar til “Helge tur til Innerdalen, Norges vakreste dal”

1. Det er så artig å følge dere på de fine turene deres. Gratulerer med ny lekker bil. Ønsker deg god bedring kjapt. Klem fra Kristin. 🥰