Dag 9, kjøredag, men som å kjøre i et maleri🤩

I dag var avreise dag, så det ble en rask frokost før vi pakket sammen og var klare til å reise kl 1030. Målet i dag var Dolomittene i Nord Italia.

Det skulle være en etappe på ca 26 mil, så det var ikke så langt. Ingen strekning på motorvei, så det tok jo litt tid likevel.

Vi kjørte forbi mange kjente steder som man har hørt om i forbindelse med langrenn på tv og skiskyting. Det var litt morsomt. Og så må jeg få si at veien vi har kjørt i dag var som å kjøre i et maleri. Virkelig mange vakre steder som vi har kjørt forbi.

Jeg fulgte ikke helt med og hadde ikke orientert meg om grenser før vi la ut på veien i dag. Jeg visste bare at vi skulle til Italia. Plutselig sier Frank: Der passerte vi allerede en grense. Jeg ble så forfjamset og sa, det var raskt, og trodde vi var i Italia. Skjønte jo at det ikke kunne stemme, men tenkte ikke på at Østerrike kom i mellom.

Vi har bodd i et lite hjørne av Tyskland som er omkranset av Østerrike, så vi har jo passert den grensa frem og tilbake mange ganger.

Lave tåkeskyer

Vi skulle ta veien over Grossglockner. Det er en veldig lang oppoverbakke over alpefjell, så det blir jo spennende hvordan det går med bil og vogn opp de bakkene😂

Det kostet 38 euro å kjøre over denne fjellovergangen. Så begynte vi på stigningen.

Vakkert når vi kom litt opp i høyden
Godt med en pust i bakken
Disse var det mange av oppover bakkene
Begynte å komme høyt opp
Vakkert

Vi kom høyere og høyere og det lukta litt svidd av den ekvipasjen vår. Det var aldri noe fare på ferde, men det var jo litt spennende også😂

Her har vi kommet oss til den første toppen. Her var det godt med en liten rast og ut for å se på utsikten. Var vakkert her da, og så var vi ganske heldige med været. Det var ikke meldt så fint vær i dag.

Høyt
Noen måtte tisse på toppen😍
Fjellblomster
Nesten på toppen av den andre toppen

Vet ikke hvem han var jeg, men har fått et eget hus med vindu på toppen, så noe stort må han ha vært😂

Vi er jo så glad i den ekvipasjen vi kjører, så vi ville forevige den oppe i de Østerriske alper. På vei ned så tok vi en liten dronetur for å ta noen bilder. Ble litt fine synes jeg.

Her var til og med hr. og fru med

Det gikk greit å kjøre over Grossglockner og det er morsomt å ha gjort det. Bilen klarte det helt fint. Når vi kom ned i sivilisasjonen igjen så var det mye vakkert å se på her også.

Den fjelltoppen i bakgrunnen med snø og skyer på er selve Grossglockner fjellet. Vakkert.

Denne kirken så jeg også en plakat på langs veien. Den het også noe med Grossglockner i navnet. Det ligger jo sånn til med det fine fjellet rett bak. Alt er knipset i fart, så det går jo så fort😂

Det er mange kirker rundt omkring i dette landet.

Plutselig dukket det første synet av Dolomittene opp. Det lå som en vegg rett foran oss. Fine fjell med de taggete toppene.

Så kom vi ned til Lienz. Det er den største byen vi har sett på en stund. Vi var sultne, for det var lenge siden frokost. Det ble en kjapp Mc Donalds mat. Det var lenge siden vi hadde spist😂

Vi hadde ingen bestilt plass på noen camping som ventet oss. Det har liksom kokt litt bort å tenke på det. Jeg har på veien i dag prøvd å sjekke noen campinger i nærheten av Cortina. Enten gikk det ikke an å reservere, eller så var det fullt, eller så virket ikke bookiingsidene.

Det begynte å stresse oss litt for det er jo ikke lov å fricampe her. Vi bestemte oss for å ta camping for camping og kjøre innom å spørre om plass når vi nærmet oss.

Så kjørte vi plutselig inn i i Italia. Ingen voldsom grenseovergang, men var litt artig med fargene i vinduet, Italia sitt flagg og Østerrike sitt flagg. Ja sånn kan det også gjøres.

Når vi nærmet oss der som vi skulle svinge inn til Dolomittene så vi at det kom et voldsomt regnvær i mot oss. Det var som en vegg, og det regnet noe helt vilt.

Regn, regn

Det regnet såpass mye at det var flere biler som kjørte inntil veien og stoppet. Det hadde ikke vi tid til, vi måtte finne oss et sted å sove i natt.

Vi kjørte gjennom uværet og det ble bedre etter hvert. Vi fant en campingplass på kartet som vi kjørte forbi. Svingte inn der og hørte om de hadde plass for oss. Det hadde de ikke. Det var vakkert der da, så det ble et bilde før vi dro videre.

Stemningen ble litt amper i bilen og negativiteten oste. Det ville jo være trasig hvis vi ikke fant noe sted å sove. Vi kjørte forbi en av de Campingene som jeg hadde sjekket på nett. Her gikk det ikke å bestille på nett så vi hadde ikke store trua når vi svingte inn her for å høre.

Her hadde de plass og vi fikk med oss et kart over plassen hvor han hadde krysset av 3 ledige steder vi kunne stå. Vi fant oss plass og ble lettet for det. Rakk akkurat å rigge oss til før himmelen åpnet seg og Tor med hammeren dundret løs igjen.

Her blir vi i 2 netter. I utgangspunktet hadde vi tenkt 4 netter her i Dolomittene. Vi skulle gå noen fjellturer og bruke god tid her. Nå er det meldt så dårlig vær og med Freia (som egentlig er nesten tilbake til seg selv) ikke trenger å legge ut på 6 timers gåtur nå.

Vi skal bruke dagen i morgen å kjøre rundt til steder jeg har krysset av på kartet, så får vi bare håpe at det ikke regner i hele morgen. Det er meldt begge deler. Det er vel såkalt bygevær.

Kvelden har vi bare kost oss i vår lille trille. Det er deilig det også, det er jo tross alt ferie. Ute Tordner det og lyner noe helt forferdelig akkurat nå.