Helgetur til vakre Telemark

Denne helgen var det jo meldt så fantastisk vær. Vi skulle jo egentlig være hjemme, for vi har et tak på en utebod som vi må bytte. Vi har jo ventet på finvær for å gjøre det. Nå ble fristelsen for stor til å dra på tur når været skulle være så fint, så på fredag ettermiddag etter jobb pakket vi Tabbert og bil og dro av gårde.

Vi kom oss av gårde ved 1700 tiden etter en snarvisitt av Camilla, Michael og Brage. Vi regnet med at det ville være litt kø og at flere enn oss hadde tenkt seg på tur.

Det viste seg at det gikk ganske greit. Det var ikke så horribel kø som vi hadde sett for oss. . Det var nesten ikke kø gjennom Drammen og så gikk resten av veien problemfritt.

Vi hadde ikke fått spist noen middag, så vi stoppet i Bø og spiste en pølse. Det var litt morsomt å være i Bø. Vi er stor fan av serien Rådebank, hvor handlingen er om rånemiljøet i Bø. Vi kunne jo se tendensen de minuttene vi brukte på å spise en pølse.

Bensinstasjonen i Bø
Ut på tur

Vi reiste sammen med et vennepar, Heidi og Rune, som har lik Tabbert som oss. Vi har vært på noen turer sammen, og det er like hyggelig hver gang. Vi er like fascinert av vår fine Tabbert 320. Vi hadde bestilt plass på Lunde kanalcamping hvor vi skulle tilbringe helgen. Her møtes 2 kanalbåter hver dag, og det ville vi ha med oss.

Heidi og Rune hadde dratt tidligere og sjekket inn. De hadde holdt av plass så vi fikk plasser siden av hverandre. Vi kom frem i 20.00 tiden. Rigget oss til og fikk satt opp et solseil som vi kjøpte i fjor, men brukte ikke. Vi hadde det med oss 3 uker i bilen i fjor uten å bruke det en eneste gang. Nå skal vi være på camping i 2 dager, så da passet det å prøve det. Det fungerte veldig bra, og nå skjønner vi ikke at vi ikke har brukt det før.

Endelig fremme

Vi satt ute å koste oss til sola gikk ned. Da ble det kjempe kaldt. Vi avsluttet kvelden med å gå en tur på campingen. Den er veldig fin og ligger ved Telemarkskanalen.

Noen som kjørte gammel stil veldig gjennomført
Kveldstur
Så fin
Lunde kanalcamping og plassen kulpen

Veldig fin campingplass som anbefales på det sterkeste. Helt nytt sanitæranlegg var det også her, og veldig hyggelig betjening. Verdt et besøk.

Lørdagen var vi ganske tidlig oppe. Sola skinte fra blå skyfri himmel og man kan ikke forlange no mer. Vi spiste deilig frokost med egg og nystekte rundstykker. Det er standard når vi er på tur. Må nyte litt også.

Vi hadde planer om å se kanalbåtene «Henrik Ibsen» og «Victoria» som skulle møtes ved Lunde sluser kl 1305. Det var noen timer til så vi dro på en liten utflukt. Jeg hadde lest litt om hva vi kunne gjøre, og vi dro for å se de mange og fantastiske frukthagene i Gvarv. Der var trærne i blomstring og det var så fint å se. Ble mange bilder her ja.

Etter vi hadde sett nok og tatt nok bilder skulle vi kjøre om Ulefoss tilbake. Da fikk vi også med oss Ulefoss Hovedgård. Den var stengt og under oppussing, men vi kikket litt på utsiden og bak i hagen. Der var det fint og vi fikk tatt noen bilder her også. Rart med det 🙂

Ulefoss Hovedgård

Så begynte klokka å nærme seg kanalbåtpassering i Lunde, så da dro vi tilbake. Tydelig at dette var ganske populært for det samlet seg mange folk nede ved elvekanten når tiden nærmet seg.

Så, ganske presise kom først «Henrik Ibsen» rundt svingen så majestetisk og fin den var. Og innen den kom opp der vi sto, så kom også «Victoria» fra den andre kanten. Det var tuting fra begge båtene og fint å se på.

Etter de hadde passert gikk vi bort til Slusekroa og så «Henrik Ibsen gjennom Lunde sluse.

Det var jo så fint å se på i det fine været.

Vi spiste lunsj og årets første utepils ble inntatt på Slusekroa. Det var veldig koselig og ganske etterlengtet. Godt smakte det i varmen også.

Skål🍻🍻🍻

Etter å ha kost oss her en stund gikk vi tilbake til tabbertene våre. Slappet litt av i sola før vi grillet til kvelden. Skikkelig fin dag med mange opplevelser.

Smakte godt

Søndagen spiste vi frokost og pakket sammen og reiste hjem. Vi kjørte en liten omvei ned til E-18 og hjem. Kom ikke så mye lenger etter Heidi og Rune som kjørte den korteste veien. Vi hadde hatt en strålende tur med god venner. Og Telemark kanalcamping i Lunde kan absolutt anbefales. Tror ikke det er siste gangen vi reiser dit.

Nå blir det ingen tur til helgen, for det er noen andre aktiviteter som må ivaretas også. Men helgen etter der igjen, håper jeg , og tror vi finner et sted som det er fint vær og drar på en helgetur igjen. Håper dere vil følge oss 😍

Her kan du se en liten video fra turen vår.

2 kommentarer til «Helgetur til vakre Telemark»