Langtur for å besøke Emil i Lønneberget

Denne helgen var det langhelg, så vi sjekket vær og fant ut at vi ville dra til Småland. Vi ville besøke Emil og alle de andre Astrid Lindgren figurene. Vi har hatt dette på lista vår lenge, men det ligger 52 mil herfra ut i ingenting. Da må vær og tiden for det passe🤩👍

Vi dro av gårde kl 0800 på kristihimmelfartsdag. Det var stille på veien til å begynne med, men etter hvert ble det mer og mer biler.

Turen gikk veldig greit, vi hadde et bensinstopp og en lunsj stopp.

Fant ut at det var greit å spise på veien så slapp man å begynne med mat med en gang man kom frem.

Langt om lenge så begynte vi å nærme oss og da kom det noen kjente navn frem på skiltene🤩

Vi hadde bestilt oss plass på Vimmerby camping. Den lå i gangavstand fra Vimmerby og var en kjempe stor og fin campingplass. Vi hadde bestilt plass ved vannet, så det ble veldig bra🤩

Etter vi hadde installert oss så hadde vi litt behov for å bevege oss litt. Det tar på å sitte i bil i 52 mil. Det tok en hel arbeidsdag å komme seg hit. Vi gikk oss en liten runde på campingen for å orientere oss litt. Det er som sagt en stor campingplass, men ingen faste som har vogna si her. Bare drop in plasser.

Mange hytter her som man kunne leie.

Det var ganske mange folk her, men vi var liksom samlet på et sted. Merket at det ikke var helt sesong enda. Regner med at det er full trøkk her om sommeren med barn. Det ligger jo midt i blinken for Astrid Lindgrens Verden.

Ser alltid noe nytt i campingverden når vi er på tur. Denne gang, en avsagd bil som var «campingvogn»😂😂😂

Dette var også den første turen uten voffen vår Freia. Hun er på føde/barsel tur hos oppdretter og venter valper til uken. Blir spennende det også, men det er veldig rart å ikke ha henne. med oss hele tiden.😌

Ut på kvelden lagde vi oss litt kveldskos, det er jo lov å kose seg litt når man er på tur.

FREDAG

Fredag våknet vil til overskyet vær. Det var meldt, så det kom ikke som noen bombe, men det skulle ikke regne. Innen vi var ferdig med frokost og skulle dra så dryppet det litt fra himmelen, men det gikk fort over.

Planen for dagen var å dra inn til Vimmerby og besøke Astrid Lindgren. Traff disse gutta på veien.😁

Vi besøkte barndomshjemmet hennes. Her ble hun født og hun bodde her til hun ble 19 år. Det var et vakkert sted midt i Vimmerby som er tatt vare på.❤️

Hagen var så fint stelt og det var et skikkelig koselig sted å bare gå rundt å nyte. Og som sagt så er det utenfor sesong, så det var veldig lite folk. Bare vi og noen tyske turister.

Slik. så det ut den gang da, når hun vokste opp.

Til dette huset flyttet familen til når hun var 13 år. Det ligger rett siden av barndomshjemmet. Astrid Lindgren kjøpte begge disse husene og stedet tilbake i voksen alder og brukte det når hun var på besøk i Vimmerby.

I dette treet lekte Astrid Lindgren mye som barn. Det er også dette treet som var i tankene hennes når hun skrev om Pippi og treet som hun «dyrket sokkerdrikke» i.😂

Hun hadde jo mange fine sitater.❤️

Stedet hadde også et slags museum om livet hennes. Veldig interessant å se. Her fikk man med seg hele historien om livet hennes. For en dame.

Stemingen……..

Dåpskjolen hennes.

Hun skrev ganske mange bøker. Hun var også en ekstremt god stenograf.

Etter all informasjon vi hadde fått om denne damen er så måtte vi jo dra ned i byen å. møte henne.

Her fant vi henne på det store torget. Der satt hun midt i sitt rette element.🤩😁

Etter at vi hadde møtt henne på torget, gikk vi også for å ta et siste farvel med henne.❤️

Hun ligger på kirkegården i Vimmerby sammen med sine foreldre.❤️

Det var enda mye igjen av dagen og vi hadde sett oss ut en liten runde vi ville kjøre. Måtte jo besøke litt flere steder vi hadde hørt om fra bøkene hennes. Neste stopp var Bullerbyn, eller Bakkebygrenda som den het på norsk.

Alle vi barna i Bakkebygrenda ble spilt inn her. Hun visste om dette stedet fordi hennes far hadde vokst opp i dette strøket. Her var det veldig vakkert. Heller ikke her var det mange mennesker, og fint var jo det for oss. Blir fine bilder av det.🤩

Her i Småland er det så koselig. Alle (nesten alle) husene har samme rødfarge og fasong, og det er så spesielt landskap her. Skikkelig koselig og vakkert.🤩🤩🤩🤩

I samme veien litt lenger bort så lå Sveriges eldste trekirke som fortsatt var i bruk. Så vi måtte kjøre en tur bort å se på den Den har visst noen vegger som er fra 1200 tallet og noen fra 1700 tallet Den så veldig fin ut da.

