Nest siste etappe……😥

Etter en regnfull natt så våknet vi til litt bedre vær. Bare yr i lufta, men det skulle bli bra utover dagen. Vi spiste frokost og oppdaget at vi var tomme for vann. Er det mulig😂 Gadd ikke gjøre noe med det og spiste frokost på papptallerkner.

Så var vi klare for å dra fra den fine plassen vi hadde hatt her i 4 netter. Naboene våre hadde også dratt så nå var det helt åpent der. Heidi og Rune kom og sa ha det. De skulle kose seg her noen flere dager. Vi stoppet opp og fylte vann før vi dro.

Vi skulle i retning Jæren og på denne veien måtte vi ta ferge. Den tok ikke så lang tid, men det ble tid til en liten fergesvele.

Da vi kjørte av fergen på andre siden så vi skilt til Tungenes fyr i Randaberg. Vi svingte av og tok veien dit for å se på det. På den veien så vi et serverdighetskilt til noe som het svarte hola. Vi slo det opp for å se hva det var, og dit ville vi også. Da kjørte vi dit først, for det var på veien til fyret. Ikke rart timene går når vi er ute å kjører.

Den ble også kalt Vistehola, men det var litt spennende å tenke på at her hadde det levd folk fra steinalderen.

Da vi hadde sett oss ferdig dro vi videre ut til fyret som vi skulle til. Det var ikke så langt unna.

Svanemor med 6 unger

Det var et lite stykke å gå ut til fyret og da traff vi på disse søte små svaneungene som ikke var så små lenger. Søte var de.

Det var et koselig og fint sted. Ganske stort med mange bygninger og en liten hage inni.

Så var det på tide å reise videre. Vi kjørte gjennom Stavanger og klokka hadde blitt litt utpå dagen. Vi hadde mer vi skulle rekke over, så vi bestemte oss for å gjøre kort prosess og bare ta litt enkel mat på veien. Vi kjørte innom kjøpesenteret Kvadrat og kjøpe maccarn burger.

Vi spiste maten vår i bilen på parkeringsplassen der og da fikk vi mange gjester som også ville ha. Har ikke sett på maken jeg.

Det satt 6 stykker utenfor på bakken på hver side av bilen. En dristet seg til å sitte på panseret og kikke inn mens vi spiste. De satt på taket på bilen og på taket på vogna. De var over alt.

Etter maten dro vi videre ut til Borestranda. Vi skulle ikke bade eller sole oss, men vi måtte jo se på denne stranda som vi har lest om og hørt om og som er så fin..

Den var skikkelig stor og sanda der var veldig god å gå på. Var veldig fint der med de sand dynene bak. Morsomt å ha vært her da, og Freia elsker sand. Det er så morsomt å gå i og grave i. Det er ikke så morsomt for oss, men heldigvis har hun pels som det ikke festet seg så mye sand i.Hun kosa seg veldig.

Frank gikk å hentet bilen mens Freia og jeg ventet ved veien. Da hilste vi på Dagros og vennene hennes. Freia var litt redd for dem, men når jeg løftet henne opp så var det greit. Kuene var ikke interessert i Freia.

Så gikk ferden til neste sted som vi hadde på lista🤩. Jeg hadde funnet bilde på Instagram av Varhaug gamle kirke og kirkegård. Det var så fint bilde, så dit hadde jeg lyst å dra når vi allerede var i nærheten. Det lå faktisk ikke så langt unna Borestranda.

Vi kjørte Nordsjøveien som er en serverdighet for seg selv. Det er veldig flatt på Jæren, men det er også veldig fint her. Det var mange store bondegårder bortover Nordsjøveien.

Det var også mange sånne steingjerder. Det er pga fra gammelt av så var jorda her dekket med mye stein. Det ble ryddet for å lage jorder, og da brukte de steinen til å lage gjerder. Sånne var det over alt på Jæren.

Det var også veldig flatt på Jæren😂

På veien til Varhaug kirke var det også et fyr. Så vi tok turen innom dette også. Det var Obrestad fyr på Jæren.

Så gikk ferden videre til Varhaug gamle kirke. Og for et vakkert sted det var. Lå så stille og fredfullt nede ved kysten. Det er kanskje ikke så stille der med tanke på vind hele tiden, men i dag var det helt nydelig der.

Vakkert

Da hadde vi ikke mer på lista over ting vi skulle se. Klokka hadde blitt godt ut på ettermiddagen og det var vell bare å stille gps på hjem😥😔

Vi var lit usikre på hvilken vei vi skulle ta. Skulle vi kjøre rundt E18 og kysten eller skulle vi ta veien over fjellet. Veien rundt kysten var 10 mil lengre, men tok ikke så mye lengre tid. Det er jo bare transportvei. Så vi gikk for den. Begynte å kjøre opp fra Jæren for å finne E39. Rett før vi var oppe på veien ombestemte vi oss. Vi kjører over fjellet Sirdal og fylkesvei 987 fra Skuleskard. Da kommer vi ned i Setesdal.

Tenkte det var litt mer å se på og kanskje større sjanse for å finne et sted å fricampe i natt.

For et sted det var. Kjempe fin natur over her og det ble knipset bilder i vilden sjy. Det var litt smal vei til tider, men det var ikke så mye trafikk så det gikk fint.

Vi kom opp til et utsiktspunkt hvor det så ut som det hadde gått et ras. Det hadde det jo også da, men det var 10 000 år siden. Det var digre kampesteiner som lå nedover fjellsiden og veien gikk gjennom disse svære steinene.

Gloppedalsura het det her.

Nå var klokka blitt 1900, så vi hadde lyst å finne oss et sted og overnatte. Hadde mest lyst å kjøre opp på fjellet før vi stoppet.

Og for et sted vi fant oss. Her stod det en campingvogn og en bobil fra før når vi parkerte litt over kl 20.00. Det var en koselig plass, den lå ved veien, men det var nesten ikke trafikk over fjellet så seint. Aberet var at det helt uten dekning her. Ingen internett her nei, så derfor var det stille fra oss i går.

sauer i kveldssola

Det var helt grei utsikt å sovne til, etter at vi hadde spist god middag og bare slappet av litt så kom natta ved ´23 tiden.