Sesongstart og Jomfrutur med vår nye vogn

For første gang på mange år har vi hatt påskefri hele påsken. Første del (palmehelgen til tirsdag) tilbrakte vi i Hemsedal med gode venner. Onsdag hadde vi bestilt camping i Mariestad sammen med våre reisevenner Heidi og Rune.

Onsdagen dro vi hjemmefra kl 0800. Det var strålende vær og vi satte kursen mot Sverige med ny vogn på slep. Det var spennende. Heidi og Rune skulle kjøre om Oslo for de har ikke vogna si hjemme på gårdsplassen, som vi har.

Ute på veien var det tydelig at campingsesongen var i gang. Vi møtte mange campingvogner og bobiler på veien.

Vi kjørte forbi der man kan veie bilen og vogn og tenkte det var greit å veie oss, sånn første gang. Greit å se hvordan vi ligger an i forhold til det vi har lov å dra på.

Dette skal være innafor👍 Første stopp ble i Strømstad. Her var det planlagt stopp for påfyll av nødvendig proviant. Det er jo påske😂. Her møtte vi også Heidi og Rune, så herfra kjørte vi sammen resten av veien.

Det var ingen trafikk å snakke om, så det gikk strake veien til Mariestad. Det var jo et stykke så det tok litt tid å komme frem. Det ble litt bilder på veien i fart, noe måtte vi jo drive med.

Vi skulle bo på First Camp Ekodden i Mariestad. Vi var litt misfornøyde egentlig da vi kom frem. På hele veien hit hadde det vært helt bart og ikke noe snø. Når vi kom hit så var det faktisk endel snø liggende igjen. Vi hadde bestilt plasser helt nede ved vannet, men serviceanlegget som hørte til her hadde ikke åpnet for sesongen.

Det ble mye frem og tilbake om vi skulle skifte plasser eller hva. 🤪 Det endte med at vi beholdt våre bestilte plasser, og her var vi på en stor slette helt alene.

Utsikten var det ikke noe å si på da. Det hadde skyet på utover ettermiddagen, så sola var bare så vidt til stede når vi hadde rigget oss til. Ettermiddagen gikk med til å «flytte inn» og komme i orden.

Vi lagde oss deilig fiskesuppe til middag og det var gøy å lage mat på «stort kjøkken» i forhold til det vi hadde før.

Det smakte fortreffelig og vi koste oss som bare det vi🤩.

Etter middag inviterte vi Heidi og Rune over på litt dessert. Jeg hadde kjøpt winerbrød i Strømstad, så da koste vi oss litt med det og hyggelig selskap.

Første kvelden forløp ganske rolig. Vi hadde jo kjørt mange mil og det hadde vært en lang dag.

Skjærtorsdag

Første natt i ny vogn gjennomført. Det var ikke sånn veldig god søvn faktisk. Det var jeg som hadde dratt ned senga (heve/senkeseng) i går når vi skulle legge oss. Tydelig vis hadde jeg ikke fått den i riktig spor. Hver gang vi snudde oss i natt så bråkte det noe så innmari😂

Nye hodeputen hadde også litt av skylden for at søvnen ikke ble så bra. Det ordner seg vel eller hvert.

Våknet til overskyet vær og ganske kaldt. Koste oss med deilig frokost etter hvert og hadde en veldig rolig morgen.

Før vi dro ut på oppdagelsesferd så var det tid for å kose seg litt. Deilig å bare nyte tid i den nye vogna også. Den har forøvrig fått navn Lego. Den er like firkantet🤪

Etter en veldig rolig morgen var planen å dra til Trollhettan. Det var en ganske lang kjøretur, men det var ikke noe fint vær ute og ganske kaldt, så hvorfor ikke dra på shopping. På veien hadde vi sett oss ut noe vi ville stoppe å se på. Måtte jo få med oss litt severdigheter også😂

Her var det en gammel og liten kirke fra 1743. Ble litt bilder her før vi kjørte videre. Det hadde kommet et lite dryss med snø ute i natt, og det var ganske kald nordavind. Etter bilder var tatt og Freia hadde fått seg en liten luftetur kjørte vi videre til shopping.

Det var et mega kjøpesenter med det meste. Det ble litt småhandling her og der, før vi fant ut at det var på tide med lunsj. Vi har vært mange ganger i USA og spisst orange chicken på Panda express. Det er kjempe godt. Nå så vi en restaurant som hadde orange chicken, og kanskje, smakte det likt.

Det smakte jo ikke det samme, men det var ikke så ille heller. Mette ble vi i hvertfall.

Da vi skulle reise tilbake bestemte vi oss for å dra hver for oss. Heidi og Rune skulle shoppe litt til, mens vi skulle dra til et slott vi hadde funnet på veien hjem. Vi hadde funnet et slott på Google Maps som vi hadde lyst å dra å se på.

