Helgetur til Lunde i Telemark med fjelltur som målet for helgen

Denne helgen hadde vi bestilt plass på Kanalcampingen i Lunde, Telemark. Vi bestilte allerede tidlig i uken, og håpet på at været skulle holde seg. Det så veldig bra ut den dagen vi bestilte, men kom på litt regnbyger etterhvert. Det skulle ikke bli mye så vi la i vei.😁

Vi kom oss av gårde ved 17 tiden og tenkte det får bare ta den tiden det tar. Det bruker og være helt kork gjennom Drammen på den tiden. Når vi kom til Drammen så gikk det så greit, ingen kø å snakke om og vi kom oss greit gjennom. Resten av veien var det bare normal trafikk.

Man skal ikke så langt hjemmefra før naturen endrer seg og det blir høye fjell og fin natur. Synes det er så vakkert mellom Notodden og Bø, der man kjører over et lite fjellparti.🤩

Vi var fremme litt over klokken 1900. Det tok rask tid å rigge seg til og så var det bare å sette seg for å nyte sola litt. Ikke så ofte vi gjør det, men akkurat nå var det veldig deilig.

Plassen vi stod på var ikke tilfeldig. Vi har vært her en del ganger og vet hvor vi liker oss best. Når man bestilte så tidlig som jeg gjorde, så fikk vi den plassen. Helt perfekt.👍😂

Vi satt her og koste oss helt til sola forsvant ned bak fjellet. Middag spiste vi kl 2130. «fine folk spiser seint»😂😂😂

Etter maten gikk vi oss en kveldstur før vi tok kvelden. Det er så fint her, og det er mange muligheter for en liten rusletur.

LØRDAG

I dag våknet vi ganske tidlig. Skulle går til det som heter Gygrestolen. Vi spiste en god frokost og lagde oss matpakker for tur. Hadde også litt annet godt i sekken. Kvikk-lunsj hører med. Så dro vi av sted. Det skulle bli litt regn utover dagen, men ikke mye. Det skulle også tordne og lyne. Når vi dro av gårde så det ikke ut som det kom til å skje.🤞🏻

Det var ikke mer enn 15 km fra campingen, så ikke langt å kjøre i det hele tatt. Det var en ganske stor parkeringsplass der og det kostet 50 kr for å parkere. Kunne betale med Vipps.

Gygrestolen så jeg første gang på 71 grader nord kjendis for flere år siden. Tenkte den gang at det stedet har jeg lyst å se. Så har det gått litt i glemmeboken, men dukket frem nå. Da begynte jeg å google litt. Tenkte faktisk et øyeblikk på om det er noe for meg. Jeg er ikke så trent (egentlig ikke i det hele tatt). Tenkte vel at tar det i mitt tempo så går det vel. UT.no beskriver turen som middels/krevende fottur. Jeg har Molden turen i minnet, men tenker at dette er jo kortere.🤔😅

Klar for verdens lengste oppoverbakke (føltes det som), men det vet jeg ikke her.

Turen begynner oppover med en gang, men helt i starten er det litt opp og litt bortover. Det er veldig fint innover her da. Så litt bilder ble det.

Det var veldig vått mange steder, så ordentlig sko anbefales.

Det tok ikke lang tid før oppoverbakkene begynte, og de varte helt til toppen. Bildet lyver, man ser egentlig ikke hvor bratt det er.😅

Det var godt merket sti, så det var aldri i tvil hvor man skulle gå. Etter noen høydemeter så kom vi til et lite platå. Her var det en myr.

Flere steder var det så bratt at det var satt ut tau. Det var god hjelp. Her har vi kommet litt opp så vi fikk litt utsikt. Ellers går hele turen i skog, så det er ikke så mye å se.

I turbeskrivelsen står det at det er fint å gå til Venetjønn. Her er det fint å bade. Vi hadde fokus på å komme på toppen før evt. noe regnvær kom.

Sliten, pust i bakken. Vi gikk med sola i ryggen hele veien opp. Ble helt kokt i topplokket. Jeg måtte låne capsen til Frank, for jeg hold på å koke over.😂😅

Når vi kom opp på toppen så var vi fremdels ikke fremme. Det var ganske langt å gå oppe på platået før man kommer frem til kanten. Vi gikk og vi gikk, det var sånn det føltes. Når man først kommer frem til kanten møter man en fantastisk utsikt. Det var verdt alt slitet det hadde vært opp bakkene.😁👍

Jeg måtte bare finne meg et sted og sette meg ned. Jeg var super sliten. Så de første minuttene var bare å sitte helt stille å nyte. Kaste skoene og vifte med tærne. Det var deilig det.🤩😅👍😂

Vi hadde med drone, så Frank holdt på å sette i gang den. Ble noen fine bilder han tok med den også.

Vi fikk noen minutter helt alene her oppe. Det var mange biler på parkeringen, men vi kom opp i en «lomme» hvor mange var på vei ned. Etter hvert så kom det også folk opp mens vi var her.

Det var meldt tordenvær og skyene begynte å komme nærmere. Vi bestemte oss for å begynne på nedover turen og håpe at vi rakk ned før evt. regnet kom. Ville heller ikke være på toppen her når det begynner og lyne og tordne.⛈️🌩️

Denne ruta kan man gå frem og tilbake samme vei, eller gå som en rundtur. Vi hadde tenkt å gå samme vei tilbake. Det var noen steder vi ville ta litt bilder, men ikke orket på oppover tur. Det står noen piler på toppen, men det er lett å ta feil. Vi havnet på rundturen, men det tok litt tid før vi skjønte det.

Vi skrev oss inn i turboka ja.

Så begynte det nedover. Etter å ha gått en stund så kjente vi oss ikke igjen. Skjønte da at vi hadde kommet på rundturen. Forskjellen her var at det var en lang nedoverbakke i myggens hjemland.😱😝

Det var så tungt å gå nedover. Mine hofter sa takk for seg midt i den nedoverbakken, så det gikk i lusefart. Rundt oss så tordnet det hele tiden. Det buldret og buldret. Jeg synes vi aldri kom ned.😅

Smilte ikke så veldig mye på vei ned. Fant meg en trestokk som jeg kunne ta meg i mot nedover. Den var faktisk til litt hjelp. Fokuset var bare å komme frem til bilen før det begynte å regne. Torden og lyn kom nærmere og nærmere, og det var et smell inne i skogen der så jeg skreik av full hals.😂😂😂

Vi kom oss akkurat ned før det begynte å regne. Vi satt i bilen og skiftet sko, så begynte det. Var heldig med den da.

Kjørte feil på vei tilbake, så da så jeg dette motivet. Måtte ut og knipse et bilde.

Vel tilbake så var det godt med en dusj. Vi lagde oss god mat og koste oss, sliten og fornøyde som vi var.😅

Det regnet ikke så lenge og yr.no sa det skulle klarne opp til kvelden. For en gang skyld hadde yr rett. Det ble en skikkelig fin kveld.☀️☀️☀️

Gikk oss en liten runde i kveld også, akkurat som om vi ikke hadde gått nok i dag.😂😂😂

SØNDAG

Våknet til fantastisk vær. Da var det godt med morgenkaffen i sola.👍☀️

Fikk besøk gjorde vi også. Han lurte på om det var noe mat å få.

Etter frokost så var det bare å pakke sammen og reise hjem.

Vi har igjen hatt en fin helg på tur. Gleder oss bare til neste gang.