Tur til Molden 1116 m.o.h

Sovet godt, spiste frokost og dro av gårde. Lenge har jeg sett på denne turen, for så å slå det fra meg igjen. Det er nettopp fordi at UT.no kvalifiserer denne turen som krevende. Og krevende det er ikke for oss. Så fristet utsikten veldig, og vi tenkte at vi tar det bare med ro i vårt tempo.

Vi startet med freidig mot kl 1020. Det begynner med bakke rett opp med en gang, men det var lett å gå. Vi gikk og vi gikk og det var ikke så lenge før vi pusta og pesa ganske mye😂. Det gikk oppover og oppover, men vi synes det gikk overraskende bra. Så kom vi til første utsiktspunkt og da glemte vi alle oppoverbakker. For en utsikt det var.

Vakker utsikt

Det var fint her, men det var bare å gå videre oppover. Det var ikke mange folk som gikk denne turen, men noen var det. Stien var tilrettelagt med treverk over sølete områder og sherpa trapper i noen av de bratte hengene.

Fine trapper, men det var ganske høye trinn
Deilig med en pust i bakken
Første anelse om hva vi kom til å se på toppen

I turbeskrivelsen står det at det bratteste partiet begynner på 800 m.o.h, men det var flere partier før det også som var ganske bratte for en som ikke er så veldig godt trent. Men tok det bare i mitt eget tempo så jeg kom meg frem.

Når vi kom oss opp på 800 m.o.h var det et fantastisk syn som møtte oss. For en utsikt det var der. Bare det var verdt alt slitet😍

God med pause og fint sted å nyte utsikten
Vakkert

Herfra kunne det bare gå oppover. Og det gjorde det til gangs. Pust og pes, men det gikk overraskende ganske bra. Det gjelder å ta ting i sitt eget tempo har jeg funnet ut.

På toppen av Molden 1116 m.o.h

Vi klarte det på 2 timer og 30 minutter. Her ble det selvfølgelig tatt noen bilder. Vi var først på topp punktet før vi gikk videre bortover der som man kunne se fjordene. For en utsikt det var der oppe. Da var all pust og pes glemt.

På toppen
Lustrafjorden
På toppen var det bygget en hytte så man kunne sitte skjermet fra vær og vind
Fantastisk utsikt fra hytta på toppen

Etter å ha kost oss på toppen en times tid begynte vi på veien nedover. Kan ikke si jeg gledet meg til det, for jeg var ganske sliten i beina. Ned måtte vi jo, så det var bare å begynne.

I starten gikk det kjempe greit. Helt på toppen var det ikke så bratt, men når vi kom til det bratte partiet kjente jeg det skikkelig i beina. Freia fikk også litt fritur en periode..

Deilig for Freia å hvile beina litt
Ganske bratt og hvitt felt midt i bildet viser parkeringsplassen
Mange varder

Vi gikk og gikk og det gjorde mer og mer vondt i beina. Det begynte med vondt i tærne og under beina, men jeg kjente det godt i lårene og hoftene også. Skulle ikke utsette kroppen sin for sånt når du ikke er trent for det😂. Frank hadde ikke vondt i beina og klarte seg veldig bra.

Fine trapper, men med vonde bein var det ikke noe greit å gå de.
Gammelt tre som snart brekker tror jeg

Når vi kom ned i skogen som er siste del av turen var jeg så sliten. Det kom tårer og det var mye frustrasjon. På denne turen så har vi også måtte deale med 1 million fluer og klegg. De var så plagsomme. Det var varmt, jeg hadde fluer i ansiktet hele tiden og beina var helt ferdig. Ja, da kom tårene hos denne voksne dama. Jeg var dødssliten og visste ikke hvordan jeg skulle komme meg til bilen.

Men alt går jo. Har aldri vært så glad for å få av meg skoa og sette meg i bilen med aircondition. Alle var slitne, både tobeinte og firbeinte. Selv om vi var så slitne var vi enig om at det hadde vært verdt det. Vi hadde totalt brukt 5 timer og 30 minutter.

Vi kjørte tilbake til campingen og på veien kjøpte vi oss en kurv med jordbær. Den smakte forøvrig nydelig.

Planen var å grille når vi kom ned, men vi orket ikke. Frank dro å kjøpte pizza som vi koste oss med i vogna. Deretter var det godt å bare slappe av og ikke gjøre noen ting. Kjente det godt i kroppen at vi ikke hadde bare ligget på sofaen i dag. 😁 Tror ikke natta kommer så seint i dag heller😁

Har smakt bedre men utvalget var ikke så stort her 😁

Kvelden har gått med til å bare slappe av. Det er jo ferie det også. I morgen får vi se hva vi skal finne på. Det er mange muligheter på dette vakre stedet. Det eneste jeg vet er at det ikke blir noen ny fjelltur😂