Sesongstart og tur til Daftø i Sverige

Endelig, da var vi på tur igjen. Det ble uka før påske bestemt at vi skulle dra på en liten påsketur. Det var litt problemer med dårlig vær som var meldt over alt, så det var ikke så lett å finne et sted hvor det skulle være fint vær. Når vi endelig fant ut hvor vi kunne dra, så var det vanskelig å finne ledig campingplass. Mange ville på påsketur virket det som.

Valget falt på Daftø Resort rett utenfor Strømstad. Mega stor campingplass og foreløpig har jeg ikke helt oversikt over den. Vi bor på en del som heter Søderviken. Den delen ligger helt nede ved sjøen og brer seg oppover mot skogen. Veldig fin plass.

Onsdag

Jeg jobbet til kl 1200, så vi kom oss av gårde ved 13 tiden. Været var ikke så veldig å skryte av, men vogna er jo tett den🤩

Det regnet når vi dro hjemmefra, men sluttet når vi kom litt lenger ned i Østfold. Det var ganske mye trafikk også, så helt tydelig at påsketrafikken var i gang.

Vi stoppet en naturlig stopp i Strømstad for å fylle opp litt proviant, som seg hør og bør😂. Det var det komplette kaos ute på parkeringen ved systembolaget. Der kom vi snikende med den lange ekvipasjen vår. Fant oss en plass på gresset der som bobiler kan parkere. Det var ikke noe mindre kaos inne på systemet. Herregud, for et kaos. Mye som var utsolgt og folk var helt gærne. Vi fikk handlet det vi skulle ha og kom oss ut så fort som mulig.

Daftø ligger ikke så langt utenfor Strømstad, så plutselig var vi fremme. Våre venner Heidi og Rune hadde allerede kommet og sjekket inn for oss, så det var bare for oss å kjøre på plass.

Det var hyggelig å bli møtt av gode venner når vi kom. Da var det en velkommst……… i handa med en gang😍

Etter vi hadde rigget oss på plass var klokken blitt middagstid. Så da lagde vi middag og koste oss veldig. Ikke så avansert, men godt.

Da middag var fortært og oppvasken tatt hadde det sluttet å regne. Da gikk vi oss en tur på området for å gjøre oss litt kjent. Det var en fin tursti som gikk rundt her vi bor, så det ble en hyggelig tur.

På denne fine runden som gikk rundt campingen var det litt historie også. Morsomt å se på tur.

Nyter utsikten
Gode venner på tur

Etter en fin luftetur for både 4 beinte og 2 beinte ble det en hyggelig kveldsstund med litt spill før natta kom.

Skjærtorsdag

Skjærtorsdag våknet vi til regn og det skulle regne hele dagen. Vi hadde snakket om å ta en dagstur til Ullared, for det var ikke så mye annet som skjedde når det regnet..

Vi var ganske tidlig oppe og det ble en kjapp frokost. Vi var klare til å reise kl 0915.

På veien var det ganske mye trafikk.. Det var jo fine veier på motorvei, så det gikk veldig greit. Vi kom frem til Ullared litt over kl 1200. Der var det veldig mange biler på parkeringen, så vi kom nok ikke til å være alene inne på det varehuset.😂

Vi har vært her en gang før, så vi visste hva vi gikk til. Mange tar med seg handlevogn, men vi tok bare en liten kurv med oss. Hadde egentlig ikke planer om noen storshopping. Forrige gang jeg var her fant jeg noen kjempe praktiske søppelposer som passer perfekt i den lille søppelbøtta vår i tabberten. Hadde jo et håp om å finne det da, men det hadde de ikke lenger.

Det ble med litt småting hjem som vi sikkert ikke trengte, men sånn er det bare.

Vi trasket inne i folkemengden i nesten 2 timer. Det er så stort der, så jeg for min del ble lei. Det er vanskelig å få oversikt over hvor ting er og det var så mye folk at fysj av meg🤪

Freia fikk seg en liten tur før vi satte kursen nordover igjen. Det hadde blitt litt utpå dagen når vi nærmet oss Gøteborg og der møtte vi kø.

