Fricamping på Finnskogen

I hele fjor snakket jeg om at jeg hadde lyst å dra til Finnskogen. Har sett noen bilder derfra og i mitt hode er det ganske fint der. Ekte ro i sjela og bare ta livet som det kommer seg. Jeg hadde også funnet noen steder som jeg hadde merket på kartet hvor det gikk an å fricampe. Før denne turen hadde vi to steder i kikkerten. De lå litt fra hverandre, så vi satset først på den nærmeste. Det er jo erfaringsmessig mange bobiler som fricamper, så sjansen for at det var fullt var jo til stede.

Snap bilder med litt skriveleif.😂😂

Kom oss av gårde før den verste trafikken satte inn, trodde vi. Gjennom Oslo var det kaos og det hadde vært ulykke på veien som vi etterpå leste at det var en bil som hadde brent.

Køen løste seg opp etter hvert og det gikk greit resten av veien. Været i dag skulle være litt av og på med regn, men morgendagen så bedre ut. Skyene på vei ut av Oslo var av det tunge og mørke slaget.🌧

Milene raste av gårde og vi nærmet oss. Skjønte fort at vi var kommet på landet der tømmerdrift var stort. Kjørte gjennom Kongsvinger og her var det masse tømmer.

Man skjønte liksom man nærmet seg Finnskogen når man på veien plutselig kjørte inn i et hav av skog. Det kom helt plutselig.🤩😅

Vet ikke helt jeg, men jeg synes det er fascinerende. Nå var vi veldig spente på om det var noen ledig plass på stedet vi hadde valgt å kjøre til. Vi var her ved 1700 tiden, så vi hadde et lite håp🤞🏻🤞🏻🤞🏻🤞🏻

To bobiler hadde det kommet. Plassen var ganske stor, så det var god plass til oss også. Vi fikk oss en fantastisk fin plass med så vakker utsikt. Her skulle vi kose oss ❤️

Middagslaging med utsikt. Mens vi spiste middag kom det en bobil til å parkerte litt bak oss, så tilsammen har vi vært oss og 3 bobiler gjennom hele helgen👍

Etter middagen måtte vi gå oss en tur for å se oss omkring. Rett bortenfor oss så var det bygget en varmestue som var for allmen bruk på dagstur. Var ikke lov å overnatte der, men det var vedovn og ved der, så man kunne varme seg.

Det så veldig nytt ut, så det hadde nok ikke vært der så lenge. Veldig fint sted.

Kvelden ble brukt til bare å slappe av og nyte stillheten og utsikten. Koste oss med «the Voice» og bare hadde det koselig❤️

Freia koste seg også. Hun tar livet litt mer med ro om dagen. Hun venter valper 18 mai, så her har magen begynte å bli litt stor🤞🏻❤️

Lørdag morgen våknet vi til fantastisk vær. Sol fra klar himmel. Det hadde vært minus 1 grad i løpet av natta, men vi har ikke hatt det kaldt. Det var en fin morgen og Freia og jeg var ute på morgentur.

Frokost er nesten alltid turens høydepunkt. Det er så koselig og sitte lenge ved frokostbordet og bare kose seg. Høre på radio og bare ha det fint. Nå også med fin utsikt gjennom vinduet🤩

Ja, vi koser oss😅🤩

Dagen i dag skulle vi bruke til å kjøre litt rundt i Finnskogen. Hadde plottet ut noen steder vi ville se, og så skulle vi stoppe hvis vi fant noe vi ville se på langs veien. Hørtes ut som en fin plan. Kom oss av gårde i 10 tiden og det var ikke noe trafikk her inne i de dype skoger.

Langs veien så vi et severdighet skilt, så vi stoppet for å se hva det var. Her var også selve grensen for Finnskogen.

Her var det gravrester helt tilbake fra jernalderen. Det står at de fleste gravene ble plyndret rett etter at de var gravlagt. De ble ofte gravlagt med verdigjenstander.

Freia brydde seg ikke så mye om severdigheter, men hun koste seg fordi hun kunne løpe løs.

Vårt neste stopp på veien var tettstedet Svullrya. Det er det som er hovedstedet i denne delen av Finnskogen. Stedet var ikke så stort, men det var et lite museum her, Finnetunet. Det var en samling av bygninger som var fraktet dit fra forskjellige steder i Finnskogen.

Dette er en gammel røykestue. Har kopiert tekst for å fortelle hva det er. Godt den skikken ikke er lenger🤔

Røykstue er et bolighus uten skorstein. Ildstedet er enten en åpen åre vanligvis plassert midt på gulvet, eller en røykovn som er plassert i ett av stuas hjørner. Fra begge disse ildstedstypene slipper røyken ut i rommet, legger seg under taket og slippes ut gjennom en åpning i taket som i norsk tradisjon kalles ljore. Ljoren er forsynt med ei luke, tradisjonelt trukket med ei hinne fra en dyremave (mavesekk eller urinblære).

Svullrya var ikke så mye mer enn en vei du kjører gjennom. Vårt neste stoppested på runden vår lå helt ute ved Svenske grensen og innsjøen Røgden.

