Helgetur til Loen…..

Denne helgen var det veldig usikkert om vi skulle på tur eller ikke. Det er jo så veldig ustabilt vær over alt. Vi har sjekket værmelding hele uken og prøvd å finne et sted å dra til. Har nesten gitt opp innimellom. Det var først kl 1300 i dag at vi fant ut at vi skulle ta en tur til Loen og gå til Raksetra. Det er noe vi har hatt lyst til lenge. Kjørte forbi i sommer, men da var det så mye tunge skyer over fjellene at vi ville ikke gå den turen da. Så etter jobb pakket vi i en fei og dro av gårde.

Det var litt trafikk på veien, men gikk greit å kjøre. Vi hadde en liten stopp på Espa som seg hør og bør før vi kjørte videre. Neste stopp ble i Otta. Det skjer nesten alltid når vi reiser denne veien. Her fylte vi bensin og handlet mat.

Klokka hadde blitt 1930 da vi dro videre mot Lom. Der er det alltid mye folk. Det var egentlig folk over alt selv om klokka var seint på kvelden. Når klokka begynte å nærme seg 2130 og vi hadde passert Skjåk begynte vi å se etter et sted å sove for natta. Vi tenkte det var lettere å finne et sted å fricampe før vi kom ned til Stryn.

Det var mange bobiler som hadde stilt seg opp på alle mulige steder. Vi hadde kommet nesten opp på Strynefjellet da vi fant et sted vi kunne stoppe bare for å sove.

Lørdag våknet vi ved 0730 tiden etter en god natt. Spiste frokost og var på veien kl 0930. Yr hadde lovet at det det skulle være sol og sky i dag. Den sola var totalt fraværende over Strynefjell og ned til Stryn. Den viste seg heller ikke når vi kom til Loen. Vi diskuterte noen muligheter om hva vi skulle gjøre.

Hadde jo lyst til å se Raksetra i fint vær med noe blå himmel i hvert fall. Det skal være knall sol her i morgen i følge Yr, men vet ikke om det stemmer. Vi bestemte oss for å ta inn på campingplass i Loen og ta en liten titt på Raksetra likevel. Fikk en fin plass nede ved vannet og installerte oss før vi dro på tur.

Vi kjørte til Opheim og parkerte på parkeringsplassen som var laget til der. Koster 75 kr. For å parkere. Turen til Raksetra beskrives som en enkel tur. Det er bare 1,1 km fra parkeringen og opp, men det er 1,1 km rett opp hele tiden. Kjempe bratt, så hjertepumpa mi den fikk kjørt seg her også.

Det begynte kjempe bratt og fortsatte enda brattere. Det ble ikke tatt et eneste bilde på vei opp, for jeg hadde nok med meg selv😂 Etter 55 minutter kom vi frem, og for et nydelig sted. Det var masse folk her. Vi fant oss et sted å sitte ned og hente inn pusten og få rødfargen i ansiktet mitt til å blekne litt😆

Utsikten var upåklagelig mens vi satt og slappet litt av. Utrolig vakkert sted.

Husker i nartruskjønne omgivelser, det gjør man ikke hver dag.

Freia var sprekere enn oss to til sammen og nesten alle som gikk opp dit. Hun synes også det var deilig å sitte å slappe litt av på toppen😍 Elsker å være på tur.

Det ble tatt mye bilder på setra. Det var jo så fint her og det gjorde ikke så mye at det var litt skyer på himmelen. Etter å ha slappet av en stund der så begynte vi på nedover vei.

Det var nesten like slitsomt å gå ned, men da var ikke pulsen så høy. Da ble det litt bilder på veien😂

Det kommer ikke frem av bildet hvor bratt det er.

Brukte 50 min på veien ned inkludert litt bringebærplukking. Det hadde vært en fin tur og den var ikke så lang at man var utslitt. Kjente det litt i beina selvfølgelig, men ellers var det bra.

Vi kjørte oss en tur innover Lodalen. Vi har vært der før, men hadde lyst å ta oss en tur å se på den setra som ligger langs veien i Lodalen. Leste om den og den var faktisk fra 1340. Den har blitt tatt godt vare på og er ganske fin der den ligger langs veien.

Det er veldig fint innover Lodalen og Lovatnet som ligger der så irrgrønt. Skikkelig vakkert og vi bor i et vakkert land. Kan ikke få sagt det ofte nok.

Det er jo ikke rart at kameraet får kjørt seg når det er så vakkert. Vi kjørte etter hvert tilbake til campingen for vi hadde ikke spist siden frokost og det var allerede langt på dag. Det ble jo selvfølgelig et par fotostopp til før vi var helt fremme.

Vi svingte oppom Loen kirke. Den er fra 1837 og ikke så veldig stor. Her var det også reist en minnestein til minne om de som mistet livet når en fjellside falt ut i 1905 og det kom en stor flodbølge. 61 mennesker omkom. 9 ble funnet og de 52 andre ble liggende i Lovatnet.

Det var også en fin utsikt utover Loen herfra.

Så ble det middag. Det smakte godt etter mange timer på farten.

Kvelden ble brukt til å slappe av. Se to episoder av Lupin på Netflix og en rusletur på kvelden før natta kom🤩

Søndagen var vi i gang ved 0800 tiden. Det har blåst noe helt voldsomt i natt så vi har hørt på det. Det var litt mere blått på himmelen i dag, men ikke så klart som yr sier😂.

Vi spiste frokost og pakket sammen. Det gikk ganske fort, for nå sitter den rutinen😂😂. Vi dro fra Loen 1030. Første stoppen hadde vi i Hjelle. Parkerte litt utenfor og gikk dit. Det er en veldig liten bygd innerst i Oppstrynsvatnet.

Ganske smal vei inn til Hjelle

Hjelle hotell er et gammelt familiedrevet hotell fra 1800 tallet. Det har beholdt det gamle inni, så det er verdt et besøk😍

Det var veldig fint hotell og fint utenfor der også. Det var en gammel butikk der også som nå var cafe.

Høsten hadde begynt å banke på her. Mange trær som hadde fått gule blader😱

Så var det på tide å dra, dessverre, for vi hadde et stykke hjem. Det ble et kort stopp på Strynefjellet for Freia var litt urolig, så vi trodde hun skulle noe. Det var det ikke, men ble en liten luftetur da.

Neste stopp var planlagt i Lom. Må jo stoppe der for en kanelbolle eller to🤩

Da vi kom til Lom var det et komplett kaos. Folk og biler over alt. Jeg hoppet ut av bilen mens Frank skulle finne et sted å stå. Det var kjempe lang kø, men verdt det🤩😍

Fikk jo tatt noen bilder i Lom også😂

Nå blir det strake veien hjem, og vi har nok en gang hatt en strålende tur. Kost oss mye og sett og gjort det vi dro for🤩🇳🇴
Gleder oss allerede til neste gang, håper det ikke blir så lenge til🤩