Fra fjordcamp i Vesterålen til et sted langs E6

I dag var vi også litt trege til å komme i gang. Det tar litt tid å ordne god frokost, dusje og pakke alt før man kommer av gårde. Det greie er jo at ingen venter på oss noe sted, så hva så om vi bruker litt tid😂

En vanlig morgen i Sand`s frokostbule

Vi var klare for avgang 1130. Været var fortsatt strålende med nesten skyfri himmel og sol, Varmt var det også. Vi har egentlig ikke noen klar formening om hvor vi skal dra nå. Så på værmeldingen at i løpet av morgendagen kommer det regnvær oppover. Sånn sett er vi ferdige med det vi hadde planlagt her nord for denne gang.

Vi kjørte først til Sortland, for jeg hadde et håp om å finne noe som helst erstatning for mine Havaianas som gikk i stykker i går. Så mens Frank og Freia måtte aktivisere seg litt selv, var jeg i alle skobutikker som er å oppdrive i Sortland. Jeg synes synd på folk her nord som ikke kan kjøpe seg flipp-flopper (som alle jeg har snakket med kaller det) i butikken.

Så det ble uten resultat. Mens jeg gikk gatelangs i Sortland så jeg Hurtigruten gå ut fra kai. Da måtte jeg ta meg en tur ned på kaia for å ta bilde😍

Skulptur på kaia i Sortland

Så det ble ingen nye sko på meg. Det er vel kanskje ikke så farlig, hvis det blir regn de neste dagene.

Så vi bestemte oss for å kjøre til fergen og ta den fra Lødingen til Bogenes. Da vi kjørte over broa fra Sortland så vi plutselig Kongeskipet på tur. Så vi kjørte over brua og ned på kaia på andre siden og da måtte vi jo ta et bilde.

Kongeskipet Norge

Det var jo litt morsomt da. Vi sto på kaia til en bobilbutikk. Jeg har vært på utkikk etter et silikoninnlegg til Omnia ovnen vi har i tabberten. Her hadde de det, så da ble et med hjem. Nå kan vi bake og lage masse god mat i tabberten.

Så gikk det strake veien til Lødingen og vi var så heldig at vi kom akkurat med. Måtte ikke vente noe. Turen over satt vi på dekk. Freia koser seg så lenge hun er sammen med oss, så hun sov for det meste på overfarten. Det var helt deilig å sitte ute. Det var 29 grader når vi kjørte på båten, så lufta var skikkelig varm.

Frank og Freia på fergetur med Lofotveggen i bakgrunnen

Da vi kjørte av fergen fant vi ut at vi skulle ta en tur ut til Tranøy fyr. Det så vi også på sommerbilen med NRK for noen år siden og husker at det var veldig fint der. Det var en liten omvei, som viste seg å bli en kjempe lang omvei.

Det skulle være ca 3 mil fra E6 til Tranøy fyr. Så det ville bli en 6 mil omvei. Når vi kom til Tranøy fyr var vi helt overveldet hvor fint det var der. Vi fikk parkert den lange ekvipasjen vår og gikk ut til fyret. Det var en lang bro for å komme over.

Vi hadde i utgangspunktet bare tenkt å kikke der å ta noen bilder, men siden det var middagstid bestemt vi oss for å spise der også. Det var så hyggelig å sitte der med sjøskvulp, måkeskrik, fuglelyder og bare det å være til akkurat da. Godt å varmt og vindstille var det også. For ikke å snakke om maten, den var kjempe god.

Seibiff med løk som var fisket i natt. Smakte så godt

Etter maten gikk vi oss en runde for å ta litt bilder. Jeg måtte på wc før vi dro, så Frank og Freia sto ute å ventet på meg. Da hadde de møtt på Erlend Elias og han var så opptatt av Freia. Frank og Erlend Elias hadde snakket sammen lenge mens jeg var borte. Det handlet om vår fine Freia. Så koselig.

Når vi var ferdige her fant vi ut at vi skulle prøve å kjøre ned til Skutvik som ligger helt ytterst på denne veien. Klokka hadde blitt 1830 og vi ville finne et sted å sove. Steinar og Lena hadde vært i Skutvik for noen dager siden, og de anbefalte den plassen de hadde stått på. Ned til Skutvik skulle det være 3,5 mil så vi kjørte ned dit.

Da vi kom dit var det ikke noe ledig plass vi ville ha der. Så da var det bomtur. Vi hadde sett litt lenger tilbake igjen lå det nedkjøring til Næss camping. Det var 4 km fra veien. Kjørte dit og spurte om de hadde plass til oss. Det hadde de ikke. Så der ble det 8 km bomtur.

Vi kjørte opp til E6 igjen og hadde kjørt mange mil bomvei. Vi bestemte oss for bare å kjøre til vi fant et sted å stoppe. Klokka hadde blitt 2015 så de fleste plasser for fricamping er jo tatt så seint. Kom til en campingplass som ligger ved E6. Notvann camping. Her fikk vi stå, og for natten koster det kr. 300 med strøm og dusj. Helt grei campingplass med en million insekter, men vi satte raskt leir og fikk ned alt som het fluenetting på dører og vinduer.

Utsikten fra vinduet på tabberten er denne. Og i kveld så har vi prøvd den nye silikonformen til Omniaovnen. Jeg har laget Toro Brownie pose i den og det ser ut til å ha gått veldig bra. Skulle bare hatt litt melis på seg kanskje, men det har jeg ikke. Blir spennende å prøve.

Nå skal vi kose oss litt før det blir kvelden Så får vi se hva morgendagen bringer.

Takk for at du er innom og leser❤️