Her var det en minnetavle over finske familenavn som hadde innvandret fra Finnland til Finnskogen.

Isen hadde ikke gått her. Så rart at det var så forskjell fra der vi står parkert. Her var det også flere steder det var snø, det er det heller ikke der vi står parkert.

Veien videre gjennom Finnskogen gikk litt på hovedvei og litt på grusvei. Vi skulle kjøre til Halsjøen. Den ligger ganske langt oppe på høyde med Elverum. Veien dit var ganske rett.

Halsjøen var det andre stedet som jeg hadde tenkt på fricamping. Vi var ganske glad for at vi ikke gikk for det i går. Det var ganske langt dit. Jeg har lest at. man også kan kjøre dit inn fra Elverum. Dit er det jo litt bedre vei👍

Først skulle vi stoppe ved Haldammen. Det er enden på Halsjøen og det er her flyktningsruta til Sverige var under krigen. Gjengen fra tungtvannaksjonen på Vemork, rømte over til Sverige denne veien.

I dag er Haldammen en fint sted. Her er det bygget gapahuker og det er lagt veldig til rette for turgåere. Om sommeren så er nok mange som går en eller flere etapper på Finnskogleden.

Det var satt opp noen hytter for overnatting også. Her var det enkle kår, men med ved og kopper og kar så klarer man seg nok.

Her lå isen på vannet enda.

Så kjørte vi videre for å se på det andre stedet vi hadde vurdert. Kompasset heter det. Her var det bomvei for å kjøre videre, men vi ville se så da betaler vi.

Veien vi kjørte på ble mer og mer gjørmete og våt. Stedvis lå det snø.

Når vi kom frem dit som vi skulle svinge ned til Kompasset og Langneset badeplass da kom vi ikke lenger. Der var det snødekke. Jammen godt vi ikke kjørte hit i går kveld med tanke på å campe😱🤔

Bildet lånt fra internett. Sånn er det på sommeren, men vi kom oss ikke ned der i det hele tatt nå.

Etter dette bestemte vi oss for å sette nesa sørover igjen mot der vi har parkert. Det jeg har sett i ettertid er at vi var rett ved stedet Garberget. Her er det en fantastisk kirke som jeg gjerne skulle sett, men vi suste rett hjemover og tenkte ikke på tanken en gang. Det får vi ha til gode😱😅👍

Vi kjørte gjennom Flisa og Kirkenær på vei tilbake. Stoppet ved Glomma for å ta litt bilder på veien.

Her var det satt opp en flomstein. Helt utrolig å se hvor høyt opp Glomma har vært når det har vært flom😱

Så gikk veien videre gjennom Kirkenær. Måtte ta et bilde. Skjønner vi er utenfor Oslo når teksten på butikken er:

Ble en god runde dette. Har sett mye og jeg vet litt mer hva Finnskogen er. Det var godt å komme tilbake til «hjemmet» vårt❤️

Slappet litt av med denne utsikten. Kunne faktisk sitte litt ute også når sola var fremme mellom skyenen🌤⛅️☀️

Bilen bar også preg av å kjørt litt «offroad»😂😂😂

Klarte jo ikke være i ro så veldig lenge. Rett over veien går det en sti som vi måtte finne ut hvor gikk. Freia elsket det og fikk løpe løs. Det var fint å gå innover skogen.

En liten tyttebær som har overvintret. Det var skog innover så langt man kunne se. Vet ikke hvor langt vi kunne gått, sikkert i det uendelige iflg. kartet😂

Vi lagde oss deilig middag og kvelden kom sigende på. Det var blitt litt klarere ute så jeg måtte jo ta noen flere bilder av denne fine utsikten. Vi likte oss skikkelig godt her. Helt stille og fuglekvitter midt i skogen.

Kvelden koste vi oss med Kompani Lauritzen og tok livet med ro.

Søndag var vi faktisk ganske tidlig oppe.Det skulle komme regn, så ville komme lengst mulig med pakking og utearbeid før det kom. Noen var tidligere opp en andre da😂

Noen måtte lage frokost.

Stå opp sa du?

Så var det bare å pakke sammen og komme oss av gårde. Vi rakk det akkurat før himmelen åpnet seg🌧🌧🌧

Jeg tror det var rekord tidlig å komme seg av gårde. Det var ikke liv i de 3 bobilene her hvertfall, så tror vi var klare litt over 0900.

Passerte festningen i Kongsvinger i regnvær. Lite trafikk på vei hjem.

Vi hadde hatt en helt utrolig deilig helg i skogen. Det er veldig frihetsfølelse å fricampe. Da må vi klare oss med vannet vi har, og strømmen vi har, og gassen vi har. Gikk faktisk tom for gass, men heldigvis hadde vi med en dunk til. Det er veldig behagelig å stå på campingplass, men en gang i mellom er det deilig å bare finne et sted også🤩❤️❤️

Én kommentar til “Fricamping på Finnskogen”

1. Det er så artig å følge dere, samtidig få ideer om fine bobilplasser. Kanskje møtes vi en dag på vår ferd 👍