Fra Bleik på Andøya til Bø i Vesterålen

I går ble det jo litt sent før vi fikk lagt oss for vi måtte jo få med oss midnattssola fra den fine plassen vi campet på.

Et lite utvalg av bildene som ble tatt av midnattssola i går kveld.

Så våknet vi også av at Freia var litt urolig kl 0400. Hun hørte sauene som gikk ute og raslet med bjellene sine😁. Måtte ta opp gardina for å vise hva det var og etterhvert sovnet vi alle sammen igjen. Så det ble litt treg morgen. Det blåste en del når vi la oss, så det var jo ikke insekter i det hele tatt. I dag tidlig var det vindstille, og jeg har ikke sett maken til sverm av mange forskjellige fluer og vet ikke hva. Vi bare pakket sammen og hektet på vogna og dro.

Vi kjørte et lite stykke før vi stoppet og spiste frokost. Så det ble frokost med en helt annen utsikt. Det gjorde jo ingen ting.

Etter en god frokost fortsatte vi på nasjonal turistvei nedover yttersiden av Andøya. Det var veldig vakkert der, og det ble knipset en del bilder der også.

Husker denne veistrekningen fra Sommerbilen eller hva det het som gikk på NRK. Da ble det filmet masse fra denne veistrekningen. Vi var jo så heldige å våkne til sol fra klar himmel i dag også, og veldig varmt. Så vi koste oss nedover Andøyakysten.

På denne strekningen ligger det også et sånt «moderne kunsttoalett» Så her måtte vi jo stoppe og ta noen bilder. Da vi kom ut av bilen var det 1 million fluer som møtte oss. Har aldri sett så mange fluer og de var på oss hele tiden. Fikk knipset noen få bilder, men det var også en hule/grotte man kunne gå til lengre bort. Gikk halvveis, men snudde pga. alle de fluene. De var skikkelig irriterende og så mange………

Her var det også sauer som synes den kunstdoen var fin

Kjørte herfra ganske fort. Har ikke sett lignende noe sted. Veien videre gikk gjennom flatt terreng med høye fjell rundt. Det var veldig fint her, men vi lurer jo på hvordan noen vil bo så øde, og sikkert på et sted hvor det blåser veldig. Var mange gamle hus og noen var også tomme og fraflyttet. Mye fine motiver langs veien der med Norskehavet rett utenfor.

Vi kom oss nedover Andøya og vi hadde jo ikke planlagt noe mer etter det. Nå har det seg sånn at det er meldt strålende vær til og med i morgen, så da tenkte vi at vi kjører en tur ut på Vesterålen også. Kan like gjerne utnytte finværet her så lenge det er her.

Etter en liten stopp i Sortland fant vi ut at vi skulle kjøre ut til Nyksund helt ytterst på Nordenden av Vesterålen. Det er et gammelt fiskevær som er nedlagt, men noen ildsjeler prøver å få i gang aktivitet der ute nå.

På veien kjørte vi forbi Jennestad Handelsted. Det var et gammelt handelsted fra tidlig 1900 tallet. Det var et koselig lite sted og vi valgte å stoppe der for å se oss litt omkring.

Jennestad handelsted
Det var også en skulptur hage på dette Handelsstedet.

Da vi hadde sett oss ferdig skulle vi dra til Nyksund. Det var ca 6,5 mil ut fra hovedveien, og det viste seg å være skikkelig dårlig vei, og spesielt for oss med Tabbert hengende etter. Det var skikkelig dumpete. Så de 6,5 milene var ganske lange.

Det var lenge siden vi hadde spist frokost, så vi stoppet i Myre og kjøpte oss burger. Når jeg gikk ut av bilen så røyk den ene Havaianasskoen min😥 Krise, jeg bor i sånne om sommeren og nå har jeg ikke annet enn joggesko å gå med. Må jo prøve å finne meg et alternativ, men tror ikke det finnes Havaianas her oppe i nord?? Hvis noen vet, så rop ut.

😭

Sjekket i 2 butikker i Myre, men ingen alternativ som jeg ville ha. Kjøpte oss mat og kjørte for å finne oss et sted å stoppe å spise. Måtte spise inne i tabberten her også, for det var mye fluer her også.

