Dag 6, kjøredag og litt opplevelser

Dagen i dag startet med deilig frokost. Vi skulle kjøre til Fecamp i Normandie, Frankrike i dag. Det var en tur på 36 mil, så vi stresset ikke så veldig med å komme av gårde. Tok oss tid til det som måtte gjøres. Vogna fikk seg en ordentlig omgang med feiekost og fille. Det er ikke fritt for at det blir litt skit når det har vært så dårlig vær.

Klokka ble ca 1100 før vi kom oss ut på veien. Ute var det nesten ikke en sky på himmelen og dette var den fineste dagen siden vi kom hit. Synd å skulle reise da, men sånn var ruta lagt opp😂

Det var litt trafikk til å begynne med ut av Brygge, men når vi kom på motorveien gikk det fint. Da var det bare å bruke tiden til hjelp og snirkle seg nedover kysten. Noen steder møtte vi på kø, men det varte ikke så lenge.

Det var fint vær å kjøre i, så man kunne ikke klage. Det er ikke så mye for meg å ta seg til der jeg sitter heller, så jeg knipser litt bilder i vilden sky. Etter hvert kom vi inn i Frankrike, og vi kjørte veldig mye på den franske landsbygda. Det var mil etter mil med åker og eng.

Det var noen heftige motorveikryss, men det var bare å holde tunga rett i munnen så gikk det greit😂

Når jentene våre var små så holdt vi på å kjøre opp og ned til Spania, for svigerfar hadde hus der. Så vi husker at når vi kjører på motorvei i Frankrike så betaler man bompenger. Det var ikke blitt noe annerledes nå. Først får vi en billett, så betaler man når man kjører av motorveien.

Det hadde blitt langt på dag og vi fant ut at vi skulle ta en liten rast for å spise lunsj. Det er kjekt å ha med huset på hjul.😂 Vi kjørte av på en rasteplass som til og med kunne skilte med utsikt. Det var første syn vi hadde med den engelske kanal.

Kjapp og enkel lunsj før vi kjørte videre. Freia fikk løpe litt løs også, det var deilig for henne å røre litt på seg. Hun er utrolig flink i bilen, men er veldig glad for å være med ut når vi stopper også🤩

De siste 12 milene valgte vi å kjøre av motorveien og heller kjøre kystveien. Vi trodde kanskje vi fikk se kysten litt mer enn vi gjorde. Uansett så var det mer å se på og 930 rundkjøringer hadde vi på følelsen. Først betale 13 euro for å kjøre av motorveien da.

Veien vi valgte å ta som ikke var motorvei var egentlig helt grei å kjøre. Vi kom jo etterhvert til en liten by rett som det var og da gikk det jo litt saktere. Det gjorde ingen ting. Vi hadde jo ikke noe vi skulle rekke. 🤩

Mye artig som var plassert i rundkjøringene😂😂

Omsider så kom vi oss endelig til Fecamp. Det er noe med hvordan du har sett for deg at det er og hvordan virkeligheten er. Her stemte det ikke i det hele tatt. Det var en mye større by enn jeg hadde sett for meg😂 Vi hadde booket plass på en campingplass som lå ganske fint til oppe i skråningen over byen. Jeg leser en bobilblogg (bobilreiser) hvor jeg hadde lest om denne campingen.

Det er en en camping med mange fine utsiktsplasser over den engelske kanal og det lønner seg å bestille plass her på forhånd. Så jeg bestilte for lenge siden og jeg bestilte en plass med utsikt. Og det fikk vi😍

Kjempe fin plass, men det var ikke bare bare å parkere på denne plassen. Campingen ligger jo i en skråning, så når vogna skulle rygges på plass så var det i nedoverbakke. Ikke veldig bratt, men nedover. Det var en kant opp på plassen så vi hektet av vogna på asfalten og skulle kjøre den opp på plassen. Satte på brekket. Rakk ikke koble fra bilen og hengerfestet, så plutselig begynner hele driten og trille bakover😱 Brekket holdt ikke. Plutselig dukket det opp noen folk og lurte på om de skulle hjelpe. Vet ikke hvor de kom fra, men her trengte vi holdehjelp. Jeg fikk snurra med rundt og satt på mooveren. Den klarte å holde vogna.

Det var skikkelig ubehagelig når brekket ikke klarer å holde igjen. Den sklei så raskt bakover at den røsket av kontakten ved hengerfestet, så nå henger det bare i ledninger. Drit og dra😡 Det fungerer da, så håper det holder til vi kommer hjem.

Det var meldt regn, så vi bare satte fra oss vogna og dro ut for å ta noen bilder mens det enda var opphold. Vi hadde lest oss opp litt hvor vi best kunne se de hvite kalkfjellsidene, så vi dro dit. Og der var det jo en formidabel utsikt.

Oppe på toppen her lå det også en eldgammel kirke. Sagnet sier at den ble bygget i 1027-1035. Den ligger fint oppe på toppen her.

Her oppe på toppen lå det også en bunker fra krigen.

Etter vår lille utflukt opp på toppen fant vi ut at vi skulle kjøre ned i byen. Her hadde vi registrert at det var en lang strandpromenade. Vi fant mirakuløst en parkeringsplass. Ruslet litt bortover og her fikk vi jo et nærmere syne på de hvite fjellveggene.

Det var en fin strand her med rullestein. Når vi ruslet nede på stranda her kom jeg på at det var ikke så langt til Benedictine Le Palace, som er et «must see» i byen her. Vi satte på Google map og trasket i vei.

Det var mange snarveier i denne byen. Trange gater mellom husene.

Det var flere fine og fasjonable hus i området.

Dette er et palass som er reist til ære for likøren som produseres her. Det åpnet i 1863. Her produseres det en kjent likør Benedictine Dom. Det er jo klart at det måtte ble med et eksemplar hjem😅

Så kom regnet og det var bare å komme seg hjem. Dritt vær. Da var det godt å kose seg inne. Lagde oss sein middag og tok livet med ro. Vi hadde jo kjørt 36 mil i dag også😂

Det er utrolig tregt internett her som virker bare sånn når det vil. I morgen får vi se hva vi finner på. Det er nok av ting vi hadde planlagt her, men vi hadde ikke planlagt for dette været. Det er meldt regn begge dagene vi skal være her, så får se hvordan vi løser det.