Tur til Grimstad og Arendal

Helgens tur gikk sørover, først til Grimstad og Moysand familiecamping. Vi kom oss av gårde kl 1630 og fryktet køen gjennom Drammen. Sist vi skulle den veien kjørte vi på motorveien i Asker, men når vi kom til Drammen var det ikke så mye kø. Så denne gangen prøvde vi oss på å kjøre til Drammen fra oss. Det var kjempe lang kø for å komme ut på motorveien, så klokka ble 1740 før vi kom oss utpå.

Etterhvert så gikk trafikken greit. Når vi kom litt utenfor Drammen, stoppet vi for bensin og litt mat. Freia var glad for å røre litt på seg hun også. Vet ikke helt hva klokka var når vi kjørte derfra, men da kom vi på å sende en melding til Moysand familiecamping hvor vi hadde tenkt oss, om når siste innsjekk var. Fikk raskt svar tilbake at det var kl 2100. Jeg svarte til og med på meldingen om det var mulig å komme litt senere, men den fikk jeg ikke en gang svar på.

Vi fant jo fort ut at for å rekke det så hadde vi bare tiden av veien. Vi hadde stilt inn GPS og den sa at vi skulle være fremme 2055. Men den regner vel ut etter at du kjører i fartsgrensen. Den var jo flere steder nedover 110 km/t. Vi med henger har jo bare lov å kjøre i 80 km/t. Uuups hvordan skulle dette gå. Vi kjørte mot klokka hele veien. Det var lenge at vi trodde vi ikke kom til å rekke det og tenkte at da får vi jo bare finne et sted å fricampe. Ingen kjempe krise.

Vi kjørte og kjørte og lå nok litt over fartsgrensen fra tid til annen. Det var skikkelig nervepirrende. Men vi rakk det med et nødskrik og svingte inn på campingen kl 2056.

Resepsjonen på Moysand familiecamping som stenger kl 2100

Vi fikk sjekket inn og det kom en hyggelig kar som skulle vise oss plass. Dette var en kjempe stor campingplass, så her trengte vi veiviser. Fikk oss en fin plass helt nederst på feltet og det var 20 meter å gå til stranda. Dette kunne vi like.

Stranda på Moysand camping
Vi rigger oss til med den lille fine vogna vår

Etter å ha ordnet oss til var klokka blitt 2130. Vi tenkte Freia måtte få seg en kveldstur som hadde vært så flink å sovet hele veien i bilen. Det var laget til en fin sti rundt en odde på campingen, så det ble kveldsturen vår. De hadde gjort det veldig fint på den runden og var ikke helt ferdig med den enda. Manglet litt lykter som så ut til å skulle komme.

Sola går ned over Moysand

Så kom kvelden og det var godt å legge seg etter en lang dag. Det var meldt fint vær på lørdag, men det skulle blåse en del, så vi får se hvordan det blir.

Lørdagen startet med en god frokost og sola skinte fra skyfri himmel.Det var også ganske varmt selv om det blåste litt. Etter frokost dro vi av sted. Første stopp for dagen skulle være Grimstad. Det var 7 km unna, så det gikk fort å komme seg dit. Parkerte nede på havna og det var et kjempe fint sted.

Havna i Grimstad
Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd hadde sin egen skryteplass i byen fra sykkelperioden sin

Vi ruslet rundt å så oss omkring og fant fort ut at dette var en koselig liten sørlandsby. Trange brusteinsbelagte gater og mye fint å se på. Vi satt oss ned på torget og tok oss en kaffe og en softis. Freia var så fornøyd. Hun lå på fanget mitt og fulgte med på alt som skjedde rundt oss. Det begynte å bli ganske mye folk.

Det var litt å se på i Grimstad. Henrik Ibsen bodde her en periode. Han var apotekerlærling her, men han skrev også noen av verkene sine her.

Her i det gule huset var Henrik Ibsen apotekerlærling fra han var 15 år. Han var i Grimstad til han var 22 år

Vi trasket rundt omkring og det ble litt bilder fra denne fine byen.

