Dag 20, ting tar lenger tid enn man tror😂

I dag hadde vi planlagt en innholdsrik dag. Været var ganske bra, men det var kaldt. Vi hadde faktisk på vekkeklokke i dag, for vi hadde et tog vi skulle rekke. Lagde frokost og dro av gårde.🚙

Planen var toppen på Bloksberg, eller Brocken som den heter. Nord Tysklands høyeste fjelltopp med sine 1141 m.o.h. Vi hadde kjøpt billetter på forhånd. Det kostet 53 euro pr. Pers tur/retur. For Freia så kostet det 16 euro tur/retur.

Det var ikke langt å kjøre og parkering fant vi med en gang. Dette var et sted hvor det var utfartssted for flere vandre turer også. Så her var det mye folk. Vi var ute i veldig god tid, så det ble tid til å se tog komme og gå før vi skulle dra. 🚞

Det var ganske fasinerende med disse damplokomotivene. Lukta, røyken og tuten.

Togturen opp til toppen skulle ta 50 minutter. Vi siktet oss inn på siste vogn for å kunne se toget svinge seg oppover gjennom svingene. (Lite visste vi at vi satt på feil side)😂

Freia tok det helt rolig på togturen. Skulle ikke tro hun hadde gjort noe annet hele sitt liv. Sovnet litt innimellom også.😍

Mye av skogen vi kjørte gjennom var helt ødelagt. Bare visne trær. Det hadde også vært skogbrann kunne vi se. 🥲

Vi møtte tog på veien også. Det måtte stå på ventespor på siden mens vi kjørte forbi oppover.

På toppen så krydde det av folk. Det var folk over alt. Det kom tog hvert 40 minutt og mange gikk også opp og tok toget ned, eller omvendt.

Mange folk som var interessert i disse togene. Hver gang det kom eller gikk et tog, stilte folk seg opp for å ta bilder. Vi var like ille vi.😂😂

På toppen så var det iskaldt. Hadde gåsehud på kroppen hele tiden mens jeg var der, men så er jeg skikkelig frysepinn også.

Dette fjellet har et mikroklima lik det man finner på fjell med en høyde på 2000 m. Brocken er dekket av dis og tåke omlag 300 dager i året. Så vi var jo heldige som hadde så fin utsikt😁👍

I gammel overtro var det her heksene møttes å hadde heksemesse🧙‍♀️🧙‍♀️🧙‍♀️

Utsikten fra toppen var helt magisk. Vi var jo ganske heldige med været også, så man kunne se langt.

Her var den ordentlige toppen. Køordning for å ta bilde var det også.👍

Det var så kaldt så vi var ikke her oppe lengre enn at vi fikk tatt de bildene vi ville før vi tok toget ned igjen.😂

De som reiste ned når vi kom opp kjørte på nesten tomt tog. Vi hadde også håp om at det skulle skje når vi skulle ned, for da fikk man kanskje tatt litt bilder på vei ned.🤞🏻

Nei da, da skulle halve fjellet ned da når vi skulle ned. Det var så fullt at noen måtte også stå. Så det ble ikke så mange bilder på nedover tur.

Da vi endelig var nede igjen, så var det ikke bare å gå. Nei, da skulle det ventes til det toget skulle kjøre videre. Måtte ta bilder vet du.🙃

Nok tog for i dag. Jeg hadde betalt parkering for 5 timer, det tok 4,45 timer.

Neste mål for dagen var å dra til en gammel slottsruin. Når vi la inn Gps på den så var det 3,6 mil å kjøre dit. Phu.😅

Det var ikke bare en slottsruin der, men også et lønnetre som hadde vokst seg inn i muren og laget en fin bue. Det så fint ut på bilder jeg har sett. Synes likevel det var litt langt, men vi dro av gårde. Vi har jo også begynt jakten på min rabarbra nektar som jeg hittil ikke har funnet noe sted. Da kunne vi sjekke på butikker i område der også.😁👍🤞🏻

Ingen veier er rette i denne nasjonalparken som vi befinner oss. Det er til høyre der og til venstre der, skarp sving til høyre der……..

Hele tiden, så det tar jo ekstra lang tid å kjøre. 😅

Ikke nok med det, når vi endelig kom frem så var det 1,8 km å gå fra parkeringen. Det visste vi ikke om på forhånd. Ikke at det er ille å gå 1,8 km, ,men de var i en laaaaang motbakke, og da tar det tid.

Fin vei å gå. På toppen så fant vi denne slottsruienen som det ikke var så veldig mye igjen av. Det var bygget ståltrapper opp så man kom til toppen, synes det tok vekk litt av sjarmen.

Det var fin utsikt fra toppen her også. Her var det nesten ikke folk, så var her mye av tiden alene.

Vi var kommet hit like mye for det lønnetreet som var grodd i bue, men vi kunne ikke finne det med det første. Gikk rundt borgen her og prøvde å lete etter hvor det kunne være.

Vi fikk øye på at det stod skilt til utsikt, og tenkte at det kanskje var i den retning. Da fant vi ut at det var rester av en borg til her. Da fant vi lønnetreet. 😁👍

Her fant vi også sverdet i stenen. Klarte ikke rikke på den vi heller. 😂

Da hadde vi fått med oss det vi ville. Så var det bare å rusle ned bakken de 1,8 km til bilen. Vi hadde også vært innen om matbutikk for å se etter rabarbranektaren min. Uten hell, den hadde de ikke. Vi la inn en matbutikk på Gps som var nesten 3 mil til, for å sjekke etter rabrabra nektaren min der. Vi begynte å kjøre, men det hadde blitt kveld, så jeg orket ikke. Så da dro vi heller hjem, det tok nesten 40 minutter det også.🚙😅

Begge våre aktiviteter i dag tok mye lenger tid enn vi hadde trodd. Planen var også å gå på hengebro i dag, men det rakk vi ikke. 😌

På veien hjem så stoppet vi i matbutikken i byen her vi bor i, bare for å sjekke om de hadde den nektaren. Det var ikke rett matbutikkmerke en gang, men jeg måtte prøve. SÅ HADDE DE DEN DER. Tok det de hadde, 6 kartonger. Så er jeg på vei med å hamstre.😅🤩👍

Så reiste vi hjem. Det hadde vært en lang dag med mange inntrykk. Alt har en ende, og i morgen setter vi nesa nordover for alvor. Så i kveld har vi pakket bilen ordentlig. 🥺

Planen vår er å kjøre opp til Puttgarden og finne et sted å overnatte der. Så blir siste etappe på fredag. Vi lagde oss god middag fordi vi hadde poteter igjen å bruke opp. Fin unnskyldning det. 🤩