Tur til Isbreer og annen flott natur

I dag hadde vi en lang og litt treg morgen med god frokost. Planen for dagen var å se Bergset breen som er en brearm av Jostedalsbreen. Deretter skulle vi ta dagen litt på måfå å se hva vi fant ut.

Frokost gjest

Etter frokost la vi ut på tur. Vi kjørte innover Jostedal. Det var ikke skiltet til denne Isbreen, men jeg hadde funnet den på nett så vi kjørte etter den beskrivelsen. Det er jo så vakkert i området her vi er så det ble noen bildestopp på turen.

Jostedalselva i Jostedalen en tidlig morgen

Det var veldig fint innover her. Etter 3,5 mil kunne vi svinge inn mot breen. Det var fin parkeringsplass og det skulle være 3 km å gå på fin sti og kun 60 høydemeter. Det var noe som passet beina våre i dag😂

Bergsetbreen

Vi så den fint fra veien vi kom kjørende, men ville jo gå litt nærmere. Det var kjempefin sti og lett å gå, og de som kjenner meg vet at jeg elsker å gå i kippkjapper😂 Det funka fint.

Norge er et vakkert land
Fin sti.
Blide folk på tur
Dette var en annen brearm, men den var veldig liten. Så ikke så mye av den

Vi gikk og gikk innover og det var så mange fine motiver. Knipset bilder hele tiden.

Her var det også veldig lite folk som gikk. Møtte bare 2 forskjellige puljer. Behagelig med steder som ikke er overbefolket.

Etter tur/retur Bergsetbreen kjørte vi litt lenger innover i dalen. Der lå Nigardsbreen. Det var en større bre med skilting fra veien og mer organisert opplegg. Her skulle det være 5 km å gå en vei. Etter 6 km i beina i dag så fant vi ut at det holder. Vi parkerte ved Bresenteret som også lå her. Der hadde vi fin utsikt mot Nigardsbreen, så det ble bilde likevel.

Nigardsbreen

I stedet for å gå inn til breen tok vi oss en liten rast på Bresenteret med kaffe, brus og vaffel. Smakte helt fortreffelig😍

Bresenteret og Jostedalsrypa.

Bresenteret brant ned i 2012, så det som står her i dag er ikke så gammelt. Jostedalsrypa sies det var den eneste gjenlevende etter Svartedauen i dalen.

Da vi var ferdige her kjørte vi tilbake til Gaupne. Fylte bensin og tok turen utover mot Luster. Det var så fint å kjøre utover her og så fin utsikt mot den grønne Lustrafjorden. Vi så også toppen vi var på i går veldig godt, og skjønner fort at det er normalt at vi har litt støle bein i dag😂

Det var høyt ja
Molden er den høye toppen midt i bildet.

I Luster dro vi innom bakeriet og kjøpte kanelsnurrer som vi skulle kose oss med på en rast nede ved vannet. Måtte jo kose oss, det er tross alt ferie. Først skulle vi kjøre opp til Harastølen som man har hørt om på nyhetene. Sanatoriumet som ligger høyt til fjells i Luster, som nå skal gjøres om til Hotell.

Vi tok turen opp på en smal, smal vei og sikkert 13 hårnålssvinger oppover. Her var det best å ikke møte noen, men jammen møtte vi en bobil som kom ned. Det gikk så vidt å møtes.

Da vi kom på toppen så var det egentlig ikke så mye å se. Det var blitt anleggsområde og de holdt på å jobbe med det skikkelige gamle og falleferdige bygget. Det sies at det skal bli hotell der etter hvert. Knipset noen bilder, men synes ikke det var verdt 7 km opp smal og dårlig vei. Men, men vi har da vært der.

Vi gikk litt innover der for å se. Det var jo et veldig stort området med mange falleferdige bygninger. På veien tilbake satt det en liten fugleunge som sikkert hadde falt ned fra redet. Stakkars liten. 🥰

På turen tilbake stoppet vi langs vannet og koste oss med en kanelsnurr og en brus. Hadde vært en lang dag i sola og vi hadde kost oss hele veien. Vi elsker å være på tur og farte rundt omkring å se.

Freia poserer for oss i sola
Vakkert

Nå hadde klokka blitt seint på ettermiddagen så vi dro tilbake dit vi holder til. I Gaupne. Handlet litt proviant på butikken og så kjørte vi for å se på den gamle kirken som ligger her. De har to kirker på dette tettstedet. Og det henger masse plakater om den gamle kirka nede i sentrum her. Måtte jo ta turen for å ta den i nærmere øyesyn da.

Gaupne gamle kirke

Så tok vi turen tilbake til vogna vår. Nå skulle vi grille til middag i dag. Det er så fint vær så må jo nyte det som best man kan. Det ble litt utfordrende å grille fordi vi fikk besøk av 2 ganske innpåslitne måker. De er jo frekkere enn vet ikke hva.

Grillmesteren
Innpåslitne
Fantastisk vær og 25 varmegrader
Har det helt fantastisk i vår lille Tabbert 320

Alle var enige om at det hadde vært en fin dag. Freia har også kost seg, men er ganske sliten nå. Har ikke blitt så mye soving i dag.

I morgen skal vi ut på nye eventyr. Da får vi se hvor vi drar. Da sier vi takk for oss ved Lustrafjorden, og skal ut på veien igjen. Vi holder dere oppdatert, så følg med😍

Én kommentar til “Tur til Isbreer og annen flott natur”

1. Gøy å følge turene deres Monica. Flott natur vi har i Norge😀
    Hvis dere vil se flere breer så anbefaler jeg Briksdalsbreen, flott gåtur til den.