Etter vi hadde sett oss ferdig i Grimstad kjørte vi til Arendal. Det var jo en mye større by å finne frem i. Hadde lest litt om Arendal og vi ville jo først og fremst besøke Pollen og gamlebyen. Og selvfølgelig ta bilde av den fine kirka i byen. Vi parkerte i parkeringshus og tok beina fatt. Det var ikke langt å gå til Pollen. Vi gikk gjennom kjøpesenteret som lå i tilknytning til parkeringshuset. Jeg var litt usikker på det, for det er vel ikke lov med hunder på kjøpesenter? Freia sprader igjennom som om hun hadde gjort det mange ganger. Det var spennende med så mye mennesker synes hun.

Trefoldighetskirken i Arendal

Den var det første vi så da vi kom til Arendal. Fin og stor var den. Her var det korpsmusikk som gjorde seg klare til underholdning. Vi gikk direkte til Pollen og fant oss en ledig benk og bare koste oss. Her var det hyggelig å sitte å se på livet ved den fine havna i sentrum av Arendal.

Pollen i Arendal

Vi hadde også lyst til å se de gamle husene i Arendal. Hadde lest at de lå på Tyholmen så vi ruslet bortover dit. På veien er det noen som roper på meg, og det var Lise som jeg kjenner fra barndommen. Det var jo veldig tilfeldig å møte henne her. Eller egentlig ikke, for jeg hadde sett på Facebook at hun hadde sjekket inn på Tromøya. Det var hyggelig møte. Det er sikkert 30 år siden sist vi møttes.

Vi fant veien opp til gamlebyen. Den lå på toppen over byen og her var det mange koselige hus.

Så fint det var her
Koselig
Morsomt skilt
Gammel dør
På vandring i gamlebyen

Det var mye fint å se på. Klokka hadde blitt godt ut på dagen og sulten begynte å gnage. Det hadde vært enkelt å finne sted å spise i Arendal, men det var sikkert ikke alle steder Freia var velkommen. Vi gikk en rask tur ut på Pollen igjen for jeg ville ha et bilde innover mot byen

Vi hadde også lyst til å dra en tur ut til Hove på Tromøya når vi først var i området. Så vi gjorde. Når vi kom ut der så viste det seg at det var et gedigent sykkelløp, så her var veier stengt og også veien ut til Hove. Ja, ja, da var det bare å snu og kjøre retning tilbake til Moysand.

På veien så kjørte vi jo praktisk talt rett forbi Fevik. MEN, Fevik var jo egentlig ikke så mye enn en havn, mange hus og et hotell med sandstrand. Mulig det er mer, men ikke som vi så. Vi var ganske sultne så interessen for å undersøkelse så veldig var ikke tilstede.

Nei, da dro vi tilbake til Moysand. Jeg hadde ikke planlagt noen middag som jeg skulle lage i dag, så vi bestilte oss rett og slett en pizza og spiste den i vogna. Det smakte veldig godt.

Smakte veldig godt og vi ble veldig mette

Etter så mye mat så måtte vi jo rusle oss en tur på området i kveld også. Det er en kjempe stor campingplass og NRK var jo her med sommeråpent i 2019. Det henger det et bilde fra i kafeteriaen.

De reiste jo rundt i en liten Tabbert , det var jo gøy
Kveldstur

Det ble tidlig kveld for man kjente på kroppen at man hadde vært i aktivitet ute i sol og vind hele dagen.

Søndagen var det hjemreise dag. Vi var i gang med deilig frokost kl 0830 og gjorde oss klare. Pakket sammen og begynte på hjemveien. Dro fra Moysand kl 1030. Det var sol og fint vær i dag også og det var ikke noe trafikk å snakke om. Freia sov hele veien bortsett fra et tissestopp ved Vassbotn grillen. Da bøy anledningen seg til en softis også.

Softis stopp for oss og tissestopp for Freia

Vi var hjemme ved 1430 tiden og hadde igjen hatt en helt topp tur med Tabbert 320 vår. Vi elsker å være på tur med den og vi får reist rundt og sett mange nye steder. Nå blir det ingen ny tur neste helg for da er vi arrangør av årets kubbmesterskap (blant venner). Så begynner vi ferie helgen etter der, og det gleder vi oss til. Da blir det 3 uker på veien, men det som er uvanlig oss er at vi ikke har planlagt noe enda. Kommer nok.

Takk for at du følger oss.