Helgetur til Åndalsnes, egentlig litt spontant

Denne helgen var det egentlig ikke planlagt noe tur. Det gikk ikke på viljen, men det er andre ting i heimen som også skal gjøres. Så i dag tidlig dro jeg på jobb med tanke på at det skulle bli fredagspizza og hjemme helg. Sånn ble det ikke……..

Rett før lunsjtider kom det melding fra Frank. «Jeg drar litt før fra jobb og fyller på vann og setter vogna på lading. Bærer også ut det vi trenger» Ja vel, jeg er ikke så vond å be, og da var det bare å hive seg rundt og finne ut hvor det er sånn noenlunde bra vær i helgen. Har jo sett på værmeldingene denne uken at det er stor sjanse for regn de fleste steder sør for Trondheim.

Jeg har en liste over steder vi vil reise til. Så jeg begynte å titte på den. Jo der var det en tur til Litlefjellet i Rauma som vi har hatt lyst å dra til. Da var det bare å sjekke værmelding i Åndalsnes. Det så slett ikke så værst ut, så da blir det en tur dit. Vi var ikke veldig gira for en langtur igjen, siden vi var på det sist helg. Men pytt pytt.

Yr har lurt oss tidligere så vi håper dette stemmer.

Det var kjempe kø inn til Oslo så det tok sin tid. Sultne var vi også, så vi stoppet på Mc Donalds på Nebbenes og spiste. Når vi dro derfra var klokken allerede blitt 1850😱 Dette blir en sen kveld har jeg følelsen av. VI må jo nødvendigvis komme oss et godt stykke oppover i dag. Kjenner jeg oss rett, så går det greit.

I dag som forrige fredag ble det stopp på Otta for bensinfylling og handle mat. Klokka var blitt 2130 så vi var litt senere ute. 😁 Deretter gikk det strake veien nordover til Dombås og videre inn til Lesja og nedover dit vi skulle.

Det hadde blitt mørkt så det var ikke så hyggelig å kjøre heller. Vi fant en helt grei rasteplass rett ved veien når vi bestemte oss for å stoppe. Klokka hadde blitt over 23 og vi var ganske slitne. Reide opp senga og sovna med en gang.

Her sov vi og vi kom oss av gårde etter å ha spist frokost kl 10. Det var ca 7 mil igjen til Åndalsnes. På veien bestemte vi oss for å sette igjen tabberten på en rasteplass så vi ikke måtte dra den med oss ned de bratte bakkene til Åndalsnes. Vi skulle jo samme veien tilbake, så da kunne vi plukke den opp. Fant en fin plass hvor den kunne stå.

Så kjørte vi rett til parkeringsplassen der vi skulle gå til Litlefjellet fra. Det ligger utenfor Åndalsnes , veien ut mot Liabygda og Isfjorden. Det gikk greit å finne frem. Turen vi skal gå hadde jeg funnet på Instagram i fjor en gang, og lagret den, for den turen hadde vi lyst til å gå en gang.

Turen er en middels krevende tur ifølge ut.no. Den er veldig kort. Vi brukte 25 minutter fra parkeringen og opp til toppen. Det var veldig bratt og det var klatring noen steder, men for en utsikt det var på toppen.

Fra parkeringen. Stien er i steinrøysa bak i bildet
Ganske bratt. Her måtte Freia bæres

Noen ganger gikk jeg på alle 4. Det var så bratt også ganske skummelt å se ned. Vi kom oss opp uten å være helt utslitt. Det var en fin tur å gå.

Det var en fantastisk utsikt mot Romsdalshorn der den ruver høyt over det meste.

Det var også fantastisk utsikt mot Åndalsnes den ene veien og mot Trollveggen den andre veien.

Det var ganske fint vær, men på toppen blåste det noe så hinsides at når de værste kastene kom var det ikke trygt å stå på kanten. Jeg har aldri kjent så sterk vind på kroppen noen gang.

Vi koste oss ganske lenge på toppen. Hadde med litt godt i sekken og tok livet egentlig helt med ro. Fant et sted som var litt lunt å sitte, selv om det til tider blåse fra alle kanter.

