Tur til Innlandet

Da var det helg igjen og denne gang var det mulighet for langhelg, med fri på inneklemt mandag og 17. mai på tirsdag. Det var lenge undring på hvor ferden skulle gå, men siden vi ville være med på 17. mai feiring med barnebarn, så ble det ikke så alt for lang tur.

Vi hadde lenge snakket om at vi hadde lyst til å besøke Hamar, med domkirkeodden og jernbanemuseet. Vi hadde også lyst å besøke Lillehammer med de olympiske anleggene og gågata i Lillehammer. Maihaugen har vi vært tidligere. Været skulle være ganske bra, så torsdag kveld bestilte vi oss plass på Top Camp Mjøsa i Brummundal. Det er sånn ca midt i mellom Hamar og Lillehammer. Nesten i hvert fall😂

Vi kom oss av gårde ca 1830 og værmeldingen sa at det skulle regne litt mellom kl 20-21 på kvelden. Vi dro hjemme fra i regn og det ble litt bedre etter hvert. Så til og med sola i det fjerne. Innen vi kom frem til campingen så bøtta det ned. Himmelen åpnet seg.

Jeg hadde avtalt med resepsjonen at vi kom frem etter stengetid. Nøkkelkort var lagt ut og vi hadde bestilt etter beste evne plass nr. 396 og fikk veibeskrivelse på mail. Campingen var ganske stor. Vi kjørte sånn som vi hadde fått beskrevet, men plassene var ikke merket. Så høl i hue teit, Det var også graving på denne campingplassen for de skulle utvide. Så ikke var det noe fint der vi trodde vi skulle stå heller. Det var med store jordhauer og gravemaskiner rett bak vogna. Ikke noe koselig😔Så i plaskregn rigget vi oss til på den plassen vi mente det var, sånn passe fornøyde.

Kvelden kom ganske fort, men måtte jo ha litt mat. Planen var pizza, så Pizza ble det. Stekte den i elektrisk stekepanne med lokk og det fungerte helt fint.

Smakte godt

LØRDAG OG TUR TIL LILLEHAMMER

Lørdag våknet vi til ganske fint vær. Det var litt skyer, men solen tittet frem av og til.

Etter en god frokost dro vi ut på tur. Dagens mål var Lillehammer og det var ca 4,5 mil å kjøre. Det første vi ville se var Lysgårdsbakkene og vi kjørte opp på toppen. For en fantastisk utsikt det var der. Parkerte bilen og gikk oss en runde.

Modige var de som satte utfor her. Ble tatt litt bilder på toppen før vi kjørte videre bort til Birkebeiner skiarena når vi allerede var her oppe i høyden.

Inne i hopptårnet
Fin utsikt over Mjøsa

Her var det jo ikke så mye mer en stor åpen plass. Freia fikk løpe litt løs her og koste seg veldig. Det lå fortsatt litt snø her opp så det var stas for henne.

Vi kjørte ned til unnarennet etterpå. Måtte jo ha noen bilder fra denne hoppbakken nedenfra også.

Etter at denne bakken var sett ovenfra og nedenfra dro vi ned i Lillehammer sentrum. Vi stilte inn GPS på Storgata og da så vi plutselig at huset til Sigrid Undset dukket opp på kartet. Da ble det jo en stopp der også og et bilde eller to. 😂

Vi fant oss parkering midt i sentrum og tok oss en tur i gågata. Yrende folkeliv og et skikkelig koselig sted.

Det var selvfølgelig også tid til å sette seg ned og kose seg litt også🤩

Det hadde blitt ettermiddag og vi bestemte oss for å sette nesa mot campingen igjen. På veien skulle vi stoppe på Prøysenhuset. Har kjørt forbi så mange ganger uten å stoppe, så nå benyttet vi anledningen til å besøke Alf Prøysen🤩

Ingen tvil om hvor han er på vei

Han bodde her i dette huset og så var det hus bestående av to Moelvbrakker hvor foreldrene hans bodde.

Her bodde mor og far Prøysen

På stedet var det også bygget et museum. Det var ikke åpent når vi var der. Det var også en eventyrskog hvor Mikkel rev og Helene harefrøken bodde.

Etter et koselig stopp hos Prøysen kunne vi krysse av dette stedet på »to do» lista vår😂 Så gikk ferden tilbake til lille trille.

Det var grilling som var planen i dag på den nye grillen. Så takk til Ferda Mysen for premien på påskekonkuransen. Den er vi kjempe fornøyd med🤩👍

Trenger ikke være mer avansert enn dette for at det skal smake godt. Ettermiddagen ble brukt til å slappe litt av og fordøye inntrykkene fra dagen. Vi gikk oss en kveldstur på campingen i solnedgangen.

Plassen ligger helt nede ved Mjøsa, og det er så trist å se hvor lite vann det er i Mjøsa for tiden. Mange steder står brygger på land og båtplassene er også uten vann.

