Dag 13 og en fantastisk dag i de Sveitsiske alper

I dag var planen og dra til Zermatt og derfra ta toget opp til Gornegrat og gå tur og se Matterhorn. Vi kom oss av gårde når klokka var 0930. Sola skinte, men vi så at det var noen tåkeskyer på de høyeste toppene.

På veien opp dit så var det jo litt vakker natur å ta bilder av. Vi hadde ca 40 min å kjøre til Tasch hvor vi måtte parkere bilen. Så måtte vi ta tog derfra og opp til byen Zermatt. Den er bilfri så det er ikke lov å kjøre helt opp.

Vi kom så tidlig at vi fikk parkering i det nærmeste parkeringshuset. Kjøpte billetter tur/retur helt opp til toppen. Det var ingen billig fornøyelse, men det var vi klar over. 3000 kr for oss to og Freia tur/retur.

På det første toget måtte vi stå, men det gjorde ikke noe. Det var ikke så langt, kanskje 15 min. Så kom vi til Zermatt og der var vi ikke alene. Kjempe mye folk.

Vi gikk rett til toget som skulle gå helt opp til toppen Gornegrat på 3100 m.o.h. Her fikk vi sitte plass, og vi hadde lest oss til at for beste mulige utsikt skulle man sitte på høyre side. Og det gjorde vi jo da.🤩👍🏻

Denne togturen tok 45 min. Freia var så flink på toget bare hun fikk sitte på fanget. Utsikten oppover var kjempe fin. Det eneste var at selve fjellet Matterhorn lå inntyllet i tåke rundt toppen. Kanskje ble det bedre utover dagen.🙏🏻

Matterhorn borte i tåka

Det ble noen bilder på vei oppover for det var så vakkert. Jeg måtte knipse i vilden sky.

Vi kom i snakk med en familie på toget oppover. Tror de var fra Sveits. De var veldig opptatt av Freia, så det var på den måten vi kom i snakk. Mor i familien var flink i engelsk så når hun hørte hvilken rute vi skulle gå fra toppen, så forklarte hun oss veien. Det var så hyggelig så.

Vi kom til Gornegrat som det heter på toppen, og for et sted det var. Det var en fantastisk utsikt derfra og det var butikker og restaurant der oppe. Ja, det var til og med en liten kirke. 🤩

Vi måtte bare gå oss en runde og se oss omkring.

Og Matterhorn var fortsatt borte

Vi gikk oss en tur helt opp på toppen for å se på utsikten. Det var så vakkert her. Var jo tross alt heldige med været. Det var egentlig meldt litt regn i dag.

Isbre

Vi brukte med vilje litt tid her oppe, for vi håpet jo at tåka ville forsvinne fra Matterhorn, som var hovedgreia for at vi tok turen.

Vi tok oss jo inn en tur også og kikket oss omrking. Her var det mange butikker med alle de dyre tingene som Sveits er kjent for. Klokker og kniver og gin.

Frank handlet seg lommekniv fra Victorinox og han fikk gravert navnet sitt på den også. Da var det en fornøyd kar.😂

Vi hadde planlagt at vi skulle gå fra Gornegrat og ned til den neste stasjonen. Det er en tur på 2 km, så det var ikke noe utfordrende. Det var rett og slett for å ta bilder og bare kose oss. Hadde Matterhorn vært synlig hadde vi hatt den som utsikt hele veien.

Først noen bilder til før vi gikk.

Veien vi skulle gå var nedover hele tiden. Tildels ganske bratt nedover, så man kjente det etter hvert i knær og lår. Vi stoppet ofte, så det var ingen krise.👍🏻🤩

Det var mange ruter man kunne gå herfra. De sprekeste gikk helt ned til byen igjen.

Det var mange folk som gikk samme turen som oss. Likevel føltes det ikke som om vi gikk i kø, det var så store områder.

Samme som Norske tur T

Det var morsomt å gå tur i så storslagen natur. 🤩

Det ble jo noen bilder av den fjelltoppen selv om vi ikke så hele. Det ligger et vann i forkant av den som vi skulle gå nedenom. Skyene rundt den forsvant litt og litt, men de ble ikke helt borte. Da vi kom ned til sjøen, så var det så bra som det kunne bli med de forholdene. Målet må være å komme tilbake en annen gang for å se den en fin sommerdag. 🤩

Det ble jo ikke så ille galt dette, men legger med et bilde fra google til sammenligning for å vise hvor fint det kan være.

Når vi satt ved sjøen her så ble det jo noen bilder i alle vinkler.😂

Toblerone sjokoladen er jo fra Sveit og det er Matterhorn som er avbildet på den. Derfor så måtte jeg bare….

Og når vi først var i gang så er det vel ikke så ofte det har vært en Solo super ved Matterhorn heller…

Da vi hadde tatt våre bilder og hatt oss en liten rast begynte vi å tenke på å komme oss med toget ned igjen. Vi hadde nok innsett at vi ikke fikk se hele fjellet i dag.

Det var ikke så lenge å vente på toget.

VI tok toget ned til Zermatt igjen og på dette tidspunktet hadde telefonen min gått nesten tom for strøm. Det er jo krise for meg, for jeg tar jo bilder i et kjør. 😩

Da måtte jeg låne telefonen til Frank å ta bilder med. Freia var ganske sliten. Det blir jo ikke så mye soving på dagen når vi farter rundt om kring. Hun benytter en hver anledning. Som på toget ned til byen. ❤️

Da vi kom ned til Zermatt var vi ganske sultne. Vi måtte finne oss et sted å spise. Det stod ikke på utvalget, så det gikk greit.

Så til slutt gikk vi oss en runde i byen. Det var kjempe mye folk, men det var en koselig by. Her var det også mange butikker med bare dyre Sveitsiske merker.

Det begynte å bli langt på dag, eller kveld egentlig, så vi avsluttet med en is, der som de reklamerte med italiensk is. Smakte fortreffelig etter en lang dag på farten. 😍

❤️
Sliten Freia

Så var det bare en togtur på 15 min. tilbake til bilen. Vi hadde vært ute siden 0930 og klokka ble 1930 før vi hentet bilen. Phu, ikke bare bare å ha ferie.

Kvelden ble brukt til å puste på ei lita stund. Vi oppdaget også når vi kom hjem at en hel hærskare av maur hadde begynt sin invasjon. Æsj, tror vi fikk knekken på dem, vi hadde heldigvis maur spray tilgjengelig.

Håper vi ble kvitt dem.😩

Vi har hatt en fantastisk dag i dag. Kost oss masse og bare gjort ting vi elsker å gjøre. I morgen er det en ny dag med opplevelser som står for tur. Håper bare vær og føreforhold holder seg .

2 kommentarer til «Dag 13 og en fantastisk dag i de Sveitsiske alper»