Pinsetur til vakre Telemark

Da var det langhelg igjen og turen denne gang skulle gå til et sted, ikke så langt unna, fint vær og lite vind😂 Vi klarte nesten ikke bestemme oss, men torsdag kveld falt valget på Norsjø ferieland som ligger ikke så langt unna Gvarv i Telemark.

Vi kom oss av gårde i rimelig tid etter jobb på fredag og stod litt i kø gjennom Drammen. Kunne ikke regne med noe annet, det var jo utfartshelg i vente. Utover det så var det ikke så mye trafikk den veien vi skulle.

Vi hadde ikke planlagt noe mat for fredagskvelden, så det ble en stopp på Notodden og en burger der. Er man på tur så er man på tur.

Deretter gikk ferden videre til Norsjø og vi sjekket inn kl 2000. Det var ikke så ille. Vi fikk oss en fin plass nede ved sjøen, så dette så veldig bra ut. Var klar for 3 netter i den koselige lille trille🤩

Kvelden gikk med til å rigge seg til og nyte. Vi gikk oss en kveldstur for å bli kjent på denne kjempe store campingplassen.

Her var det også mulighet for Glamping.

Lørdags morgen våknet vi til skyfri himmel og kjempe fint vær. Vi spiste deilig frokost og første plan i dag var å dra til Skien. Her skulle vi gå turen til Mikaelshulen som jeg hadde funnet på googlemap.

Hadde prøvd å google litt om dette stedet, en fant bare bilder av selve hulen, ikke noe om rutebeskrivelsen dit, så dette ble spennende. Visste egentlig ikke hva vi gikk til.

Vi fulgte kjørebeskrivelsen som tok oss inn på trange veier, gjennom boligfelt og til et nedlagt industriområdet. Spennende.

Vi kom etter hvert frem til parkeringsplassen til Mikaelshula. Den var ikke så stor, plass til 4-5 biler kanskje. Det var ikke så mange der når vi kom.

Her hang det også en plakat om denne hula. Den ble i følge tradisjonen i katolsk tid (før 1536) brukt til kirkelige handlinger. På fjellet over hulen skal det ha vært en gravplass med stort kors og mange gravhauger. Kulturminnet her er fredet. Det sto også at turen var på 1,5 km en vei.

Det startet med en ganske bratt oppoverbakke i skogsterreng. Når man kom på toppen av den lange bakken så kom man opp på et hogstfelt. Det var veldig fin sti å gå.

Det var lett å finne veien, den var merket hele veien enten med sånne som hang i trærne eller blå merking.

Siste del av ruta er veldig bratt. Det anbefales ikke å gå der hvis det har regnet. Nå var det helt tørt så det gikk fint. Det var så bratt at det var lagt ut tau til å holde seg. Noen steder var det også satt opp jerngelender i fjellveggen til å holde seg fast i. Alt i alt gikk det veldig greit. Det var bare å leke man var geit. Freia måtte bæres, men det gikk også helt greit.

Men for et sted det var når vi endelig kom frem. Så stor og så fin utsikt. Fikk hele hula for oss selv også, så da ble det knipset litt bilder 😂

Den var ganske stor.

Det var fin utsikt fra hula. Rart og tenke på at vannet har gått helt opp hit og gravd ut hula for veldig mange år siden. Man kunne komme hit sjøveien også, men det var det klatring hele veien.

Tilbakeveien gikk raskt og greit. Det var veldig varmt, uten å klage, men da blir husfrua knall rød i ansiktet og det koker. Sånn dag var det i dag😂😂

Det var en kjempe fin tur og vi brukte 1,5 timer tur/retur med mye bildetagning på veien og fremme i hulen.

Det neste som sto på planen var å ta en tur til Skien sentrum. Jeg hadde sett bilder av Brekkeparken og synes det så fint ut der. Det viste seg at der ligger Telemark museum. Vi gikk ikke inn i museet, men parken der er kjempe stor og fin. Mange gamle bygninger står utstilt der. Det er et sted hvor det taes mye bryllupsbilder. Vi så ikke mindre en 2 par brudepar som gjorde det❤️

Her jeg står er det et gedigent blomsterbed. Jeg har sett bilder av denne bygningen med blomster i forgrunnen og det er så vakkert. Nå var det ingen blomster i blomsterbedet, men fikk høre at de skulle plante nå i de kommende ukene, så midt i juli ville det blomstre fint 🤩

Telemark museum var også et veldig staselig bygg sett fra framsiden, så det måtte jo bli et bilde der også😂

Utenfor sto det en staselig bil og en annen fin bil som ikke var så staselig, men fin likevel.