Etter litt mat gikk ferden videre ut mot Nyksund. Vi kom etterhvert over på grusvei og visste jo ikke hvor stort det var i Nyksund og om det var plass å snu med Tabbert bak. Vi satte igjen tabberten i en veilomme og kjørte videre uten.

Nyksund viste seg å være et fint lite sted. Det bodde noen få mennesker her. Man måtte parkere på utsiden og gå inn. Det var et lite gammelt idyllisk fiskevær som nå besto av restaurant, bruktbutikk , kurs for fridykking og snorkling. Så også ut som man kunne få seg en RIB tur derfra også. Snakket med en far og datter som var der i 6 uker nå i sommer. De var involvert i noe av en mulig gjenoppbygging. Snøhetta arkitekter har tegnet et mulig hotell som skal komme der, men ingen ting var bestemt så vidt jeg skjønte.

Jammen ble det ikke en vaffel i Nyksund
Her er evt. tanken at det skal bli hotell.

Etter at vi hadde sett oss ferdig her dro vi tilbake og plukket opp tabberten langs veien. Så var tanken at vi skulle kjøre ut til Bø i Vesterålen. Klokka hadde blitt nærmere 1830 når vi var på vei nedover. Vi hadde egentlig tenkt å fricampe i dag også, men så fristet det med campingplass ved havgapet, så da ble det Fjordcamp camping i natt. Her sjekket vi at resepsjonen stengte kl 2000.

Vi kjørte innom for å høre om det var plass, og det var det. Fikk oss en fin plass med fjordgløtt utsikt. Koster 300 kr inkl. Strøm og dusj. Det var ikke så ille.

Vi bare satte fra oss tabberten og koblet til strøm før vi dro igjen. Vi skulle kjøre ned for å se Bø i Vesterålen. Det har jeg hørt om siden jeg var ung, så jeg hadde på en måte litt forventninger til hvordan det skulle se ut.

Kjørte nedover og det var jo fint landskap og mye fin natur. Ble knipset noen bilder også. Jeg hadde lest om «mannen fra havet» som var en statue som skulle være der. Hadde jo lyst til å se den hvertfall.

Nærmer oss, og vi finner også «mannen fra havet» ganske fort. Drar dit først. Det var et koselig sted med friluftsgalleri og Bø museum. Det var stengt, men friluftsgalleriet kunne vi gå å se på. Det var også her mannen stod.

Var jo litt fin der han sto

Var også veldig fin utsikt herfra.

Da vi var ferdige her så skulle vi kjøre for å se Bø sentrum (trodde vi). Ikke var det noe som het Bø, men Vinje og Steine. Har misforstått dette helt vi. Bø i Vesterålen var dette området. Så vi stoppet og kjøpte oss en soft is, og da spurte vi hvor sentrum var? Det var der som vi var nå. Hm, det var ikke store greiene.

Kjørte ned på kaia og så noen av fiskebåtene. Vi reiste deretter tilbake til campingen. Bø i Vesterålen var et veldig vakkert sted, men ikke sånn jeg hadde forestilt meg. Alt det vi har sett av Vesterålen i dag er veldig vakker natur. Er veldig glad for at vi tok turen. Skulle sikkert vært her flere dager og opplevd flere ting, men det får kanskje bli en annen gang.

Tilbake på campingen blir det bare å slappe av litt før det er leggetid. Får se om vi ser noen midnattsol her. Det er noen høye fjell, men kanskje den kommer forbi disse før klokka blir 12. Blir nok våken for å se om det skjer.

Vi har kjørt ca 33 mil i dag. I morgen vet vi ikke hvor vi ender. Tror kanskje vi skal ta ferge fra Lødingen til Bogenes og ta det derfra.

Takk for at du tar deg tid til å lese. ❤️

2 kommentarer til «Fra Bleik på Andøya til Bø i Vesterålen»

1. 🥰Flott å lese og se bilder, klemmer fra en som ikke er så glad i bilkjøring. Hender jeg blir bilsyk😲kos dere videre, klemmer fra tanta