Läckø slott var dette. Lå helt ytterst på en utstikker. De eldste delene på slottet er fra 1298 og på 1600 tallet fikk det utseende sånn som det står i dag. Det var ikke åpent for inspeksjon når vi var der, men det ble mange bilder i alle vinkler fra utsiden.

Isvind fra nord gjorde at det var ganske kaldt å gå rundt her å være turister😂 Etter mange bilder i mange vinkler så dro vi videre hjemover. Det ble ikke strake veien da, for det er jo alltid noe å stoppe å se på.

Langs veien stod det et skilt som viste veien til helleristninger. Vi stoppet for å se på de, men fant de ikke ved første øye kast. Ikke ved andre øyekast heller, så det ble en bomstopp. Freia fikk seg en ny tur da, og var fornøyd med det.❤️

Etter hvert fant vi ut at de helleristningene lå ute på dette jordet ca halvveis ned til vannet. Der ligger de sikkert fint, vi brukte ikke mer tid på å prøve å finne dem.

På vei tilbake stoppet vi ved denne kirken for den lå så fint der med en rad av krokus rundt. Det var hyggelig vårtegn. Vi vasket også bilen på vei tilbake, den var blitt skikkelig møkkete, så nå ble den ren og pen igjen.

Heidi og Rune kom tilbake på campingen før oss. De var ute å gikk tur og da kom det noen bilder av plassen vi står på. Ganske fint da🤩

Vi var hjemme ganske sent på ettermiddagen, kvelden, så det ble bare avslapping og kos resten av dagen.

Det tar på å være turist🤩 Freia har storkost seg i hele dag. Elsker å være med på ting, men det går i litt roligere tempo. Hun har valper i magen og de er ventet 17 april, så alt går i hennes tempo.

Her som vi hadde plass var det perfekt utsikt til vakker solnedgang. De som kjenner meg vet at jeg elsker å ta bilde av solnedganger. Trenger ikke si mer, det ble bilder. MANGE bilder😂

Helt greit med denne utsikten ut av vinduet.

Så kom natta og vi hadde hatt en opplevelsesrik dag med mange nye eventyr å fordøye.

Langfredag

Våknet til en vakker morgen med skyfri himmel. På campingen vi var lå det naturreservat rett siden av, så dagen startet med en morgentur ut der.

Her var det også et utsiktstårn som vi klatret opp i. Her kunne vi se helt inn til Mariestad og langt utover. Det var to morgentryner uten solbriller. Da ble det lyst😂

Bare nyter.

Planen for dagen i dag var en tur inn til Mariestad. Det er jo helligdag i dag, så vi forventer ikke at det så mye liv der, men skal bare se oss omkring.

Parkerte nede på havna og tok beina fatt. Mariestad er ikke så veldig stort, så det var egentlig fort gjort å gå gjennom.

Ute var det kjempe fint vær, men det var skikkelig kaldt. Kald trekk fra nord i dag også. Så vi fant ut at Mariestad var vi ferdige med. Vi bestemte oss heller for å dra på butikken og handle litt ost og kjeks, og heller sette oss i en lun solvegg.

Det var ganske deilig. Her blåste det ikke og vi spiste godt. Det var jo til og med fin utsikt..

Etter hvert så gikk sola bort bak noen skyer, da var det best inne. Det ble etter hvert middagstid og deretter var det en fantastisk solnedgang rett utenfor vinduet.

Vi var på besøk i Heidi og Rune sin vogn. Det er en Tabbert 400, nummeret større enn den vi hadde før. Det er litt trangere sitteplass der, men der det er husrom er det hjerterom❤️

Solnedgangen denne kvelden var helt magisk, så det ble jo naturligvis noen bilder.

Så kom natta og vi hadde hatt en ny og fin dag i Sverige.

Påskeaften

Påskeaften startet rolig med god frokost. Planen for dagen var ut på eventyr. Vi hadde sett oss ut noen steder som vi ville dra å se på, så etter frokost gjorde vi oss klare for utflukt.

Første stopp var Sjørtorp som er endestasjonen for Gøta kanal. Denne kanalen er 19 mil lang og sesongen starter ikke før 4 mai. Det var altså ingen slusedrift her i dag. Det er jo litt gøy å se Gøta kanal. Eneste jeg tenker på er filmen Gøta kanal😂

Det var mye å se på her ved endestasjonen. Det er sikkert et sted det er mye liv og røre i sommersesongen. Alt var lagt til rette for det i hvert fall. I dag var det bare et stille sted med noen få som gikk rundt å kikket akkurat som oss.

Neste stopp på turen vår var et gammelt brohus. På veien ble det et stopp til langs Gøta kanal.

