Dag 12, kjøredag med noen opplevelser på veien

I dag våknet vi til sol fra klar himmel etter en ganske så varm natt. Når vi la oss i går var det 29 grader inne i vogna, og det var forferdelig. Men det blåste opp til noe regn og uvær, så med gjennomtrekk gikk det greit.

I dag skulle vi reise videre og var klare til å kjøre kl 0930👍

Vi hadde registrert at det var en gelateria rett bortenfor campingen i den retningen vi skulle. Kanskje den var åpen så det var mulig å få seg en Italiensk is. Det var den selvfølgelig ikke, åpnet ikke før kl 1100. Men det var fint der, så måtte knipse litt bilder før vi begynte på ferden vår.

Så var vi klare til å starte dagens økt. Den skulle ende på en campingplass der vi hadde bestilt plass i Sveits. Kom oss fort ut på motorveien og dro av gårde.

Det var ganske mye trafikk, men ikke så veldig mye å se på. Vi kjørte på en motorvei som det var bompenger igjen, så vi kom ganske raskt til en stasjon der vi skulle få billett. Vi så jo at bilen før oss fikk billett og porten åpnet seg. Når vi stoppet for å få billett kom den ikke ut. Vi kunne se den lå der, men fikk ikke tak i den. Det dannet seg lang kø bak oss, men plutselig åpnet porten seg og vi kunne kjøre.

Problemet fikk vi ta når vi skulle betale. Vi hadde jo ikke noen billett så det kom til å bli spennende hvordan vi skulle løse det. Jeg tok bilde av hvor vi var på kartet, så vi hadde bevis for hvor vi hadde kjørt på. Det løste seg greit når vi skulle betale. vi måtte snakke med en stemme i automatem, så fikk vi betalt🤩👍

Kom ingen ting her

Det gikk ganske jevnt, men vi måtte plutselig stoppe på en bensinstasjon. Fikk så vondt i magen så sånn var det😆

Jeg har jo med mobilen over alt for det kan jo hende jeg må ta et bilde. Sånn var det her, for her var de største kjærlighet på pinne jeg hadde sett😂

Milene gikk av sted og plutselig passerte vi Bergamo og Milano. Gjennom Milano var det kjempe kø.

Denne var kul

Vi nærmet oss etter hvert mer og mer Sveits og tenkte at snart var muligheten for Italiensk is snart over. Jeg stilte inn GPS på gelateria og vi kjørte til den nærmeste. Da måtte vi av motorveien og opp i en ås😂

Da kom vi inn på litt smalere veier og litt mer interessant å se på🤩

Den lille byen vi kom til var så koselig. Det var så stille der, nesten ikke et menneske å se. Alle butikker var stengt, men isbutikken var åpen. Den lå sånn koselig til inneklemt i en trang gate. tabbert kan du dra med deg over alt😂

Endelig ble det Italiensk is. Den er absolutt best i verden synes jeg. ❤️

Måtte bli noen bilder av lille trille i disse gamle trange gatene. De få menneskene som var der hadde nok ikke sett en sånn vogn før, for de holdt på å vri hodet av nakken😂

Så bar det ut på veien igjen og de siste milene i Italia for denne gang var et faktum. Veien gikk lenger og lenger inn mellom høye fjell, og det ble trangere og trangere.

Vi trodde at grensen mellom Italia og Sveits ville være litt større enn den egentlig var. Det er jo fra et EU land og inn i et Ikke EU land. Men oppe i de trange dalene var det en bitte liten grense som sa at vi var i Sveits. Litt lenger frem stod det riktig nok noen tollere, men de bare vinket oss forbi.

Rett før grensa

Plutselig midt oppi fjellene så var vi i Sveits. Da var vi ute av EU og melding på mobilen dukket opp med at her kunne du ikke bruke mobilen som hjemme. Det kostet kjempe dyrt pr. megabit osv. osv. 🤨

Det var veldig fint oppe i de Sveitsiske skoger og fjell. Det ble brattere og brattere for vi skulle over en pass som het Passo del Sempione. Vi klatret oppover og oppover og på toppen var vi 2000 m.o.h.

På toppen måtte vi jo ha en liten rast. Der var det så deilig når vi gikk ut av bilen, det var bare 21 grader. Nesten så det var litt kaldt. Freia fikk løpe litt løs på en stor gressplen og koste seg masse hun også.

Når vi kjørte oppover mot toppen så jeg nedi et dalføre toppen av noe som lignet et spir. Jeg regnet med at det var en kirke som lå nedi der. Frank bare peisa på oppover bakkene og sa det blir bare et ovenfra og ned bilde. 😂😂😂

Selv om vi var en liten stund på toppen der, så fikk jeg ikke det ut av hodet. Det endte med at vi måtte kjøre tilbake så jeg fikk tatt bilder. Ja sånn er det😂

Så var det bare å kjøre over toppen en gang til. Der sto det en granitt ørn på toppen og kikket på oss når vi kjørte forbi.

Deretter gikk det nedover og nedover og nedover.

Og over noen broer

Nede i dalen her skal vi være i 3 netter og håper at vi skal se og oppleve mye fint. Det gikk greit å finne veien til campingen. Vi rigget oss til, men det hadde begynt å blåse noe veldig. Vi har aldri brukt så lang tid på å sette opp solseilet som i dag. Det blåste til alle kanter. 😂

Navnet var tilfeldig🤩

Her har vi brukt maks med barduner og matte og trapp er boltet fast i jorda. Håper det ikke drar noen vei😂

Vi lagde oss muffins til kvelds, det er jo lov å kose seg på ferie. Så gikk vi oss en kveldstur på campingen. Den er forøvrig veldig stor og den er proppfull. Tror det er 10000 barn her som sykler, løper rundt og har det moro. Vi har plass på bakerste rad, så vi har ikke så mye støy her vi er.

Så kom natta og det blir godt å legge seg uten at det er alt for varmt.

Det er et problem med internett og Sveits. Jeg har kjøpt datapakke på 1000 MB, men har allerede fått beskjed om at den er brukt opp☹️Skjønner ikke på hva. Vet ikke hva som trekker så mye MB. Kan jo kanskje tenke meg at det er alle bilder som overføres fra mobil til IPAD for at jeg kan bruke de til å blogge.

Så det kan hende det ikke kommer noen innlegg fra denne turen før vi er tilbake i Tyskland. Får se hvordan vi gjør det. Har jo fått passord til WIFI på campingen her, men det er bare til å le av. Det funker ikke i det hele tatt. Trodde Sveits var et teknisk fremkommet land, som ikke hadde trøbbel med sånne ting. Dette irriterer meg. 🤨