I kveld er det jo Eurovisjon finale. Så planen var å lage eplekake i omnia ovnen.. Det har jeg ikke gjort før, så det var spennende. Kjøpte toro eplekakepose og et par epler. Hadde glemt kanel, så Frank måtte ut å handle det😂

Resultatet ble ganske bra og den smakte veldig godt. Da kunne vi kose oss med eplekake til Grand Prix.

Heia Norge

Freia var sliten etter en aktiv dag og benyttet kvelden til å slappe av.

Så kom natta og det hadde vært en lang og begivenhetsrik dag.

SØNDAG OG TUR TIL HAMAR

Søndagen sov vi litt lenger siden vi rangla litt kvelden før. Vi spiste frokost og dro av gårde til Hamar. Hit var det vare 2 mil å kjøre, så plutselig var vi der. Først kjørte vi til Vikingeskipet. Jeg har utallige bilder fra det tatt fra bilen i fart på E6. Nå tenkte vi å komme litt nærmere inn på det. Det var stengt for å komme inn i, men det var ikke så viktig. Ville bare ha litt bilder jeg😂

Fant denne trappa med god utsikt tenkte vi, så klatret opp for å se om vi kunne ta et oversiktsbilde av vikingskipet herfra. NEI, det funket ikke.

Kjørte på andre siden av vannet (som ikke var der) og da fikk vi dette bildet. Da ble det jammen en selfi her også.

Mission completed. Neste stopp på turen vår var Domkirkeodden. Den har vi hatt lyst til å se lenge. Fant oss greit parkering i nærheten og gikk oss en tur i området. Det var jo så fint her.

På samme område så lå det også mange gamle hus fra mange, mange år siden.

Når vi alt var i Hamar så måtte vi jo gå å se på det alt for dyre stupetårnet som er bygget her i byen😂 Det var en koselig rusletur langs Mjøsa innover mot sentrum. Fint å gå og Freia møtte mange voffer som hun ville hilse på.

Stupetårnet ligger på hovedstranda i byen slik jeg forstår. Det var et fin anlegg med stor gressplen, kiosk og solstoler. Og selvfølgelig et stupetårn.

Etter utflukten til stupebrettet (det ble ikke prøvd) så gikk vi tilbake til bilen. Ble en fin rusletur av det. Nå var vi egentlig ferdige i Hamar, men kjørte litt rundt på måfå. I sentrum var det loppemarked så det ut som, med masse folk. Vi havnet oppe ved domkirka, så da ble det et bilde i fart😂

Jeg visste at Frank hadde lyst til å se hva jernbanemuseet var for noe her i Hamar. Så vi endte opp der til slutt. Jeg har ingen interesse av å se det, så han fikk gå alene. «Bruk så lang tid du vil» sa jeg, så brukte Freia og jeg tiden på stranda ved Kiosk Monsen.

Frank knipset noen bilder på jernbanemuseet. Det var visst ikke de største greiene, så han var ganske raskt tilbake.

Da var vi ferdige i Hamar. Kjørte tilbake til lille trille. Laget middag og det ble en rolig kveld hvor det var litt godt å bare slappe av. Når vi kom tilbake så oppdaget vi at de fleste som ikke var «fastboende» på campingen hadde reist. Det er jo mandag i morgen, men vi har tatt fri. Vi følte oss plutselig litt alene på den store plassen😂

MANDAG OG HJEMREISEDAG

Vi ble vekket av gravemaskiner klokken 0630 i dag. De driver som sagt å utvider denne campingplassen. Vi tenkte at her gidder ikke vi være lenger enn nødvendig i dag. Vi pakket bare sammen uten å spise frokost. Tenkte at det kunne vi stoppe på veien å gjøre. Var klare til å dra kl 0900.

Stoppet på rasteplass rett før Minnesund og spiste frokost. Det ble i all enkelhet med papp og servietter. Pytt pytt, vi er ikke så fine på det😂

På veien så fant vi ut at siden jeg ikke har sett Eidsvoll bygningen, så kunne vi stoppe der på veien og knipse litt bilder. Frank har jo vokst opp i Eidsvolltraktene så han har vært der mange ganger.

Forestiller brillene til Henrik Wergland

Etter vi hadde knipset ferdig bilder her så kjørte vi gjennom gamle trakter for Frank. Plutselig ser vi skilt til Trandumskogen. Dit har vi også hatt lyst til å dra, så da ble det tur dit også😁

Trandumskogen er jo et sted det skjedde fryktelige ting under krigen. Det er i dag et fredet krigsminne. Var litt trist sted egentlig med tanke på alt som har skjedd der.

I skogen lå det mange slike graver for de som ble skutt her😔

Da vi følte vi var ferdige her så satte vi nesa hjemover. Vi var hjemme ved 1400 tiden, og det var egentlig en helt grei tid å komme hjem på. Pakket ut og gjort lille trille klar for neste tur. Får se når det blir, sikkert ikke så lenge til 😂

Vi har hatt en strålende tur med mange opplevelser. Det er ikke alltid at man trenger å reise så langt for å ha koselige opplevelser.

I morgen ønsker vi alle en riktig hyggelig og fin 17 mai feiring🇳🇴🇳🇴🇳🇴

2 kommentarer til «Tur til Innlandet»