Så gikk veien videre ut på den Svenske landsbygda. Her var det jorder og flatt terreng så langt øyet kunne se. Brohuset som vi skulle se på er det eneste i Sverige. Det ligger i forbindelse med en gård, og det er et gammelt fortidsminne fra 1700 tallet.

Jeg synes det var morsomt å se. Har ikke sett sånn overbygd bro noen gang. Bare på film da.

Det var en fin dag å drive sånn turistomreising. Heidi hadde funnet Askeberga stone ship på Google Maps. Det er steiner som er lagt som skip. Det er det nest største i Sverige og man vet ikke helt sikkert hvorfor de er lagt sånn. Litt mystisk dette her😂

Etter en dag med mange inntrykk var det godt å komme hjem i solveggen. Viktig å kose seg litt også når det er påskeferie. Her har vi det fint.

Det var så deilig vær at vi puttet noe godt i sekken og gikk ut på en holme og koste oss litt. Fant et fint sted å sitte i le. Det var koselig.

Så godt vi har det, kan ikke klage. Ruslet tilbake og det var middagstid.

På kvelden kom Heidi og Rune over til oss. Vi spilte jakten på den forsvinnende diamant🤩 Det var morsomt. Har ikke spilt det siden jeg var liten tror jeg. Noe må vi jo finne på når vi er på påsketur, og da er vel spill det rette og drive med. Heidi vant🏆

Ute var det himmel i brann og det var nesten umulig å ikke ta bilder da😅

Vi hadde flott utsyn til alt det vakre som skjedde på himmelen. På den utstikkerøya var det full fest med bålbrenning og høy stemning.

Første påskedag

Her var det to som ville sove lenge i dag🤩 Vi hadde ikke sånn helt planlagt hva vi skulle gjøre i dag. Hadde snakket litt om i går at at vi skulle ta en tur til Ørebro. Det er jo ikke såååå langt dit. Bare 10 mil🤪 Det skremmer jo ikke oss. Først frokost.

Så dro vi av sted etter frokost. Det skulle være ca 1,20 timer å kjøre og det var E20 hele veien. Heidi og Rune lå bak oss og vi hadde så mye stein i hjulene våre at de fikk 4 steinsprut på veien, det var kjedelig da😥

Vi kom frem til Ørebro i 1230 tiden. Den store ruvende borgen midt i byen ble jo fort hovedattraksjon. Den ruvet midt i bybildet.

Vi trasket rundt i sentrum og kikket oss omkring. Heidi, Rune og Frank gikk inn i borgen for å kikke, mens Freia og jeg ventet utenfor. De ble ikke med på omvisning, den skulle ta 3 kvarter og synes det var for lenge jeg skulle vente ute. Vi ble heller enige om å dra hit en tur til når det blir litt varmere i været.

Når man går rundt sånn å kikker så blir det jo nødvendigvis mange bilder. Ørebro var en kjempe koselig by og vi vil tilbake.

Ganske kreativt. Laget av brukte gummidekk👍

Slapper av litt i sola. Var ganske kaldt her også. Fine temperaturer, men nordavind var det hele tiden.

Etter å ha vandret på kryss og tvers i Ørebro bestemte vi oss for å reise tilbake til vogna. Vi hadde også funnet ut at vi skulle reise hjem i kveld. Freia som venter valper neste mandag skal leveres til oppdretter 2. påskedag. Det blir for mye stress og rekke hjem og så kjøre videre for å levere henne.

Da var det bedre og bare kjøre hjem i kveldingen.

Da vi kom tilbake til campingen tok vi oss tid til å lage middag før vi skulle dra. Helt enkel Toro Bali kylling gryte.

Disse nyter livet og velger å bli til 2 påskedag. Ser deilig ut i sola🤩

Klokka ble 1720 og vi setter nesa hjemover. Trist, men fornuftig.

Dette fine været og denne fine plassen reiser vi fra.

Så var vi på vei. Det var lite trafikk og det gikk greit å kjøre.

Portene var åpne over grensa og nesten ingen biler. Vi var hjemme kl 2300 ganske nøyaktig. Parkerte vogna og gikk rett inn og la oss. Det hadde vært en lang dag med mye kjøring. Totalt har vi kjørt 136 mil i påsken.

Vi har hatt en påske med mange opplevelser. Hyggelig samvær med gode venner. Hyttetur og campingtur, kan det bli bedre. I dag har vi vært og levert Freia. Nå skal hun være borte fra oss helt til 5. juni ca. Det var snørr og tårer i bilen hjem igjen. Det blir lenge uten vår kjære lille, snille, søte Freia.

Én kommentar til “Sesongstart og Jomfrutur med vår nye vogn”