Vi var litt spent på hvordan det ville være å gå ned den bratte stien. Det gikk egentlig over all forventning og vi kom oss ned uten noen uhell. Ikke var vi utslitt heller, så dette hadde vært en strålende tur. Anbefales virkelig. Lite strev for mye vakker utsikt. Det er ikke uten grunn at Arne Næss Sr. Uttalte ordene «Aldri har et menneske fått så mye for så lite»

Så når vi var ferdige her så bestemte vi oss for å kjøre Trollstigen. Vi har kjørt den mange ganger, men de to siste gangene har vi kjørt den i regn og tåke. I dag var det jo ganske fint vær, så da tok vi turen. Der var vi ikke helt alene, men fint var det likevel.

Vi stoppet på toppen og tok oss en matbit. Hadde ikke spist siden frokost, og nå var det blitt langt på dag. Ble en pølse og potetmos, men det var den dyreste pølsa jeg har spist i hele mitt liv😱😂, men det hadde kanskje noe med hvor den ble inntatt.

Så ble det en tur ut på disse utsiktspunktene. Noen var nye siden sist vi var her og noen hadde vi vært på før. Det var fin utsikt da,

Freia var ikke glad i høyden

Så kjørte vi Trollstigen ned igjen og dro for å se om vi fant igjen tabberten🤩. Håpte at ingen hadde reist av gårde med den. Det var det ikke, så vi hektet den på å begynte på hjemveien. Klokka hadde blitt kveld og vi hadde bestemt oss for å ikke kjøre så lenge. Vi kjørte til Otta og opp til Rondane derfra. Ville stå et sted som ikke var nær veien. Bedre å sove uten trafikkstøy.

Otta sett fra oven

Vi fant en stor parkeringsplass på Mysusæter som tydeligvis var for bobiler. Det koster 50 kroner døgnet å stå her og vi dristet oss til å finne en plass vi også. Stor fin plass, og det sto 5 bobiler her når vi kom. Akkurat når vi hadde parkert tabberten så åpnet himmelen seg. Det regnet store regndråper, så det var bare å sitte i bilen til det værste hadde gitt seg.

Vi kom oss inn etterhvert og det ga seg med regn. I hvertfall for en liten stund. Freia fikk mat, for hun hadde ikke spist noe før i dag. Ville ikke ha, men nå spiste hun med stor appetitt og etter det var det godt å sove. Sikkert sliten i sine små bein som har gått masse i dag.

Til slutt ble det mat på oss også. Det smakte godt. Nå er klokka blitt seint og mine to reisevenner har sovnet på sofaen. Blir nok en god natt her i Rondane på Mysusæter.

Søndag våknet vi etter en god natt søvn i fullstendig stillhet bortsett fra litt regn til og fra i natt. Skulle lage oss frokost, men i løpet av natta var vi gått tom for gass, så det ble ingen rundstykker eller egg. Da bestemte vi oss heller for å pakke sammen og dra med en gang.

Her sov vi natt på Mysusæter

På vei ned fra Rondane var det veldig mye sauer. De lå i veien over alt. Ikke hadde de vett på å flytte seg heller.

Kreativ bonde som har rammet inn gården sin😂. Lurer på om det er mange som kommer til han.

Fin utsikt over Otta også i dag. Vi byttet gassflaske i Otta og kjørte til Vinstra hvor vi stoppet og spiste frokost.

Så var det vel egentlig bare å begynne på veien hjemover. Det er alltid det kjedelige med å være på tur. Vil ikke reise hjem. Tror vi kunne likt oss på tur og reise rundt i all evighet😂

Det ble likevel en stopp på Ringebu for der hadde jeg lest at verdens største ostehøvel skulle stå. Den ble laget i forbindelse med 90 års markeringen av ostehøvelen. Det var 27. februar 1925 at Thor Bjørklund fikk patent på ostehøvelen.

Høvelen er 7,7 meter og registrert i Guinness rekordbok.

Vi har hatt nok en utrolig fin helg og tur i vår lille tabbert vogn. Har sett og opplevd masse og bare kost oss. Været har vært strålende bortsett fra en liten skur i går kveld og natt.

Nå blir det 2 helger hjemme hvor det skal foregå litt andre ting. Håper det er fint vær et sted i Norge siste helgen i august. Da blir det nok en tur på farten igjen. Frem til da; på gjensyn🥰