Når vi alt var i Skien så ville jeg jo ha et bilde av Henrik Ibsen også. Han stod i helfigur midt nede i byen.

Vi hadde hatt en fin dag og utflukt, og vi rakk butikken før den stengte for langhelgen. Kjørte tilbake og lagde oss god mat i Omnia. Dette var nytt for meg, har vært litt pyse og ikke prøvd meg på kylling i den før.

Kylling fylt med feta med bacon rundt, fløtegratinerte poteter, noen grønnsaker som ble alt for mye kokt (det gjør ikke noe) og litt saus. Det var et godt måltid etter en lang dag på tur.

Freia var helt utslitt etter å ha vært på farten hele dagen. Da var det godt å ta en power nap mens mamma og pappa spiste middag😍

Det ble en liten rusletur på kvelden før natta kom.

Vi står der bak og ser litt små ut i forhold til disse bussene. Det var pinsetreff for de som har gjort om buss til campingbil/bobil, så det var mange busser her.

Søndag våknet vi til nok en dag med kjempe fint vær og ikke en sky på himmelen. Frokosten ble spist ute og det var en koselig start på dagen.

Dagen i dag ble planlagt i går med hva vi skulle finne på. Vi har vært i området her før så vi visste at kanalbåtene møtes ved Lunde rundt klokken 1300. Så vi bestemte oss for å starte dagen i området der.

Vi kjørte først til Bø. For de som har sett Rådebank vet at den serien er spilt inn der. Det ligger jo en rute på google map om de sentrale stedene i den serien. Nerdete som vi følte oss da, kjørte vi denne ruta først. 😂 Det ene stedet er rett ved campingen så det hadde vi sett hver gang vi kjørte på veien her.

Vi så alle spottene, men det er litt for sært og dele alle her. De som har sett serien kjenner seg kanskje igjen her.

Vi kjørte bort til Lunde sluse og stilte oss opp for å vente på båtene. De hadde et møtepunkt på Lunde kanalcamping som vi var i fjor. Denne gangen så møttes de ikke rett utenfor, men bilde ble det like vel.

Når båtene hadde passert så dro vi videre nedover mot Ulefoss. På veien så vi skilt til Ulefoss sluser og svingte innom. Vi tenkte kanskje hadde ikke båten passert der enda, og det hadde jo vært gøy å se den gjennom alle de slusene som er der.

Vi hadde ikke før parkert så kom båten som vi hadde sett oppe ved Lunde sluser. Her skulle den ned 5 sluser, så det var jo litt gøy å få med seg.

Neste på planen vår var å dra å se på en kirkeruin i Ulefoss fra 1100 tallet. Det er lenge siden.

Den var faktisk veldig fin der den lå og den var restaurert og tatt vare på. Den lå skikkelig idyllisk til på toppen over Ulefoss.

Når vi svingte inn for å parkere her så var det litt gøy at på andre siden av veien så lå det en diger rapsåker🤩 Så vakkert i solskinnet. Det var en skikkelig bonus😂🤩

Her ble det noen bilder ja. Synes bare det er så vakkert og ja, jeg har blitt inspirert av reklamen på TV😂

Vi hadde også googlet oss frem til Øvre verket i Ulefoss. Det er en samling fredet arbeiderboliger fra 1850 tallet knyttet til Ulefos Jernverk. Her var det utstillinger, gallerier, bakehus, restaurant, ja mye forskjellig. Koselig sted var det også.

Det var så mye morsomt og gammelt å se på der. Vi avsluttet besøket med en deilig eplekake og is. Det smakte godt i varmen.

Siste post på dagens utflukt var en middelalderkirke vi hadde funnet på »visit telemark». Slo på GPS og fant den forbi noen gårdsbruk og jorder hvor den lå helt for seg selv. Romnes kirke er landets best bevarte steinkirke fra middelalderen. Den er antatt bygget i 1180-1210.

Freia var med🤩

På denne kirkegården ligger foreldre og besteforeldre til Henrik Ibsen begravd.

Etter å ha vært på farten i 6,5 time så reiste vi tilbake til lille trille på campingen. Det skulle bli godt å komme tilbake å slappe litt av. Rett ved campingen står det skilt til skulpturpark, så da ble det jammen en kjapp tur ned til den også. Det var ikke allverden med skulpturer der, men stedet var fint.

Det ble enkel middag og fotballkamp til kvelds.

Mandag var det like fint vær å våkne til Vi spiste frokost og pakket sammen. Alt var pakket og klart kl 1100. Veien hjem gikk greit uten noe pinsekø. Vi hadde hatt en strålende tur atter en gang og kost oss veldig.