Liseberg

Ble jo tid til å knipse litt bilder da når man sto i kø. Så fort vi var forbi Gøteborg så løsnet det opp igjen og resten av veien gikk fint.

Vi kjører forbi Bohuslen Festning , så den så jeg når vi kjørte nedover. Tenkte jeg skulle prøve å ta et bilde når vi kjørte hjemover. Den så litt skummel ut der den lå i tåka og regnet.

Tatt i fart et stykke unna, men ble litt artig likevel.

Vi brukte 3 timer pluss kø gjennom Gøteborg så det nærmet seg middagstid når vi kom tilbake. På Daftø camping har de restaurant Packhuset hvor vi kunne bestille takeaway mat på nettet. De hadde en deilig lammerett der som vi hadde lyst på. Da bestilte vi på nett og satset på at det var klart til vi kom frem.

Bekreftelsen på å hente det kom ganske rett etter vi bestilte, og det hadde vi ikke helt regnet med. Så den ble stående å vente litt på oss, men det gikk bra. Plukket den opp og spiste i tabberten. Det smakte veldig godt.

Etterhvert hadde det sluttet å regne, så etter maten gikk vi en kveldstur. Det ble den samme turen som kvelden før. Freia fikk løpe løs og koste seg veldig.

Langfredag

Langfredag våknet vi til skyfri himmel og kjempe fint vær. Vi sov litt lenger i dag. Det er jo tross alt ferie. Etter en god frokost bestemte vi oss for å utforske nærområdet med bil. Vi kjørte til Saltø som bare var 7 km unna. Vi bor jo rett ved den Svenske skjærgården.

Her parkerte vi ved enden av veien på denne øya og gikk en av de mange turstiene man kunne gå.

Her var det så koselig å gå. Veldig fint sted, så det ble naturlig nok mange bilder😍

Kosterhavet

Det var en veldig fin runde som vi gikk på Saltø. Mye svaberg og skog.

Etter vi var ferdige på Saltø så kjørte vi tilbake til Daftø. Det var jo fortsatt så fint vær, men vi måtte ha oss litt mat også. På veien stoppet vi selvfølgelig og tok noen bilder😂

Daftø resort, Søderviken

Tilbake ved lille trilla vår så var det bare å trylle frem litt enkel middag. Vi kunne jo ikke sitte inne i dette været, så etter maten gikk vi for å finne oss et sted å sitte i le. Det blåste jo litt, så det var best å sitte et sted ikke vinden kjentes så godt. Den var kald.

Var ikke så ille gæli dette her
Medbragt proviant
Freia koser seg hos Heidi i sola

Det var deilig å sitte her nede ved vannet og bare kose oss. Det var faktisk mange som var gale nok til å bade, så vi hadde litt underholdning her vi satt også

Så var det på tide å rusle hjemover igjen. Her i Sverige så hadde hvitveiesen kommet for fullt. Det hadde jeg ikke sett hjemme enda. Deilig med vårtegn, man blir liksom litt glad av det.😍

Koser oss i vårsola

Så kom kvelden og natta. I morgen reiser vi hjemover igjen. Dette har vært en strålende sesongstart på tabbertsesongen❤️

Påskeaften

Påskeaften var vi tidlig oppe. Spiste frokost og pakket før vi var klare til å kjøre hjemover. Vi skulle stoppe på Nordby å handle litt mat. Der var vi når det åpnet, så det var ikke så mye folk.

Så var det bare å passere tollen og kjøre de 11 milene hjem. Resten av påsken tilbringes hjemme med familie. I morgen kommer hele gjengen på lammestek.

Koselig å gjøre litt begge deler. Nå gleder vi oss bare over at sesongen er i gang igjen. Det ligger mange fine turer foran oss og det er bare å glede seg.

2 kommentarer til «Sesongstart og tur til Daftø i Sverige»