Helgetur til Kragerø

Denne helgen skulle vi egentlig ikke på tur. Vi skulle i bursdag på lørdag, så da skulle det være hjemmehelg. På onsdag fikk vi beskjed om at bursdag var avlyst pga sykdom, så da åpnet det seg for tur🤩

Så var det å finne ut hvor vi skulle dra da. Været i hele sør Norge skulle ikke være noe å skryte av. Vi sjekket yr.no og fant ut at i Kragerø skulle det være ganske fint fra lørdag ettermiddag, så da dro vi dit. Bestilte plass på Lovisenberg familiecamping 6 km fra Kragerø👍🏻

Kom oss av gårde kl 1730. Var litt kø ved Drammen og litt veiarbeid før Tønsberg. Vi stoppet i Sandefjord og tok en matbit før vi kjørte videre.

Resepsjonen på campingen stengte kl 2000, men vi kunne bare komme etter det å finne oss en plass. Var fremme kl 2015, og det var begynt å bli mørkt. Denne campingen lå i veldig kupert terreng og hadde veldig mange faste plasser. Nå vi skulle finne en plass i mørket så var ikke det lett. Trangt var det også😩 Omsider fant vi oss en plass og fikk rigget oss til. Da kom roen sigende😍🤩

Jeg hadde kjøpt nye lysestaker og nye ledlys telys av typen Oyuni med fjernkontroll. De var kjempefine synes jeg.

Koste oss med en enkel utgave av ost og kjeks, før natta kom. Ute var det duskregn og veldig lummert. Ikke et eneste vinddrag i lufta. Dette kom til å bli en varm natt.

Lørdag våknet vi til overskyet vær. Det var for så vidt ventet i følge yr. Men utsiktene for dagen hadde også endret seg på yr og nå skulle det være av og på regn i hele dag. Ja,ja, været får man ikke gjort noe med, så vi får ta det som det kommer👍🏻😁

Etter frokost dro vi inn til Kragerø sentrum. Skulle først opp på Steinmann utsikten, men når vi parkerte der så åpnet himmelen seg og det pøsregna😩 Da var det bare å snu og vi kjørte ned i byen igjen. Det var bare en skur, for innen vi kom ned i byen så ga det seg. Vi parkerte nede ved brygga og gikk oss en tur innover de koselige trange gatene i Kragerø.

Været var ganske grått og trist, men det regnet ikke mer. Får være fornøyd med det. I byen var det Bondens marked. Frank kjøpte seg Lynghonning, for han er så glad i det. Så kjøpte vi munker, for å smake på det. Det smakte stekt pannekakerøre med mye smør. Var egentlig ganske godt.

Vi trasket litt i de trange gatene og kikket oss omkring. Det var ganske mye folk.

Her var det også mange brukt og antikvitets butikker som det var morsom å kikke innom.

Vi tok oss også en tur over på Øya og gikk en tur opp til Veten. Et utsiktspunkt på Øya som du ser innover til byen og utover skjærgården. Fin utsikt.

Det ble mye trasking rundt omkring. Vi gikk ned i byen igjen og skulle gå til det som heter Gunnarsholmen. På veien var det selvfølgelig mye annet å se på. Kragerø var en veldig koselig by og jeg kan bare tenke meg hvordan det er her når sola skinner og det er sommer.

Gunnarsholmen var en fin holme utenfor byen som var laget til et fint badested. Her var det rester fra krigens dager også. Det var ikke lov med hund på Gunnarsholmen, så jeg gikk og knipset noen bilder, mens Frank og Freia ventet utenfor.

Etter en liten fotorundtur her gikk ferden videre opp Edvard Munchs vei. Han levde noen år i Kragerø fra 1909 og malte mange bilder fra byen. I Edvard Munchs vei henger mange av disse bildene sammen med tekst om hvor de er malt. Det var litt gøy å gå der selv om jeg ikke er noen svoren Munch tilhenger. I gaten står det også en statue av han.

Han var en stor mann😁. Her malte han også dette bildet som henger i bakgrunnen. Det er fra en vinter hvor solen kommer frem ute i havet.

Vi gikk tilbake til Bondens marked og kjøpte oss vårrull og svinespyd. Vi satt oss på en benk og spiste. Vi hadde trasket rundt i mange timer og begynte å kjenne det i beina.

Freia var også litt sliten. Det hadde vært mange skritt for henne også, og også inntrykk. Hun hadde hilst på mange hundevenner, så det var godt å sitte litt på fanget til pappa og varme seg litt😍

Vi gikk tilbake til bilen og kjørte opp til Steinmann utsikten igjen. Nå regnet det jo ikke, så det gikk an å gå ut dit. Ble et bilde av kirka i Kragerø på vei opp. Her hadde det akkurat vært bryllup når vi kjørte forbi.

Det var kjempe fin utsikt herfra over byen og skjærgården utenfor. Nå følte vi at vi hadde «gjort» Kragerø. Vi handlet mat på veien og kjørte tilbake til campingen. Klokka hadde blitt 1630 og vi hadde rusla rundt i byen i nesten 4 timer. Var helt fuktige i håret og klamme på kroppen fordi det hadde vært så lummert. Var godt å komme tilbake og bare slappe litt av.

Camingen hadde egen sandstrand og gjestehavn. Var veldig fint med gressplen til å sole seg og fint å bade der. Det var også et Saltvannsbasseng der. Det var stengt når vi var der, men det så veldig fint ut.

Spiste middag og koste oss med Stjernekamp og Koss til kvelds på IPad. Det fungerer det også. Det hadde vært en strålende dag i Kragerø selv om yr.no tok feil denne gangen også. Det regnet nesten ikke i den perioden vi var i byen, men det har regnet litt nå i kveld.

Søndag morgen våknet vi til litt sol innimellom skyene og innen vi fikk pakket sammen og skulle dra, så var det riktig så fint vær, Det kunne jo ha kommet i går.

Freia koser seg litt før bilturen hjem.

Vi kom oss av gårde ca kl 1030. Det står ikke på når vi pakker sammen for å dra. Vi skulle stoppe på Porsgrunn porselensfabrikk, for der hadde vi ikke vært før. Fabrikkutsalget var åpent på søndag og de åpnet kl 1100. Det var jo bra.🤩 De hadde mye fint, og de hadde også ting fra Hadeland glassverk. Det var morsomt å se på alt de hadde. Det er helt utrolig at servicet som de kaller strå er håndmalt.

Det ble selvfølgelig noe med hjem herfra. Noen fantastiske vaser, eller lysestaker, bruk til hva du vil. De var så fine og visstnok helt nye i sortimentet også. De er fra Hadeland glassverk og heter Siccori. Til 20% så ble det med 2 hjem😍

Vi var hjemme igjen kl 1400 og det var raskt å pakke ut. Kjørt 40 mil og hatt en veldig rolig og koselig tur. Besøkt sted som var nytt for begge og bare kost oss. Neste helg er hjemme helg, men sesongen er ikke helt over enda håper vi.