Fra Senja til Andøya

I går kveld satt vi og pratet litt og fant ut at vi hadde jo sett det meste som var å se på Senja. I alle fall det vi hadde bestemt oss for på forhånd. Vi skulle være 3 netter, men etter litt frem og tilbake bestemte vi oss for å dra en dag tidligere fra Senja enn planlagt.

Vi sov lenge i dag til å være oss. 0930😱, men det gjorde jo ingen ting. Vi har bestemt oss for å dra til Andøya i dag og vi satser på å få plass på fergen som skulle gå kl 1500. Gryllefjorden – Andenes fergen går bare 3 ganger om dagen. Vi var ferdig spist og ryddet kl 1200, så vi hadde god tid. Ikke skulle det være så langt å kjøre heller. Vi reiste fra Skaland i full sol uten en sky på himmelen.

Det er jo mange fine fotoperler på Senja, og det var det også på veien fra Skaland til Gryllefjorden. Stoppet noen steder på veien for å ta noen bilder.

Skaland midt i bildet

Fra en utsiktsplass på vei opp over fjellet kunne vi se stedet vi hadde vært i 2 netter. Det er bebyggelsen nesten midt i bildet. Det var et så koselig sted.

Over fjellet var det så fint i dag. Her måtte vi jo ta en liten stopp i veikanten😂

Vi kjørte også forbi Troll og Hulderparken. Her måtte vi jo stoppe å få tatt et bilde av et troll eller om det var en Hulder, vet ikke jeg. Det var jo noe som het Senjatrollet, men det brant visst ned for noen år siden.

Rett før vi reiste fra Skaland fikk vi melding av Caroline om at Hamn på Senja var ganske fint. Da passet jo det veldig at det lå på veien til fergen. Vi parkerte her og gikk oss en runde i koselige lille Hamn. Her var det litt luksuriøse overnattingssteder som lå helt nede ved vannet. Var veldig fint her, men det var også et veldig lite sted.

Vakkert
Hamn på Senja
Det blåste litt og det syntes på sveisen

Det var et ordentlig koselig sted. Sikkert ypperlig til Bryllup og store lag som skal feires. Det var et typisk sånt sted.

Når vi kjørte videre fra Hamn så var det like fint synes jeg. Det er så mange hus som ligger så fint til og det ser så idyllisk ut. Jeg går jo amok med kamera.

Klokka var blitt litt over ett og båten skulle gå 1500. Vi hadde jo god tid, men visste ikke hvor stor den fergen var, og om det var plass til mange så vi kjørte nå til Gryllefjorden for å se. Der var to hele rekker fylt opp med biler allerede. Vi turte ikke annet enn å stille oss i rekke 3. Da ble det veldig god tid til fergen gikk, men turte ikke gjøre noe annet. Neste ferge skulle gå kl 1900, og det ble for lenge å vente.

På denne fergen går det ikke automatikk i betaling heller, slik det gjør på de fleste andre ferger vi har kjørt. Det sto at det lønte seg å laste ned Troms billett App for da var det billigere. Så det gjorde vi.

Denne billetten kostet for 1 person + I kjøretøy med fører og henger mindre enn 10 m kr. 911. Nå vet ikke jeg om vi er under 10 meter, men ingen sa noe på det i alle fall😂

Først skulle vi vente i Gryllefjorden i nesten 2 timer. Det var ikke verdens navle, selv om det var et koselig lite sted. Men slippe oss løs med god tid, ja da blir det tatt noen bilder.

😂😂😂
Smakte med en is mens vi ventet

Det ble litt lang ventetid. Måtte bare prøve å finne på noe. Det var etterhvert kommet masse folk og alle 5 radene var fulle med biler. Ble mye folk etterhvert som ventet. Vi var sikkert like mange ventende som boende i Gryllefjorden 😁

Fergen som går mellom Gryllefjorden og Andenes

Endelig kom den og vi så jo at den var stor, men vet ikke om det er plass til 5 rader biler. Det var litt spennende, men alle kom med. Overfarten tar 1 time og 40 minutter. Vi som hadde Freia fikk ikke sitte inne i Salongen. Så vi satt ute hele tiden. Det var litt kaldt når vi var midtveis og det var Norskehavet rett ut. Gikk helt greit, og Freia sov hele turen. Hun er så rolig og fin å ha med på tur😍

Utseiling fra Gryllefjorden
Nordenden av Senja

Så sa vi hadet bra til Senja, som kort oppsummert er høye spisse fjell, fjorder, daler og fantastisk vakker natur.

Norskehavet
Andøya i sikte

Det første vi ville gjøre når vi kom til Andøya var at vi måtte jo få med oss Andenes fyr. Det var umulig å ikke legge merke til det når vi kom i land. Svingte rett bort og parkerte. Vi kjørte av ferge som nummer to, så det var ikke så mange andre der.

Da vi hadde sett oss ferdig kom det flere fra fergen som vi kjente igjen. Det var ikke bare vi som skulle se på fyr. Vi kjørte gjennom Andenes gater, nå var det sikkert ganske stille fordi det var søndag, men det var ikke mye liv der. Vi fylte bensin og kjørte videre.

Kjørte også forbi Spaceship Aurora, men det var stengt. Ellers så kan det vel kanskje far i huset hadde hatt lyst å ta seg en tur dit.

Vi hadde lest i Bobilguiden for midt og nord Norge at det skulle finnes et fantastisk fricampe sted ved Bleik. Vi fulgte beskrivelsen og fant stedet. Var veldig usikker når vi kjørte, for visste ikke om vi kunne kjøre der med vogn. Men vi prøvde.

Vi kjørte ikke helt bort der som alle bobilene står. Det var kommet så mange, men vi fant oss en liten gressplen helt for oss selv som vi tenkte vi kunne stå. Kjempe fin plass med utsikt ut mot Norskehavet og en etterhvert midnattsol.

Nå skal det sies at vi sleit litt for å få den ut på den plenen. Den var ikke helt rett, så det måtte brukes muskelkraft i tillegg til bilkraft for å få den på plass. Det ble veldig bra til slutt.

For en fantastisk plass vi hadde fått oss. Vi lagde oss middag og koste oss med den fine utsikten.

Chicken Korma. Nam
Grei utsikt

Så kvelden brukes til å slappe av. Må vel holde oss våkne for å se midnattssola i kveld også. Vet ikke når vi får med oss den igjen. Hvertfall med denne plassen og utsikt på første rad, så må man være våken. Sola er akkurat nå her😍

Planen er å bli her en natt og så putre nedover kysten på Andøya, så får vi se hva som skjer videre. Værmeldingen sier det kommer regn på onsdag, så vi får bare nyte de siste dagene med fint vær, så får vi se hvor vi drar etter det.

Takk for at dere følger oss. Legg gjerne igjen en kommentar❤️