Liten generalprøve, tur til Helgeroa

Denne helgen hadde vi planlagt å dra til Raksetra som er et vakkert sted i Loen. Vi skulle overnatte på en liten fjellhytte og bare nyte utsikt og kose oss. Sånn ble det ikke, fordi det skulle regne i bøtter og spann hele helgen. Da ble det avbestilling og finne på noe annet

Raksetra

Etter et kjapt søk på Yr.no så fant vi ut at vi skulle dra til Omlidstranda camping og kose oss i det området i helgen. Her hadde vi ikke vært før, og det var ikke så langt hjemmefra.

Vi kom oss av gårde relativt raskt etter jobb. Hadde regnet med at det var mer trafikk, for starten på fellesferien er vel denne helgen. På veien gikk det veldig greit og det tok 1,5 time å komme frem. Det var deilig.

Været var upåklagelig og det var kjapt gjort å sjekke inn. Hadde jo forhåndsbestilt plass. Det var ikke så mange ledige plasser så da var det jo bare å velge av det som var igjen. Omlidstranda camping er en av de største campingplassene jeg har vært på tror jeg. Skikkelig campingmaskin. Veldig fin, og beliggenheten var det heller ikke noe å si på, men jeg er ikke fan av sånne store campingplasser.

Vi fikk oss en plass midt i smørja og det var en helt grei plass. Stort pluss at det var stein og asfalt plass, med gress på utkanten. Det var fint.

Tett i tett med bobiler på alle kanter

Da vi skulle sette opp solseilet så blåste det noe inni granskauen mye. Det var storm i kastene. Det ble en utfordring å få det opp, men gikk til slutt. De som satt rundt hadde underholdning mens det pågikk😂

Vinden roet seg litt etter hvert og det gikk å sitte ute en liten stund før det blåste opp igjen.

Koser seg nå

Til middag lagde vi pizzasnurrer i Omnia ovnen. Det funker fint og de ble veldig gode.

Vi hadde lest at her var det skikkelig fin solnedgang😍, men hadde ikke så mye håp å se noe til den i kveld. Det hadde skyet ganske mye på. Så feil kan man ta. Vi kunne se fra vinduet at det begynte å skje noe på himmelen. Jeg måtte jo ut og gå ned til stranda. Her var det en fabelaktig solnedgang innimellom skyene.

Det ble en vakker solnedgang og en fin kveld.

På lørdag var vi gang ganske tidlig. Spiste frokost og dro av sted. Første stopp på ruta i dag var Nevlunghavn. Det var jo ikke langt unna campingen. Vi var ganske tidlig ute, for det var ikke så mye folk rundt omkring enda. Fikk parkering og gikk oss en liten runde.

Nevlunghavn viste seg å være et lite, men veldig koselig sted.

Etter hvert ble det veldig folksomt her. Det ble rigget til et marked på havna der og det strømmet folk til. Vi avsluttet besøket i Nevlunghavn med en liten soft is. Lov å kose seg når man er på tur har jeg hørt.🤩

Etter vi følte at vi hadde gjort Nevlunghavn dro vi videre. Vi hadde sett skilt når vi kjørte ned hit til et sted som het Mølen. Det var et skilt med serverdighet på. Så vi tok en tur for å finne ut hva det var.

Mølen er en del av en endemorene fra istiden. Mølen ligger ytterst i Langesundfjorden og er kjent for sine mange og store gravrøyser. Vi kjørte til enden av vei som endte opp i en parkeringsplass. Kyststien går også her, så det var fin sti å gå på.

Her var det »utstilling» med gammel stein fra hele Norge. Interessant å se. Det lå steiner her som var 2-3 hundre millioner år gamle.

Det som var spesielt her var at det var kjempe mye rullestein. Det var ganske mye bølger så når de gikk tilbake hørte man rullesteinen rulle. Skjønner godt at vannet sliper steinen på denne måten😁.

Kyststien går fra Stavern til Ødegården og er totalt 33 km lang

Nyter utsikten

Da vi var ferdig kikket her kjørte vi bare til et sted vi fant på google map. Søkte på det og folk hadde skrevet at hit måtte vi dra. Det var så fint her. Ok, så det gjorde vi.

Jo det var fint her, men synes ikke det var verdt turen faktisk. Vi gikk litt langs kanalen her, men det var ikke noe mer enn dette.😂

Det begynte å bli ut på dagen, så vi dro og handlet litt mat som vi manglet. Så dro vi tilbake på campingen. Planen var å gå bort til Helgeroa. Det er en fin tur på ca 2 km en vei langs kyststien. Det var tid for en sen lunsj, og vi hadde hørt noen rykter om at i Helgeroa kunne vi få blåskjell.

På andre siden der borte er Helgeroa

Det var en koselig vei med litt å se på, så 2 km gikk fort.

Vi spiste på Bryggekanten Mat og Vinhus. Her var også Freia velkommen. Det var hyggelig og maten var god.

Elsker blåskjell og det smakte fantastisk.

Etter å ha kost oss vell og lenge var det en liten kikk i Helgeroa før vi ruslet 2 km tilbake.

Det hadde vært en aktiv dag, så det var godt å slappe av litt også når vi kom tilbake. Klokka hadde blitt langt på ettermiddag. Det hadde blåst opp skikkelig igjen, så det var ikke noe hyggelig å være ute. Det blåste så ille at vi tok ned solseilet igjen for det blafret og bråkte så innmari. Når vi ikke satt i stolene, så blåste de av gårde. 💨

Til kvelden roet det seg litt igjen, så da ble det en liten rusletur i nærområdet.

Kvelden gikk med til koselig innehygge, nettopp fordi det blåste så veldig. Vi måtte jo ta oss en tur ut for å se solnedgangen. Nå var det nesten skyfritt ute.

Så kom natta.

Søndagen spiste vi frokost og det var raskt å pakke sammen. Ute var det strålende sol og litt mindre vind.

Vi kjørte hjem og var enige om at det hadde vært en helt strålende helg. Kost oss masse og gjort akkurat det som vi liker best av alt. Ut å oppleve🤩

På fredag starter årets sommerferie. Noe vi gleder oss stort til. Da blir det tur med lille trille nedover i Europa. Det blir spennende. Håper dere vil følge oss på veien.

2 kommentarer til «Liten generalprøve, tur til Helgeroa»

1. Så da kjørte dere forbi Tønsberg som vi bor🌞nå var dere på trakter som vi har vært også. Ønsker dere god ferie til uka. 🐻Klemmer fra tanta

2. Var i Nevlunghavn og Helgeroa i dag… Fint der.
    Morro å følge dere Monica og ønsker dere
    en flott ferie nedover Europa.