Dag 15, Kjøredag med en veldig dårlig start.

I dag skulle vi reise videre på vår tur. Planen var at vi skulle videre i Sveits, men det skulle være så dårlig vær, det er svindyrt her og jeg blir faktisk helt gal av ikke å ha internett. Da fant vi ut at vi putrer nordover, og finner ut etter hvert hva vi gjør. For nå fikk vi jo noen ekstra dager.

Vi startet dagen med en enkel frokost. Så vasket vi oss ut av lille trille og pakket alle sakene. Solseilet tok vi ned forrige dagen fordi det skulle regne i dag. Bilen ble pakket og alt var klart. Vi skulle hekte på vogna og dra.

SÅ, da Frank skulle starte bilen så skjedde det ikke annet enn en rar lyd. Den startet ikke😱 Det var det vi trengte nå 180 mil hjemmefra. Prøvde flere ganger, men ingen ting skjedde. Det lyste mange varsellamper på daschbordet og det så absolutt ikke lovende ut.

Vi krysset fingrene for at det kanskje var flatt batteri. Vi hadde lys, så det var jo i så tilfelle ikke helt flatt. Vi hadde heldigvis med oss startkabler, og vi hadde en hyggelig nabo fra Nederland som stilte med bil. Det ble start, men alle varsellampene lyste fremdeles. Det var ingen god følelse😔

Det var jo ikke annet å gjøre enn å sjekke ut av campingen. Vi hadde lagt merke til at det var en Toyotaforhandler i byen siden av her vi er. Vi bestemte oss for å kjøre bortom der. Om ikke annet kunne vi prøve å stoppe og så starte bilen igjen der. Her i Sveits stenger butikker midt på dagen og det var ikke lenge til Toyota også skulle stenge. Vi rakk bort og møtte på verdens hyggeligste og hjelpsomme mann på Toyota.

Han tenkte også det kunne være batteriet som hadde sagt takk for seg. Først var han usikker på om han hadde sånt batteri inne, men heldigvis for oss, så hadde han det. Han skiftet det på stedet og koblet til computer for å feilsøke om det var noe annet feil. Det var det heldigvis ikke. Han restartet elektronikken i bilen og alle feilmeldingene gikk bort. Det var en stor lettelse😅

Det var en stor lettelse å kunne kjøre derfra med nytt batteri og bilen erklært frisk. Vi ble 3500 kr fattigere, men det var det jo absolutt verdt. Det kunne jo ha vært noe mye verre.

Klokka ble 1200 før vi kom oss av gårde. Vi hadde plottet inn en vei som gikk rett over fjellet på GPS og skulle ta 3 timer kortere enn å kjøre rundt.

Først skulle vi klatre sikk sakk oppover fjellsiden. Det gikk ganske greit det. Midt i bakken der var det en dame som stod og solgte aprikoser. Det har vi forresten sett mange som gjør nede langs veien her vi har kjørt flere dager nå. Det er sikkert godt sted for å gro Aprikoser.

Det ble en stopp her, for jeg så hun hadde aprikos syltetøy også. Jeg elsker det og glasset jeg har hatt med fra Norge var tomt, så da kunne jeg prøve dette.

Det ble også med en kurv med aprikoser. De smakte kjempe godt. Fin utsikt var det her også. Nede i denne dalen har vi bodd de 3 siste dagene.

Når vi kom på toppen så sa GPS at vi skulle til venstre. og på kartet så det ut som en tunnel. Vi fant ikke inngang til tunell og kjørte rett frem. Det så ut som GPS omberegnet (men det var bare for å få oss til å snu) Vi tenkte at veien vi kjørte på var den gamle veien før tunnel kom, så vi bare kjørte på😂. Dumme turister. Veien stoppet inni dalen der, så vi måtte snu.

Det var veldig fint innover der, så det ble jo knipset litt bilder🤩 Vi fikk omsider snudd denne lange ekvipasjen vår, og når vi kom ned til der vi skulle svinge til nå, høyre, så fikk vi se at det var for å kjøre tog. Bilen på tog gjennom fjellet.

Vet ikke hva det var, men det skulle ikke far i huset nei. Da mente han det var bedre å kjøre rundt. Han tenkte ikke i det hele tatt, bare fortsatte ned sikk sakk veien som vi hadde kommet opp🤪 Jeg skjønte ikke hva han tenkte på, men jeg hadde sagt hva jeg mente. Når vi var kommet helt ned fra sikk sakk veien, så snudde vi og kjørte opp igjen og tok tog gjennom fjellet😂😂 Så starten på dagen var dagen for mye unødvendig rot. Hun aprikosdama måtte jo tro hun så syner, først kjørte vi opp, så ned og så opp igjen🤪

Her står biler klart på toget for å fraktes gjennom fjellet
Tabbert jo😍

Han grusomme her ønsket oss all lykke på ferden😂

Så var vi på toget. Det tok kanskje 15 minutter gjennom fjellet der i stummende mørke, tror vi blundet litt begge to der vi satt.

Ute på andre siden var det lave tåkeskyer og det gikk nedover og nedover. Det var det siste vi så til de Sveitsiske alper i denne omgang.

Der så vi Alpene forsvinne i bakspeilet.

Og dette været var det som ventet oss på andre siden av fjellet. Vi har kjørt i regn i nesten hele dag.

Det ble en liten rast før regnet traff oss, men det tok ikke mange minuttene før himmelen åpnet seg. Det lynte og tordnet noe voldsomt, og sånn fortsatte det.

Vi har kjørt i regn som sagt i nesten hele dag. Det har også vært veldig mye kø på veien. Det har vært ulykker som vi har kjørt forbi også. Den ene bilen vi så hadde havnet på taket. Det hadde gått bra med de som var i bilen fordi de sto ute å snakket med politiet.

Når vi nærmet oss Basel kjørte vi også gjennom et fjell tror jeg. I hvert fall var det en lang tunnel. Det hadde regnet hele dagen og regnet da vi kjørte inn i den tunnelen, når vi kom ut på andre siden var det nesten fint vær, og der hadde det ikke regnet.

Vi nærmet oss slutten på Sveits. Vi har egentlig tenkt å kjøre i Tyskland, men vi havnet en liten stund inn i Frankrike før vi kom tilbake til Tyskland.

Så da fikk vi Frankrike på listen over land vi har besøkt i sommerferien også. Selv om det kanskje bare var i 30 min😂 Det hadde blitt tidlig kveld, så vi begynte også å tenke på hvor vi skulle sove i natt. Jeg så en campingplass som lå ikke så lang omvei fra den veien vi skal, så vi siktet oss inn på den. Den lå på andre siden av Rhinen, Tyskland😂

Det var bare å ta en sjans, og svingte innom for å spørre om de hadde plass for en natt. Det hadde de, så nå er vi på Campingpark Gugel, langt sør i Tyskland. Dette er en stor campingplass med alt du trenger. Det stod at det også var dyrepark her. Vi har bare parkert og kost oss i kveld.

Vi skal som sagt bare være her i en natt og kjøre videre i morgen. Målet vårt er Cochem, en vakker Tysk by litt lenger nord. Dit er det 37 mil, så det er jo en grei distanse. Vi har det fortsatt helt topp på tur, selv om det kommer noen sånne usikre momenter som dagen startet med i dag. Vi koser oss veldig😍 For de som lurer er Freia helt tilbake til sitt gamle jeg og helt frisk. Hun også koser seg veldig❤️