Helgetur til Halden

Denne helgen var det meldt fint vær og vi bestemte oss for en tur til Halden. Det var kort å kjøre og vi hadde lyst å se festningen😍. Kom oss av gårde i rimelig tid etter jobb i går.

Vi hadde bestemt oss for å bo på Fredriksten camping. Der var det bare drop inn, men vi fikk en fin plass. Dette var forøvrig en veldig fin campingplass og ligger i forbindelse med festningen.

Vi koste oss litt i sola før vi lagde fredagspizza i Omnia ovnen. En fantastisk oppfinnelse😁👍🏻

Mens vi satt og ventet på pizzaen så kom et par ruslende forbi, og vi hørte «den vogna kjenner jeg igjen», så viste det seg at vi var på samme campingplass i Haugesund for noen uker siden😁 Verden er ikke stor og det ble en hyggelig liten prat👍🏻

Vi spiste og så ruslet vi en tur bort på festningen.

Vi rakk akkurat solnedgangen. Ruslet litt rundt og det ble litt bilder🤩

Det var veldig fint her og vi så også scenen hvor de spiller inn «Allsang på grensen». Var tomt der nå da😂

Gammel

Så gikk vi tilbake igjen, for måtte jo ha noe tilgode til i morgen.

Himmelen var så fin på vei tilbake.

Lørdag var vi oppe 0830 og spiste god frokost. Dagen skulle vi bruke til å gjøre oss kjent i lille Halden. Først dro vi til det som kalles monolittbruddet, eller granitt bruddet. Det er det stedet som monolitten er hentet ut fra. Vi fant stedet vi parkerte med Gps. Fra der var det en liten stubb å gå. Nesten bare nedover.

Frank sitter å drømmer seg til Sverige som er på andre siden av Iddefjorden😂

Veien ned dit gikk på grusvei og til og med på vei det stod «privat». Vi lurte litt på om vi hadde gått feil, men det var riktig.

Plassen vi kom ned til var fint tilrettelagt for båtfolket, med ny fin brygge. Foruten rester av det som engang var der, var det fint med mange piknik bord, bålpanne og utedo😁👍🏻

Det var også et lite museum med bilder og tekst om granitten som var på denne størrelsen og ble monolitten i Oslo.

Etter å ha sett oss ferdige her var det bare å begynne på veien opp igjen. Bare oppover og det var bratt. I solsteika og 28 grader, skal si det var varmt i topplokket😅

Vi kjørte videre opp langs Haldenkanalen, men snudde ved Femsjøen rasteplass. Den er på førstesiden av Bobilguiden sør og østlandet.

Deretter gikk veien inn til Halden sentrum. Der parkerte vi og tok byen i nærmere øyesyn. Det var veldig varmt å være turist i dag. Vi gikk gjennom det som vi tenker er gamlebyen, husene lå tett i tett i smale gater.

Så fant vi en topp i denne byen og da måtte jo vi selvfølgelig gå opp på den😅. Svetten rant, men vi kom oss da opp på Rødsfjellet. Der var det kjempefint. Først møtte vi på 22. juli minnestein. Det var også minnestein fra kamper med Svenskene. Og også fra 2. verdenskrig. Så her hadde det skjedd masse.

22. juli
2. verdenskrig
Fantastisk utsikt

Det var også veldig fin utsikt over byen fra denne ttoppen.

Vi satt litt i skyggen her og tok livet med ro før vi gikk ned igjen. Det var på tide med litt mat og drikke. Freia var også litt preget av varmen. Det ble en kjapp burger ute i skyggen og Freia fikk vann med isbiter. Har aldri sett henne drikke så mye før🥰 Stakkar.

Vi gikk deretter over på den andre siden av elva. Der var det masse restauranter nede ved sjøen. Koselig sted.

Nå følte vi at vi hadde sett det meste av Halden, så da handlet vi oss litt reker og vin og dro tilbake til campingen. Det hadde vært en lang og varm dag i sola☀️

Vi glemte å kjøpe kaffe så jeg dro av sted for å gjøre det. Da kjørte jeg forbi denne fine byggningen.

Etter at vi hadde spist satt vi ute og tok livet litt med ro. Det hender vi klarer det😁 Mye å se på når man sitter sånn😂 Når klokka nærma seg solnedgang, eller litt før da, så gikk vi bort på festningen. Den er veldig fin og ja, det ble tatt bilder😂

Så når sola var nede så var det bare å rusle tilbake. Det hadde vært en strålende dag i Halden.

Søndag, og vi våkner til en ny fantastisk dag☀️ Nå blir det frokost, før vi pakker sammen og reiser hjem. Det er alltid trist når turen er over😩 Det er mange helger igjen av sommeren, så tror nok det blir tur igjen om ikke så lenge.