Videre gikk turen nedover til det virkelig stedet som heter Lønneberga. Det var ikke noe stort sted og det gjorde heller ikke så mye ut av seg. Eneste som viste noe om Emil der var at det var bygget en «snikkarbo» og inni der satt en trefigur av Emil. Denne snikkarbua var låst og lukket, så det ble bare et dårlig bilde gjennom vinduet.

Astrid Lindgren fant på Emil fra Lønneberget fordi hun syntes det hørtes bra ut.

Turen gikk videre til en gammel «Hemgård». Det er en gammel gård som fungere som utendørs museum. Heller ikke det hadde kommet i gang, så vi kunne bare gå rundt å se som vi ville. Det var ikke så veldig stort, så det var fort gjort.

Vi var skikkelig utenfor allfarvei. Det gikk på grusveier og smale veier inne i skogen. Det er oss i et nøtteskall. Finner mange rare steder da😂😂😂

Siste stopp for i dag var ved et minnesmerke. Det var en person jeg ikke kjente til, men han var fra dette området og hadde funnet opp Indian motor, uten at jeg vet så mye om det😅

Etter mange inntrykk fra denne dagen dro vi tilbake til minihuset vårt.

Rett ved campingen var det «amricaner glis» treff. Skikkelig mange fine gamle biler.👍

Vi lagde oss Pizza i Omnia ovnen og det ble en rolig kveld med beina høyt. Det hadde vært en dag med mange inntrykk.

LØRDAG

I dag våknet vi til delvis skyet, og det skulle faktisk bli ganske bra vær i dag. Etter en god frokost dro vi av gårde. Vi skulle dra til Katthult å besøke Emil. Det gledet vi oss veldig til.😁

Den gården lå helt utenfor alt og helt for seg selv. Det var skikkelig fint der.

Her var det heller ikke i gang for sesongen. Så det var bare å gå inn og se seg omkring. Her var det heller ikke så mange andre. Vi og noen Tyske og Danske turister.😁

Det ble veldig mange bilder her, for det var så utrolig vakkert her.

Her bodde Alfred😁

Snikkerbua🤩

Her ble lille Ida heist opp i flaggstanga.😂

Emil og Alfred lagde denne for å fange ulv. Den som falt oppi her var kommandoran fra fattighuset.

Her låste Emil pappa`n sin inne på do. Han prøvde å komme ut av det lille vinduet over døra.

Etter vi hadde kost oss på dette nydelige stedet ganske lenge gikk ferden videre til «Filmbyen» Det er et museum med saker og ting fra alle filmene.

Koselig intro.

Butikken fra Saltkråkan

Kjøkkenet til Pippi

Snikkarboa.

En tur på legekontoret😂😂😂

Dette stedet lå midt i skogen og rett ved en lysløype. Vi gikk en liten runde før vi dro hjem igjen. Det hadde blitt så fint vær, så det var godt å kunne slappe litt av i sola også.☀️☀️☀️

Etter å ha vært på farten i hele dag så «gadd» ikke jeg lage middag. Da var det kjekt at det var pizza restaurant på campingen her.👍

Vimmerby camping har eget øl merke.

Kvelden ble rolig med MGP på Mac. Ja, ja, satt ikke oppe helt til det var slutt. Følte ikke det var nødvendig.🤔😅😝😂

SØNDAG

Våknet til sol fra skyfri himmel. I dag var det jo hjemreisedag som ikke er så festlig. Vi spiste frokost og så var det bare å komme seg av gårde.

Kom oss av gårde ved 10.00 tiden.

Det var ikke mye trafikk til å begynne med, men når vi nærmet oss mer sentrale strøk så var det flere som var ute på farten.

Vimmerby ligger midt i skogen med mye skog på alle kanter. Så veien hit går gjennom mye, mye, mye skog.🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

Flere campere som skulle hjem i dag.

Jønkøping ved Vetteren i bakgrunnen.

Rapsåkeren hadde ikke sprunget ut når vi kjørte til på torsdag. Nå hadde den begynte å komme seg.. Vakkert.🤩

Turen gikk greit og fint. Vi stoppet på Trollhettan for sen lunsj/tidlig middag og bensin. Deretter gikk det strake veien hjem.

Når vi kom på E6 var det straks mere biler. Her var det også tilløp til kø når vi kom over i Norge og nærmet oss Oslo. Da var det godt å svinge av i Drøbak.

Vi hadde hatt en helt fantastisk tur med mange opplevelser. Morsomt å besøke nye steder. Vi var hjemme kl 1730, så 7,5 time brukte vi hjem. Det tar sin tid å kjøre 52 mil