Pinsetur

Da er vi klare for vår første tur med ny vogn. Vi hadde undersøkt vær over nesten hele sør Norge. Været skulle være ustabilt hele pinsen. Vi så at på Nordmøre skulle det være bra vær i hvertfall lørdag og søndag. Så måtte vi undersøke hva man kunne se der oppe i de strøk, og hva vi skulle finne på.

Vi fant ut at vi kunne dra til Runde. En øy med et fuglefjell som er det sørligste fuglefjellet i Norge. Her skal man i tillegg til mange andre fugler også se den fine Lundefuglen. Dit ville vi dra, også kunne vi plusse på litt flere steder etter hvert.

Endelig på tur

Frank hentet meg etter jobb. Vi dro litt tidligere fra jobb, for tenkte jo at det ville være mye trafikk gjennom Oslo. Og gjett om det var. Køen varte helt til kløfta før den løste seg opp.

Da var det slutt på køen
Handlet mat og forsyninger på Otta
Kunst på Otta
Ein skigard kan ikkje vara evig veit du……

Freia var på sin første langtur, men det gikk over all forventning sov hele veien foruten 2 tissestopp før vi kom til Otta. Det som var litt morsomt var at vi møtte Camilla,Michael og Brage på Espa. Det ble litt kos med barnebarn før vi kjørte videre. På Otta handlet vi, fylte bensin og spiste. Klokka hadde blitt 2040.

Så gikk ferden over Strynefjellet og vi fant en grei plass og fricampe når klokken hadde blitt 0040.

Fint sted å sove ved Hornidalsvannet

Dagen etter langsov vi helt til kl 0900. Sikkert combo av litt slitne etter mye kjøring i går og seint i seng. Men hva gjør vel det, det er pinsetur jo.

Dagen startet med god frokost med nystekte rundstykker stekt i Omnia ovn og egg. Kan det bli bedre. Vi koser oss veldig i tabberten vår❤️

Alltid nystekte rundstykker og egg på tur
Denne teksten kan jo ikke passe bedre

Så begynte vi på siste etappe til Runde. Vi hadde 12 mil igjen å kjøre og regnet med å være der i 12 tiden. Hadde noen stopp for Freia måtte tisse. Så ble det jo tatt noen bilder på veien også. Norge er et vakkert land og Vestlandet er noe for seg selv😍

Dag to og på veien igjen
På vei utover til Runde
Verdens nest lengste undervannstunnell

Når man skal kjøre til Runde må man gjennom verdens nest dypeste undervannstunell som er 287 m.u.h. Den er 7765 meter lang. Den var verdens dypeste inntil 2019 når Ryfylketunnellen ble ferdig.

Ved 12 tiden kom vi frem til Runde og fuglefjellet. Starten på den turen var bratt og tung, men det tok ikke lang tid å komme opp. Vi gikk en runde på 3,5 timer med noen innlagte pauser og stopp.

Oppover det gikk. Bratt var det også
Blide for å være på tur
Runde fyr, som i dag er DNT selvbetjent hytte
Synes det var helt greit i sekken

Freia er bare en valp som ikke skal gå så langt om gangen, derfor var det kjekt å ha henne på ryggen innimellom. Hun koste seg der🥰

Runde, for en utsikt og for et sted
Kosetid
På toppen av Runde
Mange måker på dette fuglefjellet
Ut på tur
Turdrikke når man skal kose seg
Fine stier som sherpaer hadde laget

Vi så ingen Lundefugler. Fikk vite at de kom ikke inn til øya før kl 1800 tiden. Vi møtte mange folk med kamera og store linser når vi gikk ned. Så de visste nok det😂

Vi skiftet og begynte på veien sørover igjen. Vårt neste utpekte sted var Astruptunet i Jølster. På veien dit kjørte vi forbi Loen, så der tok vi inn på Campingplass for det var jo Grand Prix i kveld med Tix i finalen. Det måtte vi jo få med oss🎉🤞🏻

Rododendron?

Alle hager på Herøy hadde denne i Hagen. Var skikkelig fin. Ligner litt på en rododendro, men vet ikke.

Loen skylift var stengt
Gult er kult
Loen kirke
Koser seg
Middag på gang og tiner noen kuler vom til Freia
Deilig med mat etter en dag med mye aktivitet
Utsikt til Briksdalsbreen fra campingen i Loen
Her koser vi oss og det er klart fo natta

Neste dag (1 pinsedag) kom vi oss av gårde kl 1130. Planen i dag var å kjøre til Astruptunet og dit skulle det være ca 10 mil fra Loen. Vi kjørte jo også forbi Olden, og selv om vi har vært der tidligere, så er det så vakkert der at vi tok turen innover dalen igjen. Med tabberten på slep på de smale veiene kjørte vi innover. Været var jo også bra, så hva kunne vel være bedre en noen timer inne i Oldendalen.

Olden kirke
Yri neset ved Oldenvatnet
Vakkert
Deilig å være på tur
Koser seg
Freia ved Oldenvatnet
Hele familien samlet på tur
Norge på sitt vakreste

Da vi hadde sett det vi ville og knipset de bildene vi ville så dro vi videre. Det er jo så vakkert på Vestlandet at det blir jo knipset bilder i vilden sky..

Etter noen stopp på veien så kom vi ut til Astruptunet. Det ligger ved Jølstervannet og det er en kjempe smal vei ut dit. Heldigvis møtte vi ikke så mange på veien. Vel fremme så fant vi ut at det var ikke så mange her. Det var god plass på parkeringsplassen til den lange ekvipasjen vår. Det var et utrolig vakkert sted. Her bodde maleren Nikolai Astrup i sin tid. Knipset mange bilder og kunne gå inn for å se noen av hans malerier for 50 kr. Pr. Person. Freia fikk ikke være med inn, men en hyggelig jente som jobbet der tilbød seg å passe henne i mens. Det var helt greit.

Nikolai Astrup ramme med Jølstervannet
Nydelig bilde
Astruptunet. Her bodde maleren Nikolai Astrup
Vakkert sted

Så var det bare å begynne på hjemveien. Vi hadde bestemt oss for å prøve å campe på Borgund camping. Vi skulle også se på Borgund stavkirke på veien fordi den har vi kjørt forbi så mange ganger utenom å ta veien nedenom.

Vi kom oss av sted og tok også et stopp i Lærdal. Det var så fint vær så vi ville ta bilder i gamle Lærdal før vi kjørte videre.

Lærdal
Gamle hus i Lærdal

Turen derfra gikk videre til Borgund stavkirke. Den var stengt, men vi trodde virkelig vi kunne komme inn på området for å ta bilder. Den gang ei, for der møtte vi port med hengelås på. Vi tok oss den frihet at vi gikk inn på kirkegården og bak muren og knipset litt bilder. Det kunne da umulig være så veldig ulovlig.

Borgund stavkirke fra 1181
Utrolig vakker kirke

Så var vi klare for å finne campingplassen. MEN, da vi kom dit så viste det seg at den var stengt. Hmm, hva gjør vi da? Vi begynner på hjemveien og skal finne et sted å fricampe oppe på Hemsedalsfjellet. Akkurat da vi kommer til veiskille for å ta til høyre opp til Hemsedalsfjellet og riksvei 52, så bråbestemmer vi oss for å kjøre over Filefjell i stedet. Den veien har vi aldri kjørt, så vi prøver noe nytt. Fant oss en kjempe fin rasteplass som lå litt unna veien oppe på det høyeste punktet på Filefjell. 960 m.o.h. Den var helt ny og så var det også et helt nytt toalettanlegg der, og det passet jo bra.

Campet for natta 960 m.o.h på Filefjell
Middag i all enkelhet

2 pinsedag våknet vi til regn og vind. Da var det ikke annet å gjøre enn å spise frokost og begynne på hjemveien. Vi hadde 26 mil å kjøre i dag så det var bare å komme i gang. Veien hjem gikk i regn nesten hele veien og vi kjørte i ett med kun et stopp i Bagn. Var hjemme kl 1500. Vi har hatt en helt strålende jomfrutur i vår nye Tabbert 320 og gleder oss allerede til neste tur. Neste helg er det meldt fint vær, så vi får se om det ikke blir en tur da også. Følg med 🙂

Turens første regnvær
Vang i Valdres
Vakre Valdres
Også i Valdres
Fagernes
Sperillen
Ring rundt sola i dag. Halo kalles det. Halo kommer fra gresk og betyr ring. Det er iskrystaller høyt oppe i atmosfæren som danner ringen rundt sola
Ganske spesielt
Her er ruta vi har kjørt i Pinsen. 128 mil. Hjem-Runde-Loen-Olden-Astruptunet i Jølster-Sogndal-Lærdal-Borgund-Filefjell-Fagernes-Hjem

Helt til slutt kan du se en liten video fra turen vår.

Én kommentar